Rikard Larsson Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Jag köpte mina 140-spindar löst av en kille här på forumet. I och med tips från folk här på forumet blev det övre spindelleder från Kontima så man skulle slippa att brotscha om hålet i spindeln. Hur glad blev jag då när jag fick hem spinddellederna? Halvglad... Passar perfekt i ena spindeln, men inte i den andra. Hålet är ca 2 mm för litet i den ena spindeln :angry: . Inget ont om säljaren, han hade garanterat ingen aning om det heller, jag köpte dem innan han monterat dem. Kan tillägga att även hålet för styrleden är för litet :angry: . Så nu får man ragga upp en brotsch i alla fall, något som inte är det lättaste verkar det som. Alternativt få tag i en ny spindel. Jaja, ville bara informera er som tänker köra 140-spindlar om att mäta innan ni köper spindlar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 tack för infon! bra att veta eftersom man själv ska hämta ett par 140 spindlar i helgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted December 7, 2006 Share Posted December 7, 2006 Har för mig att dom ändrade spindlarna på 140 1969 nångång tror det blev en grövre övre spindelled.' tror det är 70 och framåt som funkar med kontima leden enligt mekonomen så fick dessa modeller 1969 de nya spindlarna. 142 chassienr: 96747 och senare 144 chassienr: 124023 och senare 145 chassienr: 23885 och senare. så 70 och senare borde ha rätt men antar att sena -69 kan ha sålts som -70 Tror att det är såhär, själv köpte jag 164 spindlar och de använder samma övre spindelled som sena 140 även 164 från 69. och de funkar med kontimas leder ~urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matte Lmjk Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Hej ni som vet. Jag vill ju slippa brotscha jag me ju..... Ni sanckar om "Kontima" vad tusan e de? å var hittar man det ? mvh Matte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matte Lmjk Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 ytterligare en fråga. Har någon en måttsatt ritning till bärarmar för det bredare chassit (ska ha volvomotor) och gärna bra tipps om vilka leder man kan använda, även jag har valt 140 spindlar. mvh Matte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted December 16, 2006 Share Posted December 16, 2006 Här http://www.kontima.se/startframe.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Jag hade tänkt fara och titta på en 140 framvagn av okänd årsmodell. Kan man kolla om det är den som är "rätt" utan att DEMONTERA och kontrollmäta. Hur gör man det enklast???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 Tror det blir svårt. Det är hålet för lederna som skiljer. Kanske kan du hitta chassinummret och jämföra med det som nämns tidigare i tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 sitter den på kaross så kan man utgå från okulärt bestämma kaross årsmodell. men då sitter ant. chassinummerplåten där och som föregående säger ta numret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Det är en lös framvagn så det blir lite knepigt. Är det både hålen för spindelledena och styrlederna som behöver brotchas om det är en tidig 140?? Är dom undre lederna lika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 Du måste ju inte köpa spindellederna på Kontima ;) Och risken att det sitter en spindel av varje är väl ganska liten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 6, 2008 Author Share Posted November 6, 2008 Gerhard har en poäng. Anledningen till att jag blev förbannad var att jag lyckades hitta två olika. Kontima har säkert som passar båda, bara man vet om det innan man beställer... Även styrleden skiljer. Undre spindelled är samma har jag för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 6, 2008 Share Posted November 6, 2008 det går att gå in på Mekonomens hemsida och där kontorllera olika bilmodeller och årsmodeller om det är samma grejer. (hoppas nu att det gäller så här gamla också) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts