apex Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 Har en stålfläns som jag ska göra 4 fästhål i, M8. Har förstått att man ska borra bultdim-stigningen, alltså 8-1,25=6,75 mm. Ska man lämna bort gängningen till ngn maskinverkstad eller handla förtapp, mellantapp o sluttapp? Biltema? Eller ska man testa att gänga med min Lidl-sats, tänkte mest ha den till att rensa gängor. :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 Testa med lidlsatsen, det kan ju funka. Är det bara vanligt bonnjärn så går det bra med en enda tapp speciellt till en klenare dimension som m8. Biltemas gängtappar är rena skiten! Skärvätska är bra. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 har för mig att jula säljer vettiga tappar styckevis... biltemas suger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Borra med 6.8mm borr och använd oja/gängolja så går det nog bra även med dåliga tappar från Lidel. :prop: Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted January 21, 2007 Author Share Posted January 21, 2007 Kanske en JULA-tapp kan inhandlas. Så det behövs inte för-, mellan och sluttapp i bonnjärn. Skönt med allt kunnigt folk här, bilbyggare! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Ta det lungt bara så går det bra, en avbruten tapp är inte rolig :) Ett större svängjärn än det man brukar få med är också en bra investering, fast då knäcker man lätt tappar om man inte tar det otroligt lungt. 3 tappar till 1 gänga är väl ganska ovanligt? Förtapp (rougher) och sluttapp (finisher) brukar det väl vara för det mesta? /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 21, 2007 Share Posted January 21, 2007 Jag har ett som jag är jättebra, från Clas Ohlson. M3 till M12 i hss-stål, tre tappar per storlek (tror den kostade 5-600 spänn). För-, mellan- och gradtapp. Enda skillnaden på mellan- och gradtapp är att gradtappen har mindre avfasning mot spetsen så man kan gänga närmre botten i hål. Är det ett genomgående hål finns det mao ingen användning för gradtappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 Se bara till att bryta spånerna ofta så ska det nog inte vara några problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 2, 2007 Share Posted February 2, 2007 hmm när jag gängar hål på jobbet använder vi aldrig fler än 1 gängtapp.. däremot rätt storlek på hålet smörja typ ister..och backa då och då.. Jag kör oftast med min el skruvdragare, då man får raka och fina snitt ,skulle tappen fastna så snurrar tappen i schucken runt den cylindriska delen av tappen.. har aldrig dragit av en tapp på jobbet..men här hemma med svängjärn :banghead: har det hänt... :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 3, 2007 Author Share Posted February 3, 2007 Det blev NOBTEC som gjorde mina gängor för en 100-ing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jante Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 hmm när jag gängar hål på jobbet använder vi aldrig fler än 1 gängtapp.. däremot rätt storlek på hålet smörja typ ister..och backa då och då.. Jag kör oftast med min el skruvdragare, då man får raka och fina snitt ,skulle tappen fastna så snurrar tappen i schucken runt den cylindriska delen av tappen.. har aldrig dragit av en tapp på jobbet..men här hemma med svängjärn :banghead: har det hänt... :racesmile: Köra med skruvdragare är toppen, helst om du har en med moment spärr, Svårt att köra av tapparna då!!! Mycket smörja och backa för att bryta spånorna ibland... Mvh Jante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted February 5, 2007 Author Share Posted February 5, 2007 Köra med skruvdragare är toppen, helst om du har en med moment spärr, Svårt att köra av tapparna då!!!Mycket smörja och backa för att bryta spånorna ibland... Mvh Jante Verkar smart ... men jag lyckas nog misslyckas!! Ska testa iaf, skruvdragare har jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jante Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Verkar smart ... men jag lyckas nog misslyckas!! Ska testa iaf, skruvdragare har jag. "lyckas nog misslyckas" :biglaugh2: Enda sättet att aldrig misslyckas är att göra absolut ingenting !!! He he... Kör så det ryker, men försiktigt !! ;) Mvh Jante Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts