pegasus Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Se LMS (Linköpings motorsällskap) hemsida ! Pegasus :racesmile: Quote
apex Posted October 12, 2006 Posted October 12, 2006 Har du en länk, jag hittade inget på deras sida? :huh: Quote
pegasus Posted October 13, 2006 Author Posted October 13, 2006 aktiviteter 15/10, Prova på bankörning (Söndag, säsongsavslutning 09:00-14:00) Tidsschema: 09:00-09:30 Samling, besiktning. 09:30-14:00 Fri körning. Pris: 350 kr :lol: Quote
pegasus Posted October 13, 2006 Author Posted October 13, 2006 Pris Nyhet:350 kr. Kör så mycket du vill. Regler Här kommer några enkla regler: Vid start skall alla rutor vara stängda. Bilen ska vara skattad och besiktigad samt försäkrad. Inga passagerare får åka med. Vid körning i depåområdet gäller gåfart. Ta hänsyn till dom andra på banan och kör ej över din eller din bils förmåga. Man visar respekt för dom som kör fortare, kör åt sidan blinkar och släpper förbi på lämpligt ställe. Gör ej omkörningar på ställen där du ej har full uppsikt över banan eller vad som finns framför. Efter målflagg åker man ett lugnt varv för kylning av bromsarna. Efter ett avslutat pass skall bilen stå i depå i ca 10 minuter innan ny körning tillåts. Om det sker en olycka eller du får problem med bilen på banan så sitt kvar i bilen tills funktionärer är på plats. OBS. All körning sker på egen risk och arrangörerna frånsäger sig allt ansvar för olyckor och för skador på materiel och person. Fordonet kommer att besiktas av funktionärer på plats. Besiktningen Körkort Hjälm Heltäckande klädsel Bälte Inga lösa föremål Däckmönster >1.6mm Batterifastsättning ok Slangar och läckage ok Skattemärke Bromsljus ok Startförbud vid underkänd besiktning. Övrigt Serveringen kommer att vara öppen. Där kommer det finnas Kaffe/Te, läsk och lättare tilltugg. :prop: :prop: :prop: :prop: :prop: :prop: :prop: :biglaugh2: Quote
Thomas Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Det låter kanonkul detta. synd att man inte kan vara med. :mad: Quote
apex Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Jag dyker upp! Tänkte plocka isär bilen i helgen, men det kan vänta ett par dar! :D O om man kör sönder nåt så har man ju 5-6 månader att skruva på!! Quote
apex Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 Strålande väder och massor av bilar, en god affär för arrangörerna!! :D Men det flöt faktiskt fin och nästan utan missöden. Ett BMW-skåp gick in i räcket, så han har mkt att göra i vinter, pluss att han måste betala räcket!! :( Snabbast på banan var en wankelmotordriven sjua som körde på 1.05. 270 hk Mazda-wankel och Volvokomponenter. Näst snabbast var Klas NSX på 1.07. Åsså vi andra som harvade på +1.15!! :) Nån Pegasus såg vi inte till, dock? ;) Lite bilder http://www.putfile.com/turtobbe/images/36293 Quote
pegasus Posted October 15, 2006 Author Posted October 15, 2006 Nån Pegasus såg vi inte till, dock? Oktoberfest, mycket pilsner och dirigent för hornmusiken sätter sina spår ! Pegasus :wub: Quote
Michael Th Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 APEX tack för bilderna... den matt svarta wankel 7 mumms... :notworthy: den e bara så fet... bara älskar stuket på den... :racesmile: kommer iofs att ha en bur/båge på min men... annars klockrent stuk. :racesmile: Quote
apex Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 (edited) Ja, å den går såååå bra oxå, med nästan 300 pållar. Fint bygge, med fina detaljer. T ex sprinkler vid bränsletanken.... cut-out när oljetrycket försvinner osv. Bur är på G, och kränghämmare fram/bak. Chassit var hårt men den krängde ändå, med den hastigheten! Edited October 15, 2006 by apex Quote
apex Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Måste putsa på min körteknik, bromsa senare och hårdare, bilen e ju lätt! Fick kommentaren att den accade så bra ut ur kurvorna, stack ifrån de tunga Porsche 944. Så jag har väl alla kort på hand, men kör som en klåpare. Men kul var det!! :515: Quote
Thomas Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Var det en Ockelbo ,, den svarta Ferrarikopian? Quote
apex Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 Ja, och nej. Det är en Pagano men ändå inte, om jag minns rätt. Jag tror han lånade formarna eller köpte prototypen eller så. Byggde en egen rörram på pappaledigheten och satte i en Hayabusa-spis (lr R1?). Karossen är lägre än original-karossen. Han sänkte den typ 10 cm, tog bort en remsa. Ylar vasst på rakorna! :racesmile: Quote
apex Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 (edited) http://www.pagano.se/frame.html Edited October 16, 2006 by apex Quote
Thomas Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Förbaskat snygg bil. jag har en känsla i nacken som säger att denna är en kopia på Ferrarin Quote
apex Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Ja, oh ja, det är en Ferrari-karosskopia. "Ockelbo" sa jag med till ägaren. :) Quote
2fast4u Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 (edited) Ja, oh ja, det är en Ferrari-karosskopia. "Ockelbo" sa jag med till ägaren. :) Karrossen är baserad på en gjutning från Uno Skoghs formar. Var dom formarna egentligen härstammar ifrån är inte lätt att reda ut, Uno avled 2002. Enligt vad Uno sa till mig så var hans formar tagna från en originalbil, vilket skulle innebära att det har gjorts två avgjutningar av Ferrari 500 mondial i Sverige (en släkting till Uno påstår att det var en 750 monza som gjöts av, men det tror jag inte på för dom ser annorlunda ut). Både Uno och Erik "ockelbo" Lundgren ska i så fall ha gjort avgjutningar. I Automobil #5 94 är en artikel med bilder på Eriks egna "ockelbo". På de bilderna så ser man att Unos karross skiljer sig i nosen, sittbrunnen, lite i nederkant på sidorna och större delen av bakpartiet vilket skulle kunna tyda på att det faktiskt är en annan bil som är avgjuten. Originalbilarna var försedda med handbyggda karrosser från Scaglietti och dessa skilde sig en hel del från varann. Paganos karross verkar förresten åxå vara baserad på Unos formar. Jag känner igen ett par ställen som Unos karros är osymmetrisk på, men en del småändringar verkar vara infört med försänkta baklampor och annat smått. Min karross är en del modifierad med nytt mittparti och lite ändringar i nosen, igenlagd motorhuv, flipfront annorlunda hjulhusöppningar etc. Sålunda: -Visst är det Ferrari i basen, Ferrari 500 mondial ca 1956 från Carozzeria Scaglietti -Fan vet formarnas verkliga historia Edited October 19, 2006 by 2fast4u Quote
Thomas Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Ockelbon lär ha gjutits av direkt på Ferrarin? vilken tanke att låna ut sin Ferrari för avgjutning :huh: Quote
2fast4u Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Ockelbon lär ha gjutits av direkt på Ferrarin? vilken tanke att låna ut sin Ferrari för avgjutning :huh: Ockelboformarna gjordes av Erik Lundgren och 2 kamrater till honom. Bilen som gjöts av ägdes av Ulf Norinder. Quote
apex Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 Ulf Norinder.... Camaro Super Star osv Uffe? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.