Micael Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Jag har kommit över en LSD-sierra (XR 4x4) diff inkl drivaxlar, hubbar, etc. Så jag funderar på att bygga om till en Rorty De Dion. Men frågan är hur flänsen till kardanen ser ut. Måste jag byta kardan så känns det lite för dyrt att ta nu i vinter. Är det nån som sitter på måtten på flänsen? Quote
Acke Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 de e la bara att byta medbringaren ?? ( nytt knutkort kostar ju inte många kronor, eller e de skillnad i storlek mellan korsen på den nya å gamla ? ) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted December 30, 2006 Posted December 30, 2006 Precis. Medbringaren går ju att dra av. Förresten så har flänsen en extra uppsättning skruvhål. Kanske det är en universal... Jag kan mäta på min LSD diff i morgon om du vill. Quote
therealpinto Posted December 31, 2006 Posted December 31, 2006 Vad har du för diff/kardan nu? Sierra har samma fläns på alla diffar, samma som "stora" flänsen på de stela axlarna också (i praktiken alla Escort, Capri, Taunus osv. utom riktigt tidiga bilar). /Gustaf Quote
Micael Posted December 31, 2006 Author Posted December 31, 2006 Jag har en Escort MKII axel och kardanen kommer i från Dunning and Fairbank i england. Så jag vet inte om korsen är standard eller nån secial. Quote
therealpinto Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Det borde vara samma fläns, de flesta svensksålda Escort MkII har såvitt jag vet "stora" flänsen. D&F har ju kardanflänsar/yoke rätt billigt annars. /Gustaf Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 1, 2007 Posted January 1, 2007 Min Sierra LSD har diameter 107mm samt två uppsättningar bultmönster: 4/82 och 4/91...........ungefär Quote
Micael Posted January 1, 2007 Author Posted January 1, 2007 Tackar för svaren Nu ska jag ut och mäta Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.