Jump to content

Vinkla Styrarmarna Framåt?


XTR

Recommended Posts

Nya problem... (som vanligt, suck...)

Jag blir tvungen att vinkla styrarmarna framåt för att de skall passa styrändarna. Jag har inte möjlighet att flytta styrväxeln längre fram. Kommer detta att påverka bumpsteer negativt?

Kommer även att behöva förlänga styrarmarna ca 120mm något speciellt man behöver tänka på, material mm??

Se bilder..

post-605-1165395992.jpgpost-605-1165396039.jpg

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Min sfro gubbe tycker att de skall sitta så. Lägre ofjädrad vikt menar han är anledningen. Frågan om dämparen kan jobba åt det hållet utan att man stöter på problem?

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Kanske tänker fel men vad händer om man gör så här med "förlängaren": ?

post-160-1165401226.jpg

Naturligtvis inte med hål i båda ändar! :)

Hej!

Det borde väl funka? Lite extra jobb med bockningen. Svarva inv och utv gänga först bocka därefter?

Tommy kan du tillverka ett par av dessa till mig?? :)

Det måste vara fler här på forumet som har stött på samma problem?

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Dämparen kan inte arbeta så, om det är en oljedämpare. Den måste sitta ned det tjocka nedåt och inte luta mer än 45 grade. Det är vad jag har hört i allafall

Link to comment
Share on other sites

Det gäller nog att de är avsedda för att sitta upp o ner eller konstruerade för att kunna

sitta på vilket håll som om det ska funka.

t.ex. motorcyklar är ju gjorda för att sitta på det håll dom gör.

Det är nog inte säkert det alltid funkar att vända ett gaffelben upp o ner heller...

Kolla med tillverkaren om det går ha dina dämpare som du satt dom innan du

går vidare.

kolla sedan efter alternativa styrleder med armen i offset t.ex.

det finns ju lite olika konstiga versioner på yttre styrleder.

bara konan är rätt så kan det ju vara ett alternativ att byta.

volvobaserade breda byggen som mitt tar ju med fördel 850:s yttre styrled

för att få en lagom förlängning med en käck böj på...

kanske finns det en liknande lösning för dej?

Link to comment
Share on other sites

Så har jag gjort, och min teori är att det ökar ackerman-effekten lite.

Påverkar inte bumpsteer om det görs rätt... alltså som vanligt med styrväxeln på rätt höjd, lagom längd på styrarmarna etc.

Att bocka styrarmen har ingen inverkan på nått, utom styramen förståss...

Iinte som jag kan se iaf.

Link to comment
Share on other sites

Ok! BRA!!! Jag tillverkar förlängare och har styrarmarna vinklade. Gör sedan bumpsteertestet som stått skrivet om här på forumet för att se om jag får någon bumpsteer vid fjädringsrörelse.

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

tänker jag åt h..vte..men blir inte effekten densamma om man har en vinklad förlängare (tommys modell)eller en som är rak... ledpunkterna blir ju på samma ställe.. enda skillnaden blir att leden vid kuggstången blir mindre vinklad... :blink: däremot blir troligen ackerman förändrad...

fråga ``fuling´´ på Rejsa.nu han är en klippa vad det gäller geometrier ovh beräkningar...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har funderat lite på det själv... det här med vinklade styrarmar... om växelns bredd är rätt så borde det snarare minska bumpsteer???

Försökt läsa mig till kunskap men jag blir bara mer o mer förvirrad... *S*

:wacko:

Link to comment
Share on other sites

Hej....

Jag har samma problem med att styrarmarna måste vinklas frammåt. Jag använder spindlar från Volvo 140 och armarna på spindlarna för styrstaget är rätt långa så jag kan inte flytta styrväxeln tillräckligt långt fram för då tar ramen i.

Första försöket jag gjorde fick jag bumpstering men nu med lite mer ändringar tror jag att det är ok. Om styrarmana är längre änn a-armarna blir det en större radie i änden änn a-armarna när man för armarna upp eller ner. (längden mäts 90 grader från bilens längs linje och inte längden på styrarm eller bärarm) Så om mina iaktagelser är korekta beror bumpstering inte bara på var leden sitter i förhållande till övre och undre bärarm utan också var fästet för styrarmen är i spindeln i förhållande till övre och undre spindelled.

Så det är inte lätt att få till alla måtten för att det ska bli bra. Om det här är korekt spelar det ingen roll var styrväxeln är placerad, frammför eller bakom den tänkta linjen från styrarm till styrarm.

Lars H.

:wacko: :wacko: :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...