Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag har jag och min Sierra-diff tillbringat några timmar tillsammans. Jag har försökt få den ren, det är nog 20 år sedan den senast tog ett bad. Dessa timmar har fått mig att inse att bakom de rena och vackra diffar jag sett på andras bilar ligger mycket tålamodigt arbete. :notworthy:

Hur har ni gått tillväga? Det är ju så många små skrymslen och gömmor där många års smuts ligger. Hur jag än petar och skrapar så är det ändå en svart hinna som inte vill gå bort. Högtryckstvätt vågar jag inte använda, jag är rädd att spruta in sand mm i hålen för hjulaxlarna.

Hur i h-e har ni gjort??

Posted (edited)

Den svarta hinnan behöver inte bort. Jag har naturligtvis lackat min diff för att få den i nedanstående skick. Skulle tro att det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt att polera upp finishen på en diff. Gjutningen är för grov. Den är inte gjord för att synas...

Nej se till att du får bort all skit, tvätta och lacka. Jag använde en stålborste från biltema. En sån där spetsig borste. Med den är det ganska lätt faktiskt.

Blåste sedan på Plastic Paddings fälgfärg som är riktigt bra och som ger en metalliceffekt.

Tog mig ett par kvällar.

post-664-1167938784.jpg

post-664-1167938819.jpg

Edit:

Du ser förresten sprayburken lite längre bort på arbetsbänken....

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted

Jag såg en kille som blästrade en mc motor utan att ta i sär den, han la modell lera runt p boxar och tryckte på plast hattar på muttrar, jag var skeptisk men sen såg jag resultatet blev jag överraskad men man behöver nog vara med om man lämar in på en firma.

Posted

:) Glasblästra är underbart...........

10 minuter och simsalabim så är den ren.

:hypocrite: :hypocrite:

Lars H

Posted

Tack för alla svar! :notworthy:

Nu vet jag hur jag ska göra! :D

Posted

Det finns ingen annledning att skruva i sär allt vid glasblästring. trycket är inte så högt.

Man bör dock täcka över ytor som ej ska blästras, jag använder tjock silvertejp och till små hål öronproppar.

efter blästring tvättar jag detaljerna så man blir av med dammet.

En bakväxel eller växelåda som normalt sitter under bilen får under tidens lopp en hel del sand och damm på sig och är konstruerad för att tåla det så lite glasblästring är inga problem.

Undvik att blästra på stefa tätningar och packboxar.

Ytan efter blästring är en bra grund för färgen att fästa på.

:) :)

Lars H

Posted

Så här blev det!

Min diff

Det får duga, det är ju en gatbil och ingen utställningsbil. Jag tycker också kulören passar min blygsamma personlighet. :hypocrite:

Posted

efter att sett en rosa Cobra i england så är jag inte förvånad av en rosa diff

Posted (edited)

han hade ytterligare en diff bild... MYCKET bättre

18065.jpeg

att dömma av färgresterna på driv flänsarna är det nog den hemska som blivit om målad...

:racesmile:

Edited by Michael Th
Posted (edited)

Tittade på den rosa diffen när min sambo gick förbi datorn och skrek: Vad är det där för köttbit? :lol:

Edited by Drake

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...