Jump to content

Svetsproblem!


Drake

Recommended Posts

När jag tig-svetsar hydraulrör så har det blivit bubblor i svetsen ibland. Det verkar som om rören är täckta av nån form av olja som luktar rätt starkt. Jag har naturligtvis tvättat av dom med T-sprit och dessutom slipat rent dom på utsidan men det kommer likt förbannat upp bubblor på några ställen. Det går liksom att koka bort dom med tiggen men undrar varför dom uppstår, kan det vara beläggningen från insidan som kommer upp till ytan tro? Måste man även slipa på insidan av rören? Har ni slipat bort ytan på rören innan ni svetsat hydraulrör. Vet att tig-metoden är känslig för föroreningar men det är bara h-rören som trilskas.

Nu har jag ju punktat ihop mina bärarmar och kommer inte åt insidan så jag blir lite orolig. :unsure:

Tips mottages tacksamt!

Skickar med en bild på ett brytprov på en rodlänk med en sån "bubbla"

Link to comment
Share on other sites

Det är en blankgalvad M16 bult men jag slipade en spets på innan jag svetsade. Verkar ju som det kommer att hålla eftersom bussningsröret gav sig först men jag tror att jag ska dra på en mutter och svetsa fast i bussningsröret ändå för det SER ju klent ut! Men bubblorna kommer även när jag sätter rör mot rör.

Kan tillägga att jag fick bända en hel del innan den gav sig.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Att den går av intill svetsen säger inte speciellt mycket utan är helt normalt. Svetsen värmer upp materialet men det är så lokalt att värmen snabbt sprids ut, detta ger en snabbkylning. Man härdar alltså i princip materialet precis intill svetsen vilket gör det "starkare" Man brukar prata om HAZ -> Heat Affected Zone, det område intill svetsen där man ser en värmpåverkan på materialet om man tittar i mikroskop. Det är där man får sprickor/brott om man belastar svetsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...