Jump to content

Scrubradie Bak? (styrradie)


Drake

Recommended Posts

Har styrradie bak någon betydelse eller är det bara fram som man behöver bry sig?

Med mina fälgar och hubbar så kommer jag att få väldigt stor styrradie och jag undrar vad som händer med broms och accelerationskrafterna? Har bara 150 mm mellan ytterändarna på bussningarna under hubben. Kommer det att påverka toe-in/ut för mycket?

http://www.rejsa.nu/artikel.php?t=6915

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Läst i tråden på Rejsa om mina navhållare bak? ;)

Hur detta påverkar hjulvinklarna vid acc/broms beror nog mycket på vad du använder för bussningar ute vid hjulet. Har du mjuka bussningar får du nog köra med ganska mycket toe in för att det inte skall gå över till toe out vid broms etc. Kör du med länkhuvud (som jag gör) så hoppas jag att det inte skall inverka så mycket...

Link to comment
Share on other sites

Visst har jag det! Intressant tråd. Och snygga hubbar!

Ha GTS poly-bussningar ute och inne och ingen justering. Har ca 130 mm styrradie nu och hoppas på att kunna köra med 0 grader toe-in. (Vad heter det när det varken är toe-in eller toe-out??? Toe? :blink: )

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag har läst att man bör bygga med ca 1 grad toe in (0,5 per sida alltså) så i ditt fall skulle jag antingen filat upp hålen i navhållaren eller kapat loss och svetsat om fästöronen. Man vill ju absolut inte riskera att det går över till toe out vid broms...

Egentligen heter det bara toe in och sedan är det + eller - som avgör riktningen, så det skulle nog heta 0 grader toe in. ;)

Link to comment
Share on other sites

Om jag räknar rätt så blir det 0,65 mm/hål vid hubben eller 1,35 mm/hål inne vid ramen.

Tror du att det är ok att bara fila upp hålen om det skulle behövas, håller det verkligen inställningarna eller kommer det att glappa upp och ställa om sig.? Man skulle kanske kunna tänka sig ett excentriskt bussningsrör också!?

Link to comment
Share on other sites

det kommer med all säkerhet att ändra sig. fila upp hålen vid ramen och gör en ny plåtbit/bricka att svetsa fast i det nya riktiga läget så kan det inte flytta på sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...