Jump to content

Projekt mittmotor


Tai Mai Shu

Recommended Posts

Uppdatering med lite bilder längre fram i tråden

Även Postat på www.zatzy.com

Jag har gått i tankarna på att bygga nått fint ganska länge nu.

För några dagar sedan fick jag ett ryck, jag bestämde mig för att jag ville designa min egen bil. Detta låter åtminstonde i mina öron rätt så barnsligt och som en dröm men jag anser att jag nog skulle kunna göra det.

Jag ser framför mig en rör-ram med en mittmotor-layout och ett skal av glasfiber. Från början hade jag tänkt mig en rak 6a från bmw eller någon annan europeisk v6a eller v8a. Efter ca 5h på jakt efter en fin donatorbil så fick jag tipset om en BMW 750 e32. För er som är inlästa i ämnet (jag är inte så påläst här) såvet ni nog redan att det är en v12a på 300 hästar och 450 nm. Ni förstår ju själva att jag blev jävligt sugen på det, jag blev i alla fall, så jag sökte upp lite info om motorn. Jag hittade denna tyska site som jag översatte genom babelfish då jag endast kan engelska och svenska:

http://babelfish.altavista.com/babelfish/u...e32%2Findex.php

Där har jag kunnat läsa lite om historian om motorn. Lite trevlig läsning som har fått mig att konstaterat följande:

De är konstruerad i lätta legeringar villket ger den en vikt på endast 240 kg :D.

Den har en mycket kort slaglängd villket gör att den kan varva högre utan problem :D.

Den har diverse elektroniska kontrolenheter :(.

Sedan så har den också en väldigt jämn och välbalanserad gång.

Jag har inte hittat så mycket info om hur motorn funkar när den har gått ett tag, dvs om den håller bra. Jag har ett svagt minne av att jag har läst någonstans om 7 serien och dess goda begagnat-värde, där dom sa något om att man inte skulle välja 4.5 liters 8:an då den krånglade oftare än 5.0:an. Någon som har erfarenhet av den motorn? Jag har även letat lite efter den bilen på nätet men det verkar vara lite ont om manuellt växlade sådana. Att köra in en automatlåda i en sportbil skulle vara en döds-synd!

Jag har även fått några tipps om villka rör jag skall använad mig av till chassit, cromemoly. Jag har inte hittat så mycket info om dess vikt och styrka utan endast en site i sverige som säljer cromemoly-rör, någon som vet något om den här metallen?

Tanken är att jag skall rita bilen i solidworks, på så sätt kommer jag även att kunna köra belastnings-simulationer på datorn. Inte för att jag inte kommer att göra beräkningar manuellt men det är kul att ha den möjligheten.

Jag håller som bäst på att utföra punkt nr 1 på min lista till projektet, nämligen samla information och kunnskap.

Om något är oklart eller ni vill påpeka något så snälla skriv vad ni tycker, jag behöver så mycket feedback så möjligt då det är ett ganska stort företagande att designa en bil från "scratch"(donatordelar är oundvikliga).

Hoppas jag la det i rätt forum bara.

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har hittat hit, välkommen!

Jag skulle snarare vilja säga att BMW 7-serie håller förvånande lågt pris som begagnad. Jag har också hört att V12:an inte riktigt skall hålla samma klass som övriga motorer, medan åttorna skall vara riktigt bra. Det är dock inget jag vet riktigt säkert, och själv har jag absolut inget emot tolvan.

Motorn satt också i BMW 850, och där var det nog mindre vanligt med automatlåda. Dessa bilar är dock ruskigt dyra, och knappast något man köper att ha som donatorbil. En skrothandlare i göteborg som jag känner fick in en sådan som det hade brunnit i, och han sålde lådan för 7k. Motorn har dock fortfarande kvar, men jag vet inte vad han skall ha för den. Han tyckte den skulle passa bra i den sjua som jag bygger...

Link to comment
Share on other sites

Ser att du har hittat hit, välkommen!

Jag skulle snarare vilja säga att BMW 7-serie håller förvånande lågt pris som begagnad. Jag har också hört att V12:an inte riktigt skall hålla samma klass som övriga motorer, medan åttorna skall vara riktigt bra. Det är dock inget jag vet riktigt säkert, och själv har jag absolut inget emot tolvan.

Motorn satt också i BMW 850, och där var det nog mindre vanligt med automatlåda. Dessa bilar är dock ruskigt dyra, och knappast något man köper att ha som donatorbil. En skrothandlare i göteborg som jag känner fick in en sådan som det hade brunnit i, och han sålde lådan för 7k. Motorn har dock fortfarande kvar, men jag vet inte vad han skall ha för den. Han tyckte den skulle passa bra i den sjua som jag bygger...

Man tackar.

Ok, jag har för mig att det var på aftonbladet jag hade läst något om 7-serien men jag har å andra sidan hört en del inte allt för smickrande kommentarer om redaktionen på motordelen där borta ;). Jag måste dock erkänna att jag har blivit lite fäst vid tanken på en 750 då dom går att få tag på för runt 25k begagnade och bara tanken på en v12a får nackhåren att resa sig. Från början hade jag nämligen tänkt mig deras 6 cylindriga motorer då dom håller hyffsat hög klass och låter gött.

Något som kanske framgår av mitt inlägg/ämne är att det inte direkt rör sig om en super 7 kopia. Jag fick förslaget att leta hjälp på det här forumet då sveriges främsta fordonsbyggare skulle hålla till här ;).

edit: Jag komföresten på en grej som jag totalt förbisett tidigare, hur är det med bestämmelser om man vill registrera bilen för att ta 3 personer?

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag har hört om tolvan så är elektroniken på de första årsmodellerna en mardröm. Typ de har byggt ihop styrsystem från två sexor till ett, eller nåt ditåt. Men du kanske kan bygga ett megasquirt och använda något eget tändsystem om det skulle krångla senare?

240 kilo säger du.. vad väger en vanlig cheva small block som jämförelse? Jag tänkte på de som bygger Cobra... :)

Link to comment
Share on other sites

Frågor om regler ska du egentligen ta i Regler och Formalia, men det borde väl inte vara konstigare att sätta in tre stolar och bälten. Ska du bygga en McLaren F1-replika? Eller som en Matra Murena/Baghera? :)

Link to comment
Share on other sites

Frågor om regler ska du egentligen ta i Regler och Formalia, men det borde väl inte vara konstigare att sätta in tre stolar och bälten. Ska du bygga en  McLaren F1-replika? Eller som en Matra Murena/Baghera? :)

Idén föddes egentligen en kort tid efter att jag läste i den här tråden:

Så visst man skulle kanske kunna säga att jag är inspirerad av den bilen. Jag vill däremot bygga en egen, unik, bil. Jag vill kunna sätta ett märke i fronten som det står R på. Jag vill veta att jag inte förtryckte mina gener som säger mig att skapa saker. Till att börja med skall jag rita bilen med fullständiga ekvationer och påvisade samband. Därefter skall luta mig tillbaka (räknar med att det kommer att ta minst ett år att ha fullständiga ritningar och lösningar på allt) vara lite stolt över mitt arbete. När jag är riktigt nöjd med mig själv så kommer jag att ta mig samman och börja bygga, dvs när jag har sammlat ihop 100' som jag för tillfället räknar med att det minst kommer att kosta.

http://www.automotiveforums.com/vbulletin/...ad.php?t=149954

Sedan vet jag inte riktigt hur off-topic jag får gå på det här forumet, jag är ju ny här så jag har inte riktigt koll på läget.

edit: Annars har jag också inspirerats av Koenigsegg på dörrarna, jag har gjort några snabba ritningar på olika lösningar på dörrar som öppnar sig som Koenigsegg's dörrar.

Det är ingen som vet något om metallen jag skrev om i mitt första inlägg?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag svarar här också... (samma fråga är ställd på Zatzy).

Chrome-molly är overkill om du inte ska bygga en tävlingsbil och om du inte är händig med TIG-svets. Vanliga konstruktionsstålrör funkar alldeles utmärkt.

Det är inga problem att bygga för 3, 4 eller 7 säten om man vill det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag svarar här också... (samma fråga är ställd på Zatzy).

Chrome-molly är overkill om du inte ska bygga en tävlingsbil och om du inte är händig med TIG-svets. Vanliga konstruktionsstålrör funkar alldeles utmärkt.

Det är inga problem att bygga för 3, 4 eller 7 säten om man vill det.

/Gustaf

Tackar för det svaret. Du har ingen jämförelse i hur mycket vikt man hade sparat på chrome-molly rör? Alltså skillnad i styrka gentemot stål och skillnad i densitet, lite grovt räknat då, om du inte vet någonstans jag kan få riktiga mätvärden ifrån?

Fast det kanske är ondigt att besvära sig med iden över huvud taget?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tittar man på Dragracingreglementet så är kraven på bur sådana att man kan minska godstjockleken med cirka 0,9 mm om man går på Chrome-molly. Densiteten går säkert att hitta på nätet. Viktskillnaden finns där men på en gatbil är det knappast värt att fundera över saken. Speciellt inte om det är ditt första bygge...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att ni har övertygat mig till viss del, dock så har jag uppfattningen att skall det göras så skall det göras ordentligt. Det där med extravikt och 300 hk, en bmw 750 accelererar 0-100 på 7.9 s med en vikt av 1860 kg så jag antar att jag har råd med lite extra vikt om jag tar den motorn. Dock så hade det varit kul om man hade kunnat hålla vikten runt 1500 kg(kanske går att få enkelt med stål). Jag vet att det med nuvarande regler gör att bilen måste väga 1680 kg med den motorn, dock så går det ju att skruva i blyplattor som man kan skruva av när man kör på bana. Eller det kanske inte är tillåtet? Iofs så skall jag inte börja gnälla om vikt innan jag har fått en uppfattning om vad det kommer att väga. En annan sak som skulle tala för stål är att jag inte direkt har någon större erfarenhet av att svetsa, Chrome-molly kom upp på tapeten då jag fick för mig att det vara relativt enkelt att svetsa men så är tydligen inte fallet.

Vad brukar en super 7 replika väga? 1000kg?

Min bil kommer ju att vara en kupé med störtbur så den kommer att väga lite mer.

Link to comment
Share on other sites

En 7-replika väger oftast mellan 600-700kg, och vissa inte mer än 500kg.

Att skruva dit blytackor får man nog inte göra, men man kan göra det på ett snyggt sätt i stället. Man kan ju alltid gömma bly i rören till exempel. :) Man skall dock komma ihåg att de som besiktar inte är några idioter, så du får ta det försiktigt med den här typen av fusk.

Link to comment
Share on other sites

En 7-replika väger oftast mellan 600-700kg, och vissa inte mer än 500kg.

Att skruva dit blytackor får man nog inte göra, men man kan göra det på ett snyggt sätt i stället. Man kan ju alltid gömma bly i rören till exempel. :) Man skall dock komma ihåg att de som besiktar inte är några idioter, så du får ta det försiktigt med den här typen av fusk.

Aj men då så är det inget att snacka om, det blir stål. Fyrkants profiler eller vad man kallar dom, mycket lättare så.

Link to comment
Share on other sites

iof är det smart att bygga bilen så "lätt" som möjligt och sedan tynga ner den med hjälp av blyplattor eller dyligt som man fäster i bottenplattan eller så..

Du kan ju permanentfästa dom och inte bara skruva fast eller liknande...

"-varför det då" tänker du kanske då ??

Jo... detta gör ju att du får "rätt" vikt sammtidigt som du får en väldigt låg tyngdpunkt vilket man givetvis vill sträva efter...

(sedan om dom "råkar" trilla av lägligt till bankörningen säger jag inget om... ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat fundera lite, är det egentligen inte bättre att konstruera med böjda metallrör? Det blir ju mycket färre svetsfogar på det sättet eller det är skit samma?

Alltså nu tänker jag rent hållfasthetsmässigt, jag kommer nog i villket fall som helst att behöva överlåta den slutliga svtsningen till en firma då jag inte är en erfaren svetsare. Nu så är inget sån klart ännu då mycket kommer att ändras innan jag börjar bygga om några år.

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt jobbigt att böja rör på ett bra sätt, de vill gärna "knippa" sig. Går naturligtvis att lösa med en böjfjäder eller sand, men att böja fyrkantsrör har jag inte provat. Vidare är det ju så, att när en skicklig svetsare har gjort en svets, så är den starkare än materialet han svetsat. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är rätt jobbigt att böja rör på ett bra sätt, de vill gärna "knippa" sig. Går naturligtvis att lösa med en böjfjäder eller sand, men att böja fyrkantsrör har jag inte provat. Vidare är det ju så, att när en skicklig svetsare har gjort en svets, så är den starkare än materialet han svetsat. :)

När jag menar böja rör så menar jag att skicka iväg dom till en firma som har rätt utrustning (rörtänger på steroider) som kan böja rören åt mig, det enda dom behöver är ju vinklarna. Men om det är som du säger med svetsfogar (har för mig att jag har hört det innan) så funkar det nog bättre än att skicka iväg rören och få dom bockade. En annan fördel är att det kommer att vara enklare att rita nått sånt då jag inte behöver ta hänsyn till böjradier och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Bockade rör är okej men lite svårt att måtta in. En grundläggande sak när du bygger ram, är att du måste alltid (så långt möjligt) bygga i trianglar. Det är grundläggande inom fackverkskonstruktioner.

Alla rör ska ansluta till varandras knutpunkter, aldrig mitt på ett annat rör.

Ska man följa det, är det bara praktiskt möjligt att använda bockade rör på några ställen i ramen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag är fullständigt medveten om det där med fackverkskonstruktioner, annars skulle jag nog inte fått för mig att bygga en bil ;).

Jag skall beställa sfro:s handbok och läsa igenom den ordentilgt innan jag börjar rita ramen, det kanske står saker som du sa om knutpunkter? Det hade jag i alla fall ingen aning om att man skulle se till så att man gjorde, har det och göra med att man inte skall försvaga stålet för mycket när man värmer upp det?

Jag vet inte riktigt om jag vill ge mig på att använda rör, det känns som att det blir en jäkla massa extra jobb och jag inte riktigt finns några fördelar med det? Eller det kanske finns fördelar med den konstruktionen som jag inte känner till?

Är det föresten någon som vet hur lång en bmw v12 blir tillsammans med en manuell (6 vxl B)) växellåda från en 850?

Link to comment
Share on other sites

Att rören skall ansluta till varandras knutpunkter är hela vitsen med en fackverkskonstruktion. Gör de inte det får du inte trianglar, utan fyrhörningar. Och om du tänkar dig att du puttar i ett hörn på en fyrhörning ramlar den ihop ganska lätt, det gör inte en triangel.

Ett bra exempel på dålig triangulering kunde man se på en kit car som heter Mojo som någon krockade med, och förarutrymmet vek sig. Det fanns bilder på den på rejsa har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

Man ser ju på den här bilden att ett litet http://www.sylva.co.uk/pix/mojo2rear75.jpg "rör" kommer att ta upp den mesta energin vid en krock. Det säger ju sig självt att det inte kommer att gå bra. Det jag menade iofs med mitt påstående var att man när man gör till exempel broar så gär ju fackverket som ett stöd mellan två paralella balkar. Iofs så har man inte så långa avstånd i en sån här bil. Har det och göra med att man får dubblet stöd om "rören" kommer i en vinkel? Alltså in i en hörna.

Edit: ser i ditt inlägg att du också ar konstaterat det, jag lämnarvar mitt inlägg då det inte motsätter något som du har skrivit.

Edit2: Äh nu förstår ju jag vad det är ni menade med att det endast är i knutpunkterna man skall ansluta, jaja... Men det kallas väl inte för fackverk utan mera för stagning?

Link to comment
Share on other sites

Hej

När man ser fackverkskonstruktionen i 3 dimensioner, och inte bara som en rak balk, så blir det ganska tydligt vad man menar med att rören ska anknyta till varandra.

I bilden du har ritat är "stagning" bara en isolerad del av ett fackverk.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till dig "Tai Mai Shu", bygghandboken från SFRO tar upp detta med triangulering och detta är grundläggande i ALL konstruktion. En kraft vill man dela upp i flera riktningar för att få den mindre.

Det finns några här på forumet som nog borde skaffa sig den boken och läsa den först, 300kr eller nåt sånt men väl spenderade pengar (lite i förhållande till vad bilen kommer att kosta).

Ta inte illa upp, men skaffa boken. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till dig "Tai Mai Shu", bygghandboken från SFRO tar upp detta med triangulering och detta är grundläggande i ALL konstruktion. En kraft vill man dela upp i flera riktningar för att få den mindre.

Det finns några här på forumet som nog borde skaffa sig den boken och läsa den först, 300kr eller nåt sånt men väl spenderade pengar (lite i förhållande till vad bilen kommer att kosta).

Ta inte illa upp, men skaffa boken. ;)

Inte att glömma är att man vill få materialet att ta kraften på det sättet matterialet tål mest belastning, i det här fallet tryck. Boken har jag inte läst ännu men sånt där vet jag. Ett annat sätt att få tag på boken kan vara att låna den på biblioteket, det har en kompis till mig gjort och sedan skall jag låna den av honom. Jag vet dock inte om jag skall ta och köpa boken ändå då boken som har lånats är tryckt 1988 eller nått sånt. Eller det kanske inte skilljer så mycket mellan upplagorna? Egentligen var målsättningen på resan till biblioteket att låna böcker om väghållning, aerodynamik etc men vi hittade inga.

Link to comment
Share on other sites

SFRO's bok är uppdaterad flera gånger....

min är tryckt -96 och det är 6:e upplagan

...och sjunde upplagan kom 2002.

Det är nog ganska bra att köpa boken, för du behöver kolla i den mer än en gång under tiden du bygger.... Jag har gått igenom första upplagan av boken ett antal gånger genom åren, och nu den sista en gång. Men jag kan inte skryta med att jag minns speciellt mycket av den ändå... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu är sommaren här och jag har lite mer fritid. Då tänkte jag att det var en aldeles utmärkt tidpunkt att börja rita lite smått. Jag lägger upp några små bilder så kan ni säga vad ni tycker. Jag är inte klar med alpha modellen ens en gång men allt kommer att formas efter följande kriterier:

Runt 4m lång, 1m hög, 2m bred 10 cm markfrigång.

Låg tyngdpunkt så nära mitten så möjligt.

Tunga grejor så nära mitten så möjligt.

Med originaleffekten i motorn på 224 Kw så ligger den lagliga vikten på runt 1600kg, detta gör att jag kommer att koncentrera mig mer på vridstyvheten än vikten.

Jag hade ju planer på 944 turbo växellådan, den bilen har även ganska trevliga bromsar så jag tänkte mig att man kunde använda både bromsarna och naven från den bilen. Jag har däremot problem med vad jag vill använda för styrlänkage (heter det så?) det som sitter i bmw 7 serien är av rätt bredd men är utväxlat till 5 varv eller nått sånt. Det som sitter på 944 turbo är däremot lägre utväxlat men det är för smalt, någon som har något tips?

Sedan så har jag en sista fråga, är det någon i malmö-lund området som äger en bmw 750 eller allra hälst en lös m70 motor som jag kan gå lös med måttbandet på? Någon som äger en 944turbo som är villig att visa upp den för mig?

Jag närmar mig motorrumet nu och det skulle vara kul att ha dom måtten ;).

alpha.jpg

Det fattas några stag i framvagnen, benen skall gå in där det ser ut som att dom skall göra det (central förarpossition) så där kommer jag att vilja förstärka flera ggr om. Profiler i 25*25*3 mm

tyngdpunkt.JPG

Den där rosa grejen är tyngdpunkten, jag ville bara visa detta då jag hittade ett nytt fint verktyg som sparade mig en jävla massa tid :).

Kordinater i mm och vikt i 1/100 g. Jag hoppas föresten att det finns 15*15*2 profiler som standard.

Link to comment
Share on other sites

Inte att glömma är att man vill få materialet att ta kraften på det sättet matterialet tål mest belastning, i det här fallet tryck.

Jag har för mig att järn pallar mer att bli utdragna än ihop tryckta... Alltså ska man försöka få en "dragande" kraft istället för en ihoptryckande... Rören knäcks lättare än de dras ut... rätta mig om jag har fel, sover ganska mycket på fysiklektionerna :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

Inte att glömma är att man vill få materialet att ta kraften på det sättet matterialet tål mest belastning, i det här fallet tryck.

Jag har för mig att järn pallar mer att bli utdragna än ihop tryckta... Alltså ska man försöka få en "dragande" kraft istället för en ihoptryckande... Rören knäcks lättare än de dras ut... rätta mig om jag har fel, sover ganska mycket på fysiklektionerna :icon_sleep:

Iofs möjligt, bara något jag hade fått för mig vid den tidpunkten. Jag skall ta och kolla upp 944 forumet. Ingen som har något svar på min fråga om styrlänkage och styrväxel?

Edit:

Nu hade man tur !:)

Jag hittade en sida dedikerad till att bygga lambo-replikor, vad hittar jag inte där om en kille som har monterat en bmw m70 motor på en audi 5000 låda (samma som i 944) :D. Jag får ta och kolla in det imorgon.

om någon vill kolla in sidan (massa olika byggen på den sidan) http://www.lambolounge.com/index.asp

Link to comment
Share on other sites

Nu har man hittat det, måtten, vikten och allt. Även några bilder på det jag tänker på. Även folk som har erfarenhet i ämnet så det får frammåt nu :).

En liten bild på hur det förmodligen kommer att se ut i motorrumet på bilen när det bekommer:

image001.jpg

image005.jpg

Växellådan skall tydligen vara god för 450-500 hp.

Edit: Det är inte en lamborghini v12 utan det är bmw m70 motorn som killen har modifierat plenum-kammrarna på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...