Jump to content

Jaha. då mekade man saab 9000 hela helgen.....


Micael

Recommended Posts

Helgen började bra men på lördagen tog det braiga slut. Tanten åkte i väg och handlade. När hon skulle åka från affären startade inte bilen (Saab 9000 -92). Jag susade dit och bogserade hem henne. Väl hemma upptäker jag att bilen går att starta men den går som ett lass sk*t. Efter en ockulär granskning av fördelarlock och rotor bestämmer jag mig för att den kanske behöver en lite service. Iväg till Biltema för inköp av tänddelar, luftfilter, bränslefilter. Olja/filter böt jag för nån månad sen.

Stift, tändkablar, rotor, fördelare, luftfilter var bytt på 20 minuter. Sen gick det snett.

Bränslefiltret!!!!!! :angry: :angry:

Varför placerar man filtret under bilen?? Allt, precis allt är rostigt. Själva banjon hade givetvis rostat fast i bulten till filtret. Så när jag lossar den bulten följer banjon och bränsleslangen med ett kvarts varv. Detta räckte för att slangen skulle spricka. jag blir alltså tvungen att byta matarslang från pumpen till filtret. När jag moterar bort slangen från pumpen slinter jag och skadar kopplingen till returslangen (en liten spröd plastflirp). Så nu har jag hål i matarslangen och en spricka i returen.

Det går inte att få bort returkopplingen utan att ta bort pumpen.

För att få bort pumpen måste jag tillverka ett verktyg. När pumpen väl är borta kan jag börja byta slangar (matarslang samt retur). Då har SAAB givetvis dragit slangarna ovanför tanken i ett minimalt utrymme. Saab har också haft den goda smaken att använda slangar som mer ser ut som torkade krympslangar. Detta gör att jag måste sänka tanken för att få in nya slangar.

Som tur var kunde jag svarva till en nykoppling till returen och efter att skrikigt, kastat verktyg, skällt ut grannen så fick jag dit slangar, nya klämmor och nya filtret och min hemmagjorda returkoppling

Då har jag skruvat från 15.00 på lördagen till 20.00 på Söndagen, endast med undatag av sömn och mat.

Men nu går skiten i allafall.

Det var den helgen det. :angry:

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Ja se dessa biltillverkare. Audi har haft sina slangar o rör på liknande sätt?????????????

De hade t.o.m. ett rör första ca 70cm från tanken och det låg mellan tank och en balk och rostade sönder GGRRR . jag lade en slang som gick på en enklare väg. det behöver inte alltid gå som det är original.

Men som Michael säger tur att man kan fixa det själv och spara sura slantar.

Link to comment
Share on other sites

Min granne brukar klippa gräset kl. 7 på Söndagsmornarna :stupid: och drog igång trimmern halv nio på midsommarafton (på kvällen!!!) så jag ser bara fram emot att starta min V8 utan avgasrör när han precis har lagt ungarna. :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2:

Hämden är ljuv!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr drabbar det alla andra grannar oxå...

Min fåniga granne har stannat utanför mitt köksfönster med hans Citroen-buss och varvat till 5-6000 kl 7 på morgonen (som hämnd för att jag startat min 7:a klockan 10 på kvällen). Flera gånger. :blink:

Men jag tar det lugnt, vill inte starta nåt krig.......lr var det jag som startade det? :D

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Ni skall vara glada ni ! :unsure:

Hemma så klagar grannen om vi bara har ljuset på i garaget! :wacko:

Eller när det regnar på vårt garagetak..... Vår granne tycker inte om vårt Garage!

Han har också haft synpunkter på växthuset som vid en viss tidpunk, en viss årstid råkar ge

en solreflex mot hans altan i ca: 3 minuter :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ngt speciellt med grannsämja. Ett fenomen. Alla verkar ha ngn som retar sig lite mer än de andra.

De andra grannarna hos mig verkar bara tycka att det är en kul hobby jag har, speciellt min seven väckte uppmärksamhet. Så de har jag en närmare relation till, nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bra kontakt med dom flesta grannar. Just den här grannen fick en skopa sk*t om Saab idiotiska kontruktioner just för att det inte fanns nån annan att skälla på. Jag tror att han tog det rätt bra, han är van.

Om han inte gillade mina utbrott så skulle han nog inte stoppa in huvudet i garaget i tid och otid. :D :D

Link to comment
Share on other sites

Hemma så klagar grannen om vi bara har ljuset på i garaget! :wacko:

Eller när det regnar på vårt garagetak............

Har han inte klagat på mej om han är så barnslig Tommy?

Jag skrek som en stucken gris när jag stöp i krondiket vid banvallen mitt emot ditt

vid förra besöket. Det borde hörts över hela Filipstad :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...