Jump to content

Nya Robin Hood Sidan


Jonte
 Share

Recommended Posts

Nu måste jag bara göra ett inlägg i debatten om RH.

Har nu hört kommentarer ända sen jag gick med detta eminenta forum :)

om RH kiten, att det inte är bra med si och så..

Det är nog inte många på detta Forum som har sett en RH i verkligheten

och än mindre har kört en och då är det lite underligt att det finns så många

"förståsigpåare" som tydligen kan allt om RH kiten.

Har en bekant som har ett kit nu under uppbyggnad ( 2B+ ) och när man studerar

ramen och andra lösningar så ser det inte sämre ut än vad många andra självbyggare

har som ram ;) , ser faktiskt riktigt bra konstruerat ut.

Att sen RH i england säljer ifrån år till år nästan dubbelt så många kit än vad MK säljer

och att dom flesta skulle vara nöjda med kiten säger väl en del.

Om det nu vore ett sämre kit än vad andra säljer så försvinner man ifrån marknaden illa kvickt.

Har kollat in på forum i England också och där förekommer det "smutskastning" angående RH kiten men ändå så säljer dom bra :huh:

Sen ser man i diskussionen om RH här på vårat forum om att den inte skulle funka på bana.. men vad är det som vi håller på och bygger igentligen?? racebilar? den stora majoriteten som bygger har väl tänkt att köra på allmän väg och ibland på bana om tillfälle ges.

Ska man ha en banbil så är inte Sevenkonstruktionen den bästa ,långt ifrån vågar jag påstå, så min personliga åsikt i detta är att diskussionen borde sansa sig en smula och tänka på vad det är vi bygger igentligen.

t

Om inte så för dom som kanske tittar in här nång gång och kan få uppfattningen att det är et rejsforum och att vi försöker "lura" SFRO och den statliga Bilprovningen så mycket det går, med massor med effekt och liten vikt på bilarna.

Då har vi snart tappat den fina möjligheten som finns i sverige :(

Nog skrivet om detta nu ...bygg vidare grabbar och tjejjer så vi blir många :racesmile:

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

--klipp--

Det är nog inte många på detta Forum som har sett en RH i verkligheten

--klipp--

Mvh Jörgen

FEL,FEL,FEl.....Här har vi bildbevis! :D

post-160-1161632428.jpg

LocostSweden på Besök i England för att Studera RH ! ;)

Vi fick bara titta och någon provkörning blev det inte av !

Kanke tur det..... Vem vet om då Leffe inte gått över från MK till RH ? :biglaugh2:

Nog skämtat om detta !

Måste erkänna att RH´s Monter på mässan var intressant och här blev i alla fall jag hängande en stund!

Deras lite udda konstruktion och lösningar :prop: fångade vårt intresse !

Det såg i en del avseenden väldigt väl genomtänkt ut.

Bifogar här några av våra gemensamma mässbilder från montern!

post-160-1161632821.jpgpost-160-1161632829.jpgTycker detta ser Racigt läckert ut!

post-160-1161632836.jpgpost-160-1161632846.jpg

post-160-1161632853.jpgpost-160-1161632862.jpg Massor av brickor och Sprayfärg passar inte på en Mässbil!

Link to comment
Share on other sites

Jörgen ! Där fick du med det mesta !

"Specialisterna" kommer vi aldrig ifrån, alla älskar ju att tro sig veta, särskilt när det gäller bilar. Var och en är ju också fantaster på något. Så är det ju också på andra områden. AIK är ju helt outstanding för vissa och Elfsborg för en annan. BMW kontra Alfa som banbil o.s.v. Och ofta är åsikterna inte baserade på vetskap utan på antaganden. Så också med våra Seven-bilar. Var och en har sina idéer, och om RH finns det många antaganden som snart blir "sanningar", kanske just därför att dom i Sverige är ovanliga, och få har sett eller kört någon. I England är det tvärtom - där är det den vanligaste seven-bilen, och då pratas det också mycket, ungefär som vi gärna pratar om Volvo, för eller emot, i Sverige.

En dåligt byggd Westfield kan vara sämre än en bra byggd Hood, och tvärtom.

Du har också en poäng i ditt inlägg om "sporten" i att lura SFRO och SBP. T.ex. att besiktiga med en effekt och sedan åka hem och dubbla den. De allra flesta byggarna är säkert seriösa, men man blir lite rädd ibland när man hör att det finns byggare som missbrukar förtroendet att få utöva sin hobby att bygga sig en egen sportbil för vägbruk. Är alla seriösa och noggranna med byggandet och följer regler och bestämmelser är det inga problem, men börjar vi få en för stor del av byggen som inte klarar besiktningarna eller ännu värre om det börjar hända olyckor med bilar som inte stämmer med uppgifterna vid besiktningen, tror jag vi är ute på hal is, och myndigheterna kan sätta stopp för oss när dom tycker att det får vara nog. Jämför med stackarna i Frankrike som inte alls är betrodda att idka vår hobby.

Sedan må ju var och en bygga sin bil för vilket ändamål man är intresserad av, bankörning eller finåkning på en krokig asfaltväg en sommarkväll. Båda ändamålen har sin tjusning och Seven-bilarna passar ju på båda ställena.

jarl

Link to comment
Share on other sites

post-160-1161632862.jpg Massor av brickor och Sprayfärg passar inte på en Mässbil!

Brickorna vid övre "wishbonet" måste väl vara för att man skall kunna justera castern. Jag har inte sett detta nya chassit i verkligheten. Det går ju inte på en 2B.

Jarl.

Link to comment
Share on other sites

Jörgen, jag tycker du är lite orättvis mot forumet. Det vi huvudsakligen diskuterat är inte om RH är en bra bil eller inte, utan hur SFRO bedömer den. Sett ur den vinkeln är RH:s triangulering av chassiet samt matrialval inte bra, sedan kan det i praktiken vara hur bra som helst.

Själv har jag varit mycket sugen på en RH. I England har jag sett deras Super Spec med titanbelagt rostfritt stål på huv och sidor. Jätteläckert! Byggsatserna är mycket prisvärda, dock blir bilarna lite tyngre än t.ex. Mk som jag nu beställt. Att det blev Mk och inte RH beror på tveksamheten hos SFRO, inte på att jag själv anser RH som ett dåligt val.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått en materialbeskrivning på det material som RH har i sina ramar.

Det borde vara ett alldeles utmärkt material (sa man på Ovako), som knappast kan betraktas som

sämre än det vi använder i våra ramar utan borde förr betraktas som bättre.

(Jag Qvotar brevet jag fick från OVAKO i Hällefors.)

Stålsorten heter DIN X6CrTi12 med Werkstoff,nr 1.4512.

Det är ett "rosttrögt stål" som ofta används i rörkonstruktioner samt har en bra svetsbarhet.

Svetsning av stålsorten utföres med fördel genom att använda MIG, bågsvetsning eller motståndssvetsning.

Teknisk data.

Min. Cr 10,5

Max C 0,06, Si 1,0, Mn 1.0, P0,040, S0,015, Cr12,5

Ti=6x%(C+N)< 0,65

Stålsort Standards.

DIN X6CrTi12 med workstoff,nr 1.4512 är vämnförbar med följande internationella standards.

Fransk AFNOR Z3CT12. Amerikansk SAE 409.

M.V.H

Jan Rosö.

Manager Teknis Kundservice

OVACO STEEL.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Wein fullt ut!

Var själv otroligt nära att köpa en RH från England 2005 men som sagt, det är SFRO som har sista ordet!

Samma här. Jag fegade ur p.g.a allt snack om "rosttrögt" material i ramen. I.o.f.s. tycker jag Indyn ser bättre ut. Vet inte vad det egentligen är som gör skillnaden men noskonen ihop med scoophuven på en MK indy tycker jag är skitsnygg...

Link to comment
Share on other sites

Håller med att MK ser lite trevligare ut än RH och jag själv skulle nog köpa MK ,mest beroende på utseende

och inte funktion.

Hoppas inte någon tog illa vid sig i mitt inlägg, för det var inte menat att hoppa på någon specifik :)

Tommy, ..låter ju bra att höra att du har sett en i verkligheten för det är inte många som sett en.

Sen detta om SFRO, att det ska vara så svårt för detta organ att kunna komma överens sinsemellan om vad som ska gälla, det är ju faktiskt vi som bygger som kommer ikläm i slutändan om det ska behöva skilja så mycket i bedömning.

Ska även sägas att trots detta så lägger dessa killar på SFRO ner massor med tid och gör stor nytta till gagn för oss :notworthy:

Det är ju intressant när ståltillverkare säger att RH matrial är en bra stålsort , borde ju vara till hjälp för SFRO tycker man , eller ?

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ang artikeln i Which Kit Car...

Jag orkar inte översätta allt men i korta ordalag så var det en redogörelse om allt som hänt efter att Richard Stewart (grundaren) sålde RH till bla Mark Segal.

Segal är tydligen en: "Big-time wheeler dealer and property millionare"

Enl artikeln var Segals enda intresse marken och de industibyggnader som RH står på.

Samtliga maskiner som RH ägde såldes till ett annat bolag i Segals ägo som sedan leasades tillbaka till RH.

Även byggnaderna såldes till ett leasing företag som sedan hyrde ut dom till RH.

När banken sa stopp var skulderna i RH över 2,5 milioner pund.

Hela artikeln finns i novembernummret av Which kit Car. Skall bli intressant att läsa fortsättningen om den här historien i nästa nummer, med tanke på att hemsidan är uppe igen.

EDIT:

Rotade fram min scanner så HÄR finns artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke!

Intressant artikel! Lämnar en del frågetecken om vart pengarna tog vägen, och om nuvarande regim. Ska bli intressant att läsa mer i nästa nummer. Jag får försöka få tag på det.

Trist att RH skulle råka ut för en rövare som Segal. Intressant att se att RH hade samma uppdelning som Mk av bolagen, ett Engineering och ett Sportscars.

Edited by Wein
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...