Jump to content

Gänga M8 I Fläns


apex

Recommended Posts

Har en stålfläns som jag ska göra 4 fästhål i, M8. Har förstått att man ska borra bultdim-stigningen, alltså 8-1,25=6,75 mm.

Ska man lämna bort gängningen till ngn maskinverkstad eller handla förtapp, mellantapp o sluttapp? Biltema?

Eller ska man testa att gänga med min Lidl-sats, tänkte mest ha den till att rensa gängor. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Testa med lidlsatsen, det kan ju funka.

Är det bara vanligt bonnjärn så går det bra med en enda tapp speciellt till en klenare dimension som m8.

Biltemas gängtappar är rena skiten! Skärvätska är bra.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ta det lungt bara så går det bra, en avbruten tapp är inte rolig :)

Ett större svängjärn än det man brukar få med är också en bra investering, fast då knäcker man lätt tappar om man inte tar det otroligt lungt.

3 tappar till 1 gänga är väl ganska ovanligt? Förtapp (rougher) och sluttapp (finisher) brukar det väl vara för det mesta?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett som jag är jättebra, från Clas Ohlson. M3 till M12 i hss-stål, tre tappar per storlek (tror den kostade 5-600 spänn). För-, mellan- och gradtapp. Enda skillnaden på mellan- och gradtapp är att gradtappen har mindre avfasning mot spetsen så man kan gänga närmre botten i hål. Är det ett genomgående hål finns det mao ingen användning för gradtappen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hmm när jag gängar hål på jobbet använder vi aldrig fler än 1 gängtapp..

däremot rätt storlek på hålet smörja typ ister..och backa då och då..

Jag kör oftast med min el skruvdragare, då man får raka och fina snitt ,skulle tappen fastna så snurrar tappen i schucken runt den cylindriska delen av tappen..

har aldrig dragit av en tapp på jobbet..men här hemma med svängjärn :banghead: har det hänt...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

hmm när jag gängar hål på jobbet använder vi aldrig fler än 1 gängtapp..

däremot rätt storlek på hålet smörja typ ister..och backa då och då..

Jag kör oftast med min el skruvdragare, då man får raka och fina snitt ,skulle tappen fastna så snurrar tappen i schucken runt den cylindriska delen av tappen..

har aldrig dragit av en tapp på jobbet..men här hemma med svängjärn :banghead: har det hänt...

:racesmile:

Köra med skruvdragare är toppen, helst om du har en med moment spärr, Svårt att köra av tapparna då!!!

Mycket smörja och backa för att bryta spånorna ibland...

Mvh

Jante

Link to comment
Share on other sites

Köra med skruvdragare är toppen, helst om du har en med moment spärr, Svårt att köra av tapparna då!!!

Mycket smörja och backa för att bryta spånorna ibland...

Mvh

Jante

Verkar smart ... men jag lyckas nog misslyckas!! Ska testa iaf, skruvdragare har jag.

Link to comment
Share on other sites

Verkar smart ... men jag lyckas nog misslyckas!! Ska testa iaf, skruvdragare har jag.

"lyckas nog misslyckas" :biglaugh2:

Enda sättet att aldrig misslyckas är att göra absolut ingenting !!! He he...

Kör så det ryker, men försiktigt !! ;)

Mvh

Jante

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...