Jump to content

Koppling


Micael

Recommended Posts

Efter att ha kört av kopplingsvajern på gelleråsen härom helgen så funderar jag på att bygga en hurdraulisk koppling. Men vid en sökning på locostbuilders så hittade jag denna lösning.

http://www.locostbuilders.co.uk/photos.php...o=3P1010007.JPG

Han som har den verkar väldigt nöjd med den, men det verkar bara vara han som har en sån lösning. Kan ni grabbar se några direkta tokigheter i denna lösning.

Som jag ser det så är den både enkel och billig. Ev så kan känslan bli lite lidande.

Link to comment
Share on other sites

enkelt brukar vara bra.. :racesmile:

om man kan arangera frikoppling mekaniskt med leder så är det ju en lösning som troligen är tillräckligt enkel ..fördelen med hydraulik enkelheten att montera.. fast fler delar som kan gå sönder...

valet beror som sagt på om vad som är enklast i dom olika fallen..

nackdelen med mekanisk påverkan med fasta stag.. att om motorn rör sig fram och tillbaka i motorfästena så rör sig pedalen..

jag kommer använda hydraulik då det blir enklast i mitt fall..

en del använder ju SAAB kopplings slavcyl.som sitter på ingående axeln till lådan.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med en sådan som SAAB:s är att ifall man får en läcka så är det ett himla arbete med att plocka isär motor och låda. en utanpå är enkelt.

jag förstår inte svårigheten..om man monterar en ny slavcyl (vilket man får utgå från) så lär den ju hålla många många år utan bekymmer... fördelen är ingen kopplingsarm som sticker ut på sidan i den trånga tunnelen... eller seglar jag??

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte på nåt sätt lägga sordin på stämmningen här. :D

Men frågan var hurvida en dylika konstruktion "pullrod" skulle fungera, inte vilken typ av slavcylinder man skall ha.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanon med hydralsik koppling, borde finnas en hel del att tillgå med tanke på att många av dagens bilar har det.

På min Golf v6 4 motion var det hydralisk koppling där hydraliken satt inne i bellhuset, perfekt ända tills det rasade och bromsvätska läckte på lamellerna, blev en snygg räkning till volkswagen på 24000 sek för att få felet åtgärdat. :mad:

Link to comment
Share on other sites

Efter att jag såg den här bilden så tycker jag att det verakar lite "overkill" med hudraulsik koppling. Om inte annat så är det ganska dyrt.

slavcylinder 800:-

huvudcylinder 400:-

ev urtrampningslager 200:-

kopparrör med nipplar 50:-

slang 100:-

nästan 1500:- för delarna

Att motorn virider lite på sig kommer nog att ätas upp av länkarna, desstuom håller jag på med översyn på motorfästena, tanken att motorn skall sitta i princip still .

Jag kommer nog att göra ett försök på denna lösning. Jag tror att jag har dom flesta grejorna i garaget och det blir minimal åverkan på pedaler etc.

Funkar inte det så får jag satsa på en hudraulisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte på nåt sätt lägga sordin på stämmningen här. :D

Men frågan var hurvida en dylika konstruktion "pullrod" skulle fungera, inte vilken typ av slavcylinder man skall ha.

Vad är detta för begränsningar i vår konstnärliga frihet? Hålla sig till ämnet i en tråd, va? :515: ;)

Kopplingen är ju ganska digital med lite justering går det säkert att få det att fungera. Som någon sa (hittar det inte nu :blink: ) kommer pedalen att röra sig med motorn. Får väl sätta en motorkudde på längden om den rör sig för mycket.

Stången mot kopplingsarmen, på bilden, ser lite slank ut i förhållande till sin längd, det är inte "pullrod" utan "pushrod".

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Vad är detta för begränsningar i vår konstnärliga frihet? Hålla sig till ämnet i en tråd, va? :515: ;)

Kopplingen är ju ganska digital med lite justering går det säkert att få det att fungera. Som någon sa (hittar det inte nu :blink: ) kommer pedalen att röra sig med motorn. Får väl sätta en motorkudde på längden om den rör sig för mycket.

Stången mot kopplingsarmen, på bilden, ser lite slank ut i förhållande till sin längd, det är inte "pullrod" utan "pushrod".

Jag har själv såna problem att hålla mig till tråden. Så när jag fick läge att påpeka tog jag det :D :D

Som Uffe B sa i Göta Kanal "En polis får aldrig tveka att slå till"

Jag är ju dock ingen polis, men ändå

Link to comment
Share on other sites

en tanke... vid mekanisk överföring pullrod/puschrod... ni som kör mycket.. tänk på att det skall gå lätt att justera längden på länken då en liten rörelse blir stor i änden på pedalen och ...som sagt ni som kör mycket :D kanske sliter mycket på kopplingen.. :lol:

kommer ihåg på min gamla duett-67 var det mekaniska länkar och det fungerade..

bilden som visades var ju på en engelsk bil(högerstyrd) det är ju frågan om vilken sida kopplings armen sitter på om det enkelt skall gå att lösa.

lycka till. oftast blir det bäst om man bygger så enkelt som möjligt...men inte för enkelt. :blink:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Det fina i kråksången är att på svenska typ9 växellådor så sitter kopplingsarmen på vänster sida och på engelska så sitter den på höger sida. Så det bilr samma som på bilden fast spegelvänt.

Det är egentligen bara spränkåpan som är olika. Kan vara bra att veta om man tänker köpa en växellåda från england.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...