Borken Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 :icon_oops: Jag råkade i princip få en gammal 125:a en Honda NS125f....-86:a Men då jag aldrig har sysslat med motorcyklar så behöver jag lite vägledning. Eftersom jag ser detta som mitt "hemforum" så frågar jag hellre här än på typ sporthoj eller bike. Cykeln hade stått några år så motorn startade inte överhuvudtaget. Men det löste sig genom att jag rengjorde förgasaren. Nu går motorn halvhyfsat, men den vill inte dra jämnt över hela registret. Den hostar och tvekar kring 6K, växlar man förbi det området så kommer kraften som ur en ketchupflaska. Dock vill den heller inte riktigt varva ur på de högre växlarna. Jag kommer upp i en 120 utan vidare men sen blir det segt..... hur fort ska en 125:a gå? Har ni några bra uppslag på vad jag ska kolla? Jag har nytt stift och jag sotade ur avgaset samt rengjorde luftfiltret... Nästa steg att fixa är bromsen som är seriöst svampig. Jag har bytt bromsvätska(jo jag tokluftade) och rengjorde hela systemet. = fortfarande svampig?? Jag har beställt renoveringssats för huvudcylindern. Slangen såg fin ut, ska man byta ut den ändå? /Janne PS. all ev körning sker på inhägnat område :) Quote
Acke Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 :icon_oops: Jag råkade i princip få en gammal 125:a en Honda NS125f....-86:a Den hostar och tvekar kring 6K, växlar man förbi det området så kommer kraften som ur en ketchupflaska. Dock vill den heller inte riktigt varva ur på de högre växlarna. Jag kommer upp i en 120 utan vidare men sen blir det segt..... hur fort ska en 125:a gå? /Janne inget att skämmas för.. allt med motor är värt att köpa.. :D å ang ketchupen... e de en honda så e de kanske VTECen som kickar in... :biglaugh2: :prop: edit: hitta lite info här.. :) http://www.mcpoolen.se/mc/nya-h-86-ns125f.html Quote
Borken Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 VTEC nä ATAC heter det på 2 takt :) Vad jag har fattat så ska det vara lite ketchup på sånna här tvåtaktare... Fast min har en "flat spot" den inte kommer över. Den går skitkasst runt 6 K :huh: /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Jag sökte åt dig på sporthoj. Man pratar om ATAC ventiler och förgasarmunstycken. Grabben som startat tråden har ju ett problem som liknar ditt.... http://www.sporthoj.com/forum/showthread.p...ighlight=NS125f Quote
Borken Posted November 23, 2006 Author Posted November 23, 2006 Tackar, jag som trodde att jag hade sökt på sporthoj :P Jag förbannar mig själv för att jag inte skrev upp bestyckningen när jag hade nere fuggen :mad: Efter att ha läst tråden så tror jag att den går lite fett, porslinet var helt svart... fast det kan ju vara 2t olja också, jag blandade i lite i tanken innan jag visste att oljepumpen funkade. Ska byta tändstift och rejsa lite för att få koll på vilken färg det blir. /Janne Quote
Borken Posted November 26, 2006 Author Posted November 26, 2006 Jepp, den gick för fett. bytte till 115 munstycke(125 satt i) som skall vara orginal och hej vad det går nu :) Nu gäller det att få stopp på eländet, jag har packat om huvudbromscyllen men bromsen är fortfarande svampig....kan bromsslangen bli så tokslut att det känns som det är luft i systemet? /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Javisst. Är den så slut att den expanderar när du vill bromsa så... Quote
Borken Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 Det var bromsslangen, jag kröp till korset och åkte till hydralfirman å köpte en ny. Nu går det att bromsa igen :) Nästa problem är att någon jävel öppnat tanklocket med skruvmejsel en gång i tiden :angry: Eftersom jag är för snål att lägga en tusing på ett snyggt flygtanklock så offrade jag några timmar vid svarv å fräs (leksaker från kina). Frågan är: är det värt risken att såga upp tanken? Hur sågar man bäst, hålsåg? /Janne Quote
Rikard Larsson Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 Plasmabrännare utan att tömma tanken först... :whistling: Quote
Borken Posted April 13, 2007 Author Posted April 13, 2007 I och för sig så löser det många problem på en och samma gång :lol: /Janne Quote
Jörgen Posted April 13, 2007 Posted April 13, 2007 om den har stått länge kolla även upp luftskruvarna, skryva bort dom och troligen så är det igenbeckat där och då får du symptomen som du beskriver. Hade samma problem själv med en hojj som stått länge och jag kollad munstycken men tänkte inte på dessa. Jörgen Quote
Borken Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Tack Jörgen men det problemet är dock ur vägen, det var nån pellejöns som trimmat hojjen genom att stoppa dit 10 nummer för stort munstycke. En annan fråga till de vise, hur stort hål bör man ha för avluftningen av bensintanken? /Janne Quote
Arrowsmith Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 lika stor area som bensinslangen har ska väl rent logiskt räcka på avluftningssidan. Quote
Borken Posted April 14, 2007 Author Posted April 14, 2007 Jo det klart, men vill man ha ett så stort hål i tanklocket? Vad är minsta möjliga fungerande hål? Eller ska man ordna nån form av backventil? /janne Quote
Arrowsmith Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 är tanklocket enda avluftningen från tanken då? Jag har sett versioner med en liten rörstump med slangstump på uppe vid styrkronan väl dolt för att slippa ses Quote
Borken Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Nope inga mer avluftningar, jag haft lös tanken å de enda kontakterna som finns är bränslekran å tankgivaren(elektrisk). /Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Avluftningen behöver ju inte teoretiskt vara större än bensinslangen men i praktiken så räcker ju en betydligt mindre area. Bensin rinner ju långsammare genom slangen än vad luft läcker ut genom ett hål... Quote
Michael Th Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 på min gammla Triumph herald (bil) så satt det ett ej original tanklock... vid en långresa stannade bilen suck... vid demontering av locket slurpade det till efter frampumpning av soppa fortsatt färd... i tanklocket borrade jag ett 3 mm hål.. fungerade lysande... tanken har ingen annan avluftning.. samma tank till en vitesse med 2 liter 6a..original hålet är 2 mm... klart en yster 125cc behöver ju mer soppa... dumt om det kommer skit i hålet och tanken trycks ihop... var en sierra som inte hade ventilerat tanklock på ett långlopp... dom fick bryta för motorn slutade få bensin... Quote
Borken Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Jag får testa med 2 mm till att börja med, stannar det så vet man var man kan börja. Nu var det bara våga sätta kapen i tanken :( /Janne Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.