Jump to content

Prova på räcerbana Sviesta Linköping söndag 15 Oktober


pegasus

Recommended Posts

Pris

Nyhet:350 kr. Kör så mycket du vill.

Regler

Här kommer några enkla regler:

Vid start skall alla rutor vara stängda.

Bilen ska vara skattad och besiktigad samt försäkrad.

Inga passagerare får åka med.

Vid körning i depåområdet gäller gåfart.

Ta hänsyn till dom andra på banan och kör ej över din eller din bils förmåga.

Man visar respekt för dom som kör fortare, kör åt sidan blinkar och släpper förbi på lämpligt ställe.

Gör ej omkörningar på ställen där du ej har full uppsikt över banan eller vad som finns framför.

Efter målflagg åker man ett lugnt varv för kylning av bromsarna.

Efter ett avslutat pass skall bilen stå i depå i ca 10 minuter innan ny körning tillåts.

Om det sker en olycka eller du får problem med bilen på banan så sitt kvar i bilen tills funktionärer är på plats.

OBS. All körning sker på egen risk och arrangörerna frånsäger sig allt ansvar för olyckor och för skador på materiel och person.

Fordonet kommer att besiktas av funktionärer på plats.

Besiktningen

Körkort

Hjälm

Heltäckande klädsel

Bälte

Inga lösa föremål

Däckmönster >1.6mm

Batterifastsättning ok

Slangar och läckage ok

Skattemärke

Bromsljus ok

Startförbud vid underkänd besiktning.

Övrigt

Serveringen kommer att vara öppen. Där kommer det finnas Kaffe/Te, läsk och lättare tilltugg.

:prop: :prop: :prop: :prop: :prop: :prop: :prop: :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Strålande väder och massor av bilar, en god affär för arrangörerna!! :D Men det flöt faktiskt fin och nästan utan missöden. Ett BMW-skåp gick in i räcket, så han har mkt att göra i vinter, pluss att han måste betala räcket!! :(

Snabbast på banan var en wankelmotordriven sjua som körde på 1.05. 270 hk Mazda-wankel och Volvokomponenter. Näst snabbast var Klas NSX på 1.07.

Åsså vi andra som harvade på +1.15!! :)

Nån Pegasus såg vi inte till, dock? ;)

28709163163.jpg

Lite bilder

http://www.putfile.com/turtobbe/images/36293

Link to comment
Share on other sites

APEX tack för bilderna...

den matt svarta wankel 7 mumms... :notworthy: den e bara så fet... bara älskar stuket på den... :racesmile:

kommer iofs att ha en bur/båge på min men... annars klockrent stuk.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, å den går såååå bra oxå, med nästan 300 pållar. Fint bygge, med fina detaljer. T ex sprinkler vid bränsletanken.... cut-out när oljetrycket försvinner osv. Bur är på G, och kränghämmare fram/bak. Chassit var hårt men den krängde ändå, med den hastigheten!

Edited by apex
Link to comment
Share on other sites

Måste putsa på min körteknik, bromsa senare och hårdare, bilen e ju lätt! Fick kommentaren att den accade så bra ut ur kurvorna, stack ifrån de tunga Porsche 944.

Så jag har väl alla kort på hand, men kör som en klåpare. Men kul var det!! :515:

Link to comment
Share on other sites

Ja, och nej. Det är en Pagano men ändå inte, om jag minns rätt. Jag tror han lånade formarna eller köpte prototypen eller så. Byggde en egen rörram på pappaledigheten och satte i en Hayabusa-spis (lr R1?). Karossen är lägre än original-karossen. Han sänkte den typ 10 cm, tog bort en remsa.

Ylar vasst på rakorna! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, oh ja, det är en Ferrari-karosskopia. "Ockelbo" sa jag med till ägaren. :)

Karrossen är baserad på en gjutning från Uno Skoghs formar. Var dom formarna egentligen härstammar ifrån är inte lätt att reda ut, Uno avled 2002. Enligt vad Uno sa till mig så var hans formar tagna från en originalbil, vilket skulle innebära att det har gjorts två avgjutningar av Ferrari 500 mondial i Sverige (en släkting till Uno påstår att det var en 750 monza som gjöts av, men det tror jag inte på för dom ser annorlunda ut). Både Uno och Erik "ockelbo" Lundgren ska i så fall ha gjort avgjutningar. I Automobil #5 94 är en artikel med bilder på Eriks egna "ockelbo". På de bilderna så ser man att Unos karross skiljer sig i nosen, sittbrunnen, lite i nederkant på sidorna och större delen av bakpartiet vilket skulle kunna tyda på att det faktiskt är en annan bil som är avgjuten. Originalbilarna var försedda med handbyggda karrosser från Scaglietti och dessa skilde sig en hel del från varann.

Paganos karross verkar förresten åxå vara baserad på Unos formar. Jag känner igen ett par ställen som Unos karros är osymmetrisk på, men en del småändringar verkar vara infört med försänkta baklampor och annat smått.

Min karross är en del modifierad med nytt mittparti och lite ändringar i nosen, igenlagd motorhuv, flipfront annorlunda hjulhusöppningar etc.

Sålunda:

-Visst är det Ferrari i basen, Ferrari 500 mondial ca 1956 från Carozzeria Scaglietti

-Fan vet formarnas verkliga historia

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...