Jump to content

Reportage Om Niklas Megabusa


Acke

Recommended Posts

Megabusan kan knappast falla under locost.... ;) 5700.-/st för stolarna. :wacko:

Det kostar att ligga på topp, om det nu är toppen att åka högvarvig hojmaskin...

Snygga prylar från RaceLeda! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Snygga fälgar. "Set deal" betyder väl 4 st får man förmoda. Varför den hiskeliga prisskillnaden mellan 8,5 och 9"?

Sen undrar jag om inte bromsoken sitter uppochned/fel sida på bilden?

bild i rejsaposten: sidan 1, post 13 oktober 2005

Jag har inte monterat mina ännu men jag trodde de skulle monteras som de satt på sierran med handbromsen på ovansidan... :unsure:

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

Snålbyggare.... klingar ganska bra.

Hellre det än att bara köpa grejor för att dom är dyra. Vem är mest lurad av tillverkarnas reklam?

Alla kan köpa en bil, och dom flesta kan skruva ihop en caterham/westfield, men det är färre som kan bygga en bil. :D

Även om jag tycker att denna westfield är en av dom ballaste :blink:

Link to comment
Share on other sites

Oken skall monteras med handbromsfjädern uppåt när man kör med Sierra original. Så tittar man på bilden på Rejsa, är det ganska bakvänt, eller uppåner.

Men det är ju klart... Bygger man Westfield har man väl ingen donator att titta på som för oss Snålbyggare :D

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla :racesmile: . Kan väl presentera mig lite när "min bil" är på tapeten här . Jag har läst en del på detta forum och imponerats av byggen och den tid vissa lägger ner .Själv gick jag den något enklare vägen och köpte färdig ram och kaross , så visste jag att chanserna var betydligt högre att det skulle bli färdigt och inte sluta som ett halvfärdigt objekt till salu på blocket .

Sen såg jag att någon verkade ta illa upp av formuleringen "snålbyggarna" , men jag tror inte att Bo Lundvagn som skrev reportaget menade något illa utan att det var mer för att visa läsaren att det finns snålare/billigare alternativ än att gå min väg om man vill ha kul i en "sjua" .

Fredrik:

Fälgarna är köpta från detta ställe , på min bil har jag 7,5"x13". Märket är RIAL men kan ej köpas av dom ;)

http://www.mog-racing.de/

Pacman

Ang priset på stolarna är det bara dyrt om dom inte är värda priset , jag lovar dom är värd varenda öre :D

Om det är någon som är intresserad av dyra stolar så har jag bra kontakt med Tillett , kan ordna hem dom lite billigare.

Och om det är toppen att åka högvarvig hojmaskin , jooo , som man säger i norrland :prop:

Kolla dessa , finns fler på Google video

http://www.sportbilen.se/index.php?page=blandat.php?id=443

Sen blev jag lite fundersam om bromsoken . Om jag monterar dom andra vägen så får jag luftningsnippeln neråt , det känns ju inte riktigt bra . Eller menar ni något annat .

Om ni har några frågor så är det bara att hojta till

Mvh

Niklas Libell

Megabusa

Härnösand

Link to comment
Share on other sites

Det funkar perfekt , och jag är ganska säker på att alla Westfields har dom monterad på detta sätt . (Dock måste man vinkla upp oket lite vid luftning även vid detta monteringssätt)

Den tyska momsen är väl 16% om jag inte minns fel

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Just det. FLUKE var det. Dessa fälgar är helt klart ett alternativ även om jag fortfarande tycker Team Dynamics pro 1 eller 2 är vassare. I svart...

Tycker även minilite är ok. Dom är väl närmast att betrakta som budgetalternativet i i den här diskussionen... :o

Just nu har jag en uppsättning plåtfälgar Sierra orginal.

Link to comment
Share on other sites

Sen såg jag att någon verkade ta illa upp av formuleringen "snålbyggarna" , men jag tror inte att Bo Lundvagn som skrev reportaget menade något illa utan att det var mer för att visa läsaren att det finns snålare/billigare alternativ än att gå min väg om man vill ha kul i en "sjua" .

Om det är mitt inlägg du syftar på så vill jag gärna förtydliga mej och förklara mitt sätt att se på

Bo L's kommentar.

Nu bör man ju ha i åtanke att han förmodligen inte har en spaltmeter till förfogande för att förklara sina åsikter angående locostkonceptet i jämförelse med kitcar-sjuor eftersom hela reportaget handlar om en specifik bil, vilket är gjort på ett briljant sätt med mycket underhållande läsning enligt mej.

Däremot kanske man kan ifrågasätta ordvalet "snålbyggare" i detta sammanhang utan att det åtföljs av någon förklaring av differenserna mellan de olika byggalternativen eftersom att det lätt kan tydas som nedsättande för den förmodat i sevenkretsar förhållandevis oinvigda merparten av läsarskaran.

Den i ämnet mer invigde kan ju ganska snart konstatera att det finns körklara bilar runt om i världen som går under locostbegreppet men ändå kostnadsmässigt spänner från rent av under 30kkr och sedan uppåt i stort sett gränslösa kostnader. Då kan ju uttrycket lätt anses missvisande och olyckligt valt ur vissa aspekter. Det är svårt att klart se om uttrycket är tänkt att tolkas ironiskt, men om inte så tror jag att med lite fördjupade studier i ämnet kanske Bo valt en annan text till länkarna eftersom en locost ofta men långt ifrån alltid är ett billigare alternativ till just en Westfield.

Min personliga åsikt är att just byggkostnaden som detta inlägg nu kommit att handla om, är en totalt ovidkommande sak i sammanhanget. (Trots att nu säkert många tycker jag gjort en "höna av en fjäder" med detta inlägget). Det som verkligen betyder något är den fantastiska upplevelse var människa får möjlighet att njuta av när de kör en bil de själva byggt ihop, på det sätt de själva valt, med de komponenter de själva valt att bygga av.... Vilken väg man sedan tagit för att komma dit, Caterham, Donkervoort, Westfield, MK, "locost" etc. måste väl egentligen anses vara tämligen ointressant...

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith jag håller med dig fullständigt att ordvalet inte var det bästa :thumbup: . Det var lite därför jag ville förklara att Bosse inte ville vara "elak" utan hela reportaget är ju skrivet lite underhållande och det slank med ett ord som i vissa fall kan kännas lite nedsättande. Men jag tror inte att det var hans tanke

Sen måste jag få berömma Bosse lite , jag har efter 11 års rallytävlande varit med i några notiser i tidningar och hela tiden blivit förundrad av hur mycket fel dom kan få med i en liten notis . Medans Bosses reportage inte (vad jag kommer ihåg) innehöll några "fel".

Link to comment
Share on other sites

Ja den var härlig, snålbyggare :angry:

Hur värderar man byggtid och klurande då? Sätt 75 spänn i timmen så är nog de flesta locosts svindyra.

Westfield är som duplo bara att sätta ihop = ingen sport. Men grymt blir det onekligen :P

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Höru Niklas,

Angående dina RIAL fälgar. Det verkar ju vara så att dessa i 13" utförande går på Sierra orginal skivbromsar bak. Hur är det fram. Där har du andra grejor har jag läst. Hur skiljer sig dessa i storlek jämfört med Sierra orginal skivorna. Mina grejor kommer från en bil med ABS och är således inte av minsta "sierraversion"...

Link to comment
Share on other sites

Anton

:thumbsup: Efter att ha fått åkt med Mickes Westfield R1 och sedan testat din förra bil som jag blev :wub: i BEC

Fredrik i Trollhättan

Vet inte hur stor skillnad det är i storlek , men jag kan mäta mina bromsar och fälgarna invändigt så får du reda på måtten . Men jag jobbar hela helgen så det blir tidigast till veckan . Men jag har för mig att skivorna är 247mm .

Jag har ett par "äldre" alufälgar 13" som inte går på fram men med Rial fälgarna är det inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att det har tagit lite tid :( .

Fälgarna är 320mm invändigt + - någon mm . Och mina bromsar (räknat från centrum) bygger ca 150 mm

Hoppas att detta hjälper , hör av dig om du vill veta något annat .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...