Jump to content

Vart Hittar Man Soppaledningar + Kopplingar?


Tobbe

Recommended Posts

HejHej

Vart hittar man sopparör, slangar och kopplingar?

finns ju Earls AN kopplingar osv, men det känns inte locost på en fläck.

Vet att mackar och biltema har både rör och slang, men då kopplingarna.

Eller får man köra med slang helavägen?... det känns iaf inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med slang hela vägen samt slangklämmor vid motor,tank,filter. Har fått för mig att det är säkrare med det än med kopparrör som har en tendes att skaka sönder. Slangen är dragen i kardantunneln så den sitter skyddad från väder och vind.

Link to comment
Share on other sites

Okey, man får göra så iaf!

Jag tänkte nog dra soppaledningar ovanför kardantunneln(men inte inne i bilen) precis som jag gjorde med bromsrör.. jag tänkte så att det vore så tråkigt att ha pajj kardan.. å då också bli utan broms.

Samma tankegångar borde vara valida att använda för soppaledningar.

Men va bra.. hade glömt bort hydroS. men priset blir ju rätt högt och jag såg inga AN kopplingar som man kanske tvingas använda om man köper en fetare fuelrail.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig jag läst att man inte får dra dom ledningarna I andra rör..... kan ha jätte fel.

Men annars tycker jag det vore snyggt å göra på det viset.. sen kan man tex fylla röret med fogskum för att tex ett bromsrör inte ska ligga å skramla å nötas bort. =) men men

Link to comment
Share on other sites

Men va bra.. hade glömt bort hydroS. men priset blir ju rätt högt och jag såg inga AN kopplingar som man kanske tvingas använda om man köper en fetare fuelrail.

Hydroscand har även bling-bling AN kopplingar om de e dom du tänker på, men då är det lite mindre rabbat då de köper in sakerna... Jag köpte AN fast ej i alu å inget bling å de funkar lika bra de.. :D

Link to comment
Share on other sites

Får väl komma in med lite info :)

Hydroscand har AN-kopplingar för hydraulik, då är benämningen JIC-koppling.

Dessa är då av stål och således lite tyngre, men funkar lika bra.

Jag har i min bil en pressad stålomspunnen teflonslang från soppapumpen bak och ända fram till fuelrailen

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut Acke!

Vad fick du betala för den stålomspunna slangen på trycksida från pump till fuelrail?

Är det köpt från hydroscand?

Är det samma regler för soppaslang som för bromsledningar, klammas var 20cm?

Link to comment
Share on other sites

allt är köpt på Hydroscand och jag fick allt i ett paketpris så jag vet inte vad just den biten kosta...

ja köpte den stålomspunna slangen, biten mellan pump å filter, biten mellan filter och tank, 5 meter returledning å givetvis alla kopplingar däremellan samt pressningar av kopplingarna på den stålomspunna... (de ej stålomspunna slangarna tål att vara i eld i 20 minuter utan att spricka har ja för mig.. :o )

ja köpte även ett gäng ( ca: 20-30 eller så ) gummiklädda klämmor (ses på bilderna) oxså....

det hela tog ca: 1.5 timmar att göra sent på en fredag eftermidda å Christan som hjälpte mig (GBG) var en klippa och otroligt trevlig.... :notworthy:

priset vågar ja inte skriva för då får eddy på medlemsregistreringen för mycket att göra... :P

jag kan säga som så att bara köpa klämmorna på Biltema (bör vara billigaste inköpstället) nog skulle kosta mer än vad jag gav för allt.. : :wub: :notworthy: :wub:

Link to comment
Share on other sites

allt är köpt på Hydroscand och jag fick allt i ett paketpris så jag vet inte vad just den biten kosta...

ja köpte den stålomspunna slangen, biten mellan pump å filter, biten mellan filter och tank, 5 meter returledning å givetvis alla kopplingar däremellan samt pressningar av kopplingarna på den stålomspunna... (de ej stålomspunna slangarna tål att vara i eld i 20 minuter utan att spricka har ja för mig.. :o )

ja köpte även ett gäng ( ca: 20-30 eller så ) gummiklädda klämmor (ses på bilderna) oxså....

det hela tog ca: 1.5 timmar att göra sent på en fredag eftermidda å Christan som hjälpte mig (GBG) var en klippa och otroligt trevlig.... :notworthy:

priset vågar ja inte skriva för då får eddy på medlemsregistreringen för mycket att göra... :P

jag kan säga som så att bara köpa klämmorna på Biltema (bör vara billigaste inköpstället) nog skulle kosta mer än vad jag gav för allt.. : :wub: :notworthy: :wub:

Oj... =) hur mycket är den normala rabatten för locostmedlemmar?.... funderar på när man ska signa upp sig. även om det är kul att bidra så vill man ju egentligen inte betala in förens det behövs =)

Alternativet är att köra med vanlig soppaslang på nipplar, men det känns faktiskt väldigt O-bra.

Link to comment
Share on other sites

Oj... =) hur mycket är den normala rabatten för locostmedlemmar?.... funderar på när man ska signa upp sig. även om det är kul att bidra så vill man ju egentligen inte betala in förens det behövs =)

Och när behövs det då..... ;)

Eddy

Link to comment
Share on other sites

:icon_offtopic:

Tobbe, det är ju inga stora pengar det gäller för medlemsavgiften! Utöver de uppenbara fördelarna för medlemmar, som rabatter mm, anser jag det också viktigt att vi blir så många som möjligt i klubben. Detta för att kunna påverka Bilprovningen, försäkringsbolag, SFRO, leverantörer, regering och riksdag mm mm. Ju fler vi är, desto starkare förhandlingspartner blir vi. Dessutom finns det många som inte gillar det vi håller på med, och det gäller att kunna hålla emot.

Välkommen med din medlemsansökan! :)

Link to comment
Share on other sites

Medlemsavgiften är av sådan storlek att betalar du den och går till Hydroscand och köper dina

soppaledninger sedan så är den redan betald med den rabatt vi har där genom klubben....

Så jag vet inte vad det är att fundera på..... :)

Ööööh ! välkommen som medlem då förresten....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...