Jump to content

Rundrörsram


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena!!!

Börjar fundera lite på att svetsa ihop ett chassi under vintern och jag har kikat lite på bokramen.

Är det någon som ersatt fyrkantsprofilerna med runda profiler genom hela ramen?

Det blir i runda slängar 20% mindre material och således en lägre vikt.

Det borde också bli enklare att bocka vissa rör och på så sätt slippa vissa svetsar.

Jag har inte tänkt igenom detta helt men vad är era erfarenheter/åsikter om detta?

Personligen kan jag inte se några problem rent hållfasthetsmässigt. Vridstyvheten på ett runt tvärsnitt är klart mer optimerat än det kvadratiska tvärsnittet.

Erfarenheter/åsikter sökes!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Om man inte har rätt maskinpark är det mycket jobb att passa in rören mot varandra. Det är också lite knepigare att få på karossplåtarna och golvet.

Vid samma godstjocklek är 25x25 styvare än Ø25 i alla axlar utom vridning. Som Rikard säger är ensklida rör i ramen inte särkilt påkända av vridning, mest tryck, drag och lite böj. Ramen kommer alltså att bli lite vekare i rundrör. För samma ramvikt är däremot en ram i runda rör styvare.

Bockade rör borde fungera sämre än raka i ett fackverk då det är tryck och draglaster som dominerar.

20% viktbesparing på 50kg blir 10kg. Skulle inte rekomendera det om inte just dom 10 kilona är väldigt viktiga.

Ett sätt att komma runt en del av problemen är att bygga bottenlagret i fyrkantprofil och resten i rundrör.

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Det jag tänkte vara att den runda profilen är lika stark i alla riktningar(vid böjpåkänning).

Ser man till dragspänning så är det runda snittet svagare pga sin mindre materialarea men... det var mest en tanke. Kanske ni har rätt.

Svårare att sammanfoga rören och även att fästa sidoplåtar etc.

Hmm...Kanske får tänka om.

Skulle dock vara jäkligt snyggt med enbart runda rör :)

Edited by Ingenjören
Link to comment
Share on other sites

Det jag tänkte vara att den runda profilen är lika stark i alla riktningar(vid böjpåkänning).

Ser man till dragspänning så är det runda snittet svagare pga sin mindre materialarea men... det var mest en tanke. Kanske ni har rätt.

Svårare att sammanfoga rören och även att fästa sidoplåtar etc.

Hmm...Kanske får tänka om.

Skulle dock vara jäkligt snyggt med enbart runda rör :)

Orginalet ( lotusen ) har stort sett bara runda.

Runda är starkare per vikt än fyrkantiga.

Men ett helt helvete att svetsa ihop om du inte har en fin tube notcher (vad nu det heter på svenska)

Om du inte tro mig försök att med vinkel slip sätta ett runt rör mot ett annat i 27 gradesr vinkel utan stor glipor :wacko: .

Bockning fungerar ju bara till vis del, det är ju ett fackverk och där skall helst alla punkter mötas i exakt samma punkt för maximal styrka.

Jag har runda rör där det syns = de 4 övre rören i sittbrunnen, resten fyrkantiga för det är inte värt jobbet.

Nästa steg vore kanske att ha runda där de är raka rör utan konstiga vinklar.

Eller ......kör bara !

Link to comment
Share on other sites

Vid böjning är ett kvaderatiskt rör också lika styvt i alla rikningar :icon_smartass1: :prop:

Jag håller med om att det är snyggt med runda rör. Du får väl säga som E. Bugatti "Inget är för vackert eller för dyrt."

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...