XTR Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Nya problem... (som vanligt, suck...) Jag blir tvungen att vinkla styrarmarna framåt för att de skall passa styrändarna. Jag har inte möjlighet att flytta styrväxeln längre fram. Kommer detta att påverka bumpsteer negativt? Kommer även att behöva förlänga styrarmarna ca 120mm något speciellt man behöver tänka på, material mm?? Se bilder.. // Mattias Quote
Tommy Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Hittade lite info om Bumpstear på Locostbuilders: Vet inte om det hjälper dig när du vill flytta styrarmen framåt? Bumpstear.doc Quote
Tommy Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Kanske tänker fel men vad händer om man gör så här med "förlängaren": ? Naturligtvis inte med hål i båda ändar! :) Quote
Janne L Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Har du inte dämparen upp och ner :unsure: m :D h Janne Quote
XTR Posted December 6, 2006 Author Posted December 6, 2006 Min sfro gubbe tycker att de skall sitta så. Lägre ofjädrad vikt menar han är anledningen. Frågan om dämparen kan jobba åt det hållet utan att man stöter på problem? // Mattias Quote
XTR Posted December 6, 2006 Author Posted December 6, 2006 Kanske tänker fel men vad händer om man gör så här med "förlängaren": ? Naturligtvis inte med hål i båda ändar! :) Hej! Det borde väl funka? Lite extra jobb med bockningen. Svarva inv och utv gänga först bocka därefter? Tommy kan du tillverka ett par av dessa till mig?? :) Det måste vara fler här på forumet som har stött på samma problem? // Mattias Quote
Tommy Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Det blir nog svårt! :( Det finns säker fler med liknande problem men alla har med all säkerhet olika mått! Quote
Micael Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Dämparen kan inte arbeta så, om det är en oljedämpare. Den måste sitta ned det tjocka nedåt och inte luta mer än 45 grade. Det är vad jag har hört i allafall Quote
daromer Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 finns oljedämpare som kan jobba "uppochner", titta bara på motorcyklar. Quote
Arrowsmith Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Det gäller nog att de är avsedda för att sitta upp o ner eller konstruerade för att kunna sitta på vilket håll som om det ska funka. t.ex. motorcyklar är ju gjorda för att sitta på det håll dom gör. Det är nog inte säkert det alltid funkar att vända ett gaffelben upp o ner heller... Kolla med tillverkaren om det går ha dina dämpare som du satt dom innan du går vidare. kolla sedan efter alternativa styrleder med armen i offset t.ex. det finns ju lite olika konstiga versioner på yttre styrleder. bara konan är rätt så kan det ju vara ett alternativ att byta. volvobaserade breda byggen som mitt tar ju med fördel 850:s yttre styrled för att få en lagom förlängning med en käck böj på... kanske finns det en liknande lösning för dej? Quote
svinto Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 Så har jag gjort, och min teori är att det ökar ackerman-effekten lite. Påverkar inte bumpsteer om det görs rätt... alltså som vanligt med styrväxeln på rätt höjd, lagom längd på styrarmarna etc. Att bocka styrarmen har ingen inverkan på nått, utom styramen förståss... Iinte som jag kan se iaf. Quote
XTR Posted December 6, 2006 Author Posted December 6, 2006 Ok! BRA!!! Jag tillverkar förlängare och har styrarmarna vinklade. Gör sedan bumpsteertestet som stått skrivet om här på forumet för att se om jag får någon bumpsteer vid fjädringsrörelse. // Mattias Quote
Michael Th Posted December 6, 2006 Posted December 6, 2006 tänker jag åt h..vte..men blir inte effekten densamma om man har en vinklad förlängare (tommys modell)eller en som är rak... ledpunkterna blir ju på samma ställe.. enda skillnaden blir att leden vid kuggstången blir mindre vinklad... :blink: däremot blir troligen ackerman förändrad... fråga ``fuling´´ på Rejsa.nu han är en klippa vad det gäller geometrier ovh beräkningar... :racesmile: Quote
ezroller Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Jag har funderat lite på det själv... det här med vinklade styrarmar... om växelns bredd är rätt så borde det snarare minska bumpsteer??? Försökt läsa mig till kunskap men jag blir bara mer o mer förvirrad... *S* :wacko: Quote
Lars H Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Hej.... Jag har samma problem med att styrarmarna måste vinklas frammåt. Jag använder spindlar från Volvo 140 och armarna på spindlarna för styrstaget är rätt långa så jag kan inte flytta styrväxeln tillräckligt långt fram för då tar ramen i. Första försöket jag gjorde fick jag bumpstering men nu med lite mer ändringar tror jag att det är ok. Om styrarmana är längre änn a-armarna blir det en större radie i änden änn a-armarna när man för armarna upp eller ner. (längden mäts 90 grader från bilens längs linje och inte längden på styrarm eller bärarm) Så om mina iaktagelser är korekta beror bumpstering inte bara på var leden sitter i förhållande till övre och undre bärarm utan också var fästet för styrarmen är i spindeln i förhållande till övre och undre spindelled. Så det är inte lätt att få till alla måtten för att det ska bli bra. Om det här är korekt spelar det ingen roll var styrväxeln är placerad, frammför eller bakom den tänkta linjen från styrarm till styrarm. Lars H. :wacko: :wacko: :wacko: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.