Micael Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Efter att ha kört av kopplingsvajern på gelleråsen härom helgen så funderar jag på att bygga en hurdraulisk koppling. Men vid en sökning på locostbuilders så hittade jag denna lösning. http://www.locostbuilders.co.uk/photos.php...o=3P1010007.JPG Han som har den verkar väldigt nöjd med den, men det verkar bara vara han som har en sån lösning. Kan ni grabbar se några direkta tokigheter i denna lösning. Som jag ser det så är den både enkel och billig. Ev så kan känslan bli lite lidande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 jag fick inte upp något. jag tog en Amazonkopplingscylinder till min bil och kopplade på kopplingsarmen o det är perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 14, 2006 Author Share Posted October 14, 2006 Hmm ok jag attachar bilden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 (edited) enkelt brukar vara bra.. :racesmile: om man kan arangera frikoppling mekaniskt med leder så är det ju en lösning som troligen är tillräckligt enkel ..fördelen med hydraulik enkelheten att montera.. fast fler delar som kan gå sönder... valet beror som sagt på om vad som är enklast i dom olika fallen.. nackdelen med mekanisk påverkan med fasta stag.. att om motorn rör sig fram och tillbaka i motorfästena så rör sig pedalen.. jag kommer använda hydraulik då det blir enklast i mitt fall.. en del använder ju SAAB kopplings slavcyl.som sitter på ingående axeln till lådan. :racesmile: Edited October 14, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Nackdelen med en sådan som SAAB:s är att ifall man får en läcka så är det ett himla arbete med att plocka isär motor och låda. en utanpå är enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 På en locost är det väl tveksamt om du kommer åt en yttre cylinder utan att plocka ur motorn i vilket fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Nackdelen med en sådan som SAAB:s är att ifall man får en läcka så är det ett himla arbete med att plocka isär motor och låda. en utanpå är enkelt. jag förstår inte svårigheten..om man monterar en ny slavcyl (vilket man får utgå från) så lär den ju hålla många många år utan bekymmer... fördelen är ingen kopplingsarm som sticker ut på sidan i den trånga tunnelen... eller seglar jag?? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 14, 2006 Author Share Posted October 14, 2006 Jag vill inte på nåt sätt lägga sordin på stämmningen här. :D Men frågan var hurvida en dylika konstruktion "pullrod" skulle fungera, inte vilken typ av slavcylinder man skall ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 visst kan det fungera utmärkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 hur justeras den??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 där är 2 justeringar på den. gänglängden justerar man med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 Det är kanon med hydralsik koppling, borde finnas en hel del att tillgå med tanke på att många av dagens bilar har det. På min Golf v6 4 motion var det hydralisk koppling där hydraliken satt inne i bellhuset, perfekt ända tills det rasade och bromsvätska läckte på lamellerna, blev en snygg räkning till volkswagen på 24000 sek för att få felet åtgärdat. :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 14, 2006 Share Posted October 14, 2006 (edited) Jag tycker det verkar skumt med cylinder/länk i ramen. Motorn rör ju sig (läs vrider) Jag gjorde så här !!! (slav och huvudcylinder Vaz Lada :D ) Edited October 14, 2006 by heralue Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 14, 2006 Author Share Posted October 14, 2006 Efter att jag såg den här bilden så tycker jag att det verakar lite "overkill" med hudraulsik koppling. Om inte annat så är det ganska dyrt. slavcylinder 800:- huvudcylinder 400:- ev urtrampningslager 200:- kopparrör med nipplar 50:- slang 100:- nästan 1500:- för delarna Att motorn virider lite på sig kommer nog att ätas upp av länkarna, desstuom håller jag på med översyn på motorfästena, tanken att motorn skall sitta i princip still . Jag kommer nog att göra ett försök på denna lösning. Jag tror att jag har dom flesta grejorna i garaget och det blir minimal åverkan på pedaler etc. Funkar inte det så får jag satsa på en hudraulisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 (edited) Jag vill inte på nåt sätt lägga sordin på stämmningen här. :D Men frågan var hurvida en dylika konstruktion "pullrod" skulle fungera, inte vilken typ av slavcylinder man skall ha. Vad är detta för begränsningar i vår konstnärliga frihet? Hålla sig till ämnet i en tråd, va? :515: ;) Kopplingen är ju ganska digital med lite justering går det säkert att få det att fungera. Som någon sa (hittar det inte nu :blink: ) kommer pedalen att röra sig med motorn. Får väl sätta en motorkudde på längden om den rör sig för mycket. Stången mot kopplingsarmen, på bilden, ser lite slank ut i förhållande till sin längd, det är inte "pullrod" utan "pushrod". Edited October 15, 2006 by leto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 :o Tänkte du ha en mutter på motorfästet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 15, 2006 Author Share Posted October 15, 2006 Vad är detta för begränsningar i vår konstnärliga frihet? Hålla sig till ämnet i en tråd, va? :515: ;) Kopplingen är ju ganska digital med lite justering går det säkert att få det att fungera. Som någon sa (hittar det inte nu :blink: ) kommer pedalen att röra sig med motorn. Får väl sätta en motorkudde på längden om den rör sig för mycket. Stången mot kopplingsarmen, på bilden, ser lite slank ut i förhållande till sin längd, det är inte "pullrod" utan "pushrod". Jag har själv såna problem att hålla mig till tråden. Så när jag fick läge att påpeka tog jag det :D :D Som Uffe B sa i Göta Kanal "En polis får aldrig tveka att slå till" Jag är ju dock ingen polis, men ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 15, 2006 Share Posted October 15, 2006 en tanke... vid mekanisk överföring pullrod/puschrod... ni som kör mycket.. tänk på att det skall gå lätt att justera längden på länken då en liten rörelse blir stor i änden på pedalen och ...som sagt ni som kör mycket :D kanske sliter mycket på kopplingen.. :lol: kommer ihåg på min gamla duett-67 var det mekaniska länkar och det fungerade.. bilden som visades var ju på en engelsk bil(högerstyrd) det är ju frågan om vilken sida kopplings armen sitter på om det enkelt skall gå att lösa. lycka till. oftast blir det bäst om man bygger så enkelt som möjligt...men inte för enkelt. :blink: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted October 15, 2006 Author Share Posted October 15, 2006 Det fina i kråksången är att på svenska typ9 växellådor så sitter kopplingsarmen på vänster sida och på engelska så sitter den på höger sida. Så det bilr samma som på bilden fast spegelvänt. Det är egentligen bara spränkåpan som är olika. Kan vara bra att veta om man tänker köpa en växellåda från england. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted October 28, 2006 Share Posted October 28, 2006 Min hydrauliska funkar perfekt Omega B låda med "schimsad" slav. Och egen huvudcylinder, var lite jobb med "schimset" mot gammal Opel xe svänghjul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Jag fick göra ny "hylsa" för urtrampningslager (SAAB anv. jag) annars så trillade lagret av från "glidröret" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.