Sören Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Idag har jag och min Sierra-diff tillbringat några timmar tillsammans. Jag har försökt få den ren, det är nog 20 år sedan den senast tog ett bad. Dessa timmar har fått mig att inse att bakom de rena och vackra diffar jag sett på andras bilar ligger mycket tålamodigt arbete. :notworthy: Hur har ni gått tillväga? Det är ju så många små skrymslen och gömmor där många års smuts ligger. Hur jag än petar och skrapar så är det ändå en svart hinna som inte vill gå bort. Högtryckstvätt vågar jag inte använda, jag är rädd att spruta in sand mm i hålen för hjulaxlarna. Hur i h-e har ni gjort?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 (edited) Den svarta hinnan behöver inte bort. Jag har naturligtvis lackat min diff för att få den i nedanstående skick. Skulle tro att det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt att polera upp finishen på en diff. Gjutningen är för grov. Den är inte gjord för att synas... Nej se till att du får bort all skit, tvätta och lacka. Jag använde en stålborste från biltema. En sån där spetsig borste. Med den är det ganska lätt faktiskt. Blåste sedan på Plastic Paddings fälgfärg som är riktigt bra och som ger en metalliceffekt. Tog mig ett par kvällar. Edit: Du ser förresten sprayburken lite längre bort på arbetsbänken.... Edited January 4, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Jag såg en kille som blästrade en mc motor utan att ta i sär den, han la modell lera runt p boxar och tryckte på plast hattar på muttrar, jag var skeptisk men sen såg jag resultatet blev jag överraskad men man behöver nog vara med om man lämar in på en firma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Jag körde med en dremel-liknade slipmaskin, med slipstift. Sen tog jag silverfärgad hammarlack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 Bormaskin med en rak stålborste och lite dremel Gjorde Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 :) Glasblästra är underbart........... 10 minuter och simsalabim så är den ren. :hypocrite: :hypocrite: Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 4, 2007 Share Posted January 4, 2007 mistänker att du hade allt isär vid blästringen??? eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 5, 2007 Author Share Posted January 5, 2007 Tack för alla svar! :notworthy: Nu vet jag hur jag ska göra! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 5, 2007 Share Posted January 5, 2007 Det finns ingen annledning att skruva i sär allt vid glasblästring. trycket är inte så högt. Man bör dock täcka över ytor som ej ska blästras, jag använder tjock silvertejp och till små hål öronproppar. efter blästring tvättar jag detaljerna så man blir av med dammet. En bakväxel eller växelåda som normalt sitter under bilen får under tidens lopp en hel del sand och damm på sig och är konstruerad för att tåla det så lite glasblästring är inga problem. Undvik att blästra på stefa tätningar och packboxar. Ytan efter blästring är en bra grund för färgen att fästa på. :) :) Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 8, 2007 Author Share Posted January 8, 2007 Så här blev det! Min diff Det får duga, det är ju en gatbil och ingen utställningsbil. Jag tycker också kulören passar min blygsamma personlighet. :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 Blev väl bra. Du har väl inte målat fast pluggen....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 8, 2007 Author Share Posted January 8, 2007 Njaeäääh........ :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 sober och diskret färg.. :D blir jöö bra.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Bling bling! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Snyggt Sören Nu fattas bara dessa fälgar i guld också ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 man kan göra såhär...MEN DET ÄR INTE RÄTT !!! :D lite pink sas.. tror jag hitta bilden på Locostbuilders ``pinkdiff´´ lite avskräckande.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 efter att sett en rosa Cobra i england så är jag inte förvånad av en rosa diff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 Den ser ut som om han tappat den i något. Fruktansvärt fult. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 (edited) han hade ytterligare en diff bild... MYCKET bättre att dömma av färgresterna på driv flänsarna är det nog den hemska som blivit om målad... :racesmile: Edited January 12, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 Tack. Tack Michael. Nu kan jag sova ikväll... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted January 12, 2007 Share Posted January 12, 2007 Hua... Gräslig färg på diffen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 13, 2007 Share Posted January 13, 2007 (edited) Tittade på den rosa diffen när min sambo gick förbi datorn och skrek: Vad är det där för köttbit? :lol: Edited January 13, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts