gka Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Jag vet inte om ni har sett att MK Sportscars har en ny modell på gång? MK New Car Den ser ganska lovande ut vid en första anblick, men en sak stör mig lite. Kolla bilden på framvagnen. Är dom lite lätt ute och cyklar, eller har web-killen fått jobba på egen hand med texten? Om liten camberförändring vid fjädring vore det primära målet så är det ju bara att ha två lika långa, paralella bärarmar. Och bump steer borde definitivt inte synas med blotta ögat på en liten bild, eller hur... Jaja, säljsnack tänkte jag först. :) Men vad händer med cambern då bilen kränger? Borde inte deras framvagn bidra till att cambern går mot positivt på ytterhjulet? Visserligen ger styrutslag beroende på caster och SAI mer eller mindre tillskott till cambern åt det negativa hållet, men brukar man inte vilja ha lite mer negativ camber vid infjädring, om inte annat för att motverka spårviddsförändring? Tänker jag fel? Har de hittat en bättre kompromiss mellan alla variabler som innebär att man vill hålla camberförändringen vid fjädringsrörelser till ett minimum? Vad säger ni? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag vet inte så mycket om framvagnsgeometri. Dock ville jag berätta att jag blev erbjuden att beställa det nya MK chassit när jag var i england i somras men jag fegade ur då man i så fall kanske skulle bli först ut i sverige att besikta. Lite väl spännande för min smak. Dessutom tycker jag det ser lite tufft ut med coilovers på utsidan. Grabbarna på MK hävdade att man utvärderat chassit på bana för att sortera ut problemen. Quote
Sören Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 :icon_offtopic: Tack, nu förstår jag varför jag tyckt Mk:s hemsida var så inaktuell! Jag har haft denna i "Mina Favoriter": http://www.mk-sportscars.fsnet.co.uk/ Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Dålig ordning där. Själv mailade jag till fel mailadress i två veckor utan svar. Adressen hittade jag på hemsidan... :blink: Quote
Sören Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Aha! Det förklarar varför jag ännu inte fått svar! :huh: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 info@mk-sportscars.fsnet.co.uk ska det vara. Inte info@mksportcars.co.uk som det står på gamla hemsidan... Quote
Thomas Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Jag tycker som Göran . Alla framvagnar går mot att Cambern ändras och jag ser ingen anledning till att deras inte skulle det. Det skulle möjligen vara att lätt bil, väldigt låg profil på däcket och mycket luft gör att däcket inte ändrar sig vid krängning.? Quote
Megablade Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 info@mk-sportscars.fsnet.co.uk ska det vara. Inte info@mksportcars.co.uk som det står på gamla hemsidan... Det förklarar varför jag aldrig ens fick svar när jag ville beställa en stol av dom. Dom har med andra ord säkert förlorat mycket business pga fel adress. :blink: Quote
gka Posted October 9, 2006 Author Posted October 9, 2006 Tur att jag hjälpte några att hitta till den rätta sidan iaf... :D Fredrik: Vet du vad den skulle kostat? Och är den bara till för MC-motor som man ser på bilderna, eller finns det även för bilmotor? Tomas: Jag har för mig att jag läst nånstans att r-däck gillar mer camber än vanliga. Men det kanske mer hänger ihop med profilhöjden. Det kanske är så att moderna däck helst inte ska ha mer camber när man svänger än när man kör rakt fram. De kanske inte är ute och cyklar, men att de gör en grej av att cambern ligger still verkar inte riktigt som det ska. Man kanske ska släppa loss diskussionen på rejsa och se vad de ger för dom... Quote
Drake Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Tror att dom är ute efter nån sorts konstant spårvidds-grej typ Dax Tojeiro m.m. men vet inte om det är bra eller? Har fått för mej att lite extra camber när det kränger inte är så dumt! Eller? :wacko: Quote
Drake Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Edit: Såg nu att det inte alls blir konstant spårvidd med deras lösning så det vete katten varför dom gjort så! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 10, 2006 Posted October 10, 2006 Tur att jag hjälpte några att hitta till den rätta sidan iaf... :DFredrik: Vet du vad den skulle kostat? Och är den bara till för MC-motor som man ser på bilderna, eller finns det även för bilmotor? Vill minnas att det var samma pris som för Indy men jag vet inte. Den går att bygga med bilmotor. Min Indy ram är ju inte speciellt anpassad för mc-motor. Motorfästen för R1:an är i en lös motorvagga. Tror det är samma för den nya bilen... Quote
Jonte Posted October 10, 2006 Posted October 10, 2006 Jag har fått uppgiften att den nya är £1000 dyrare. Dessutom så tycker jag att det verkar lite trångt där framme för att få dit en bilmotor, om det inte är någon liten japansk Quote
Fredrik i Trollhättan Posted October 10, 2006 Posted October 10, 2006 £1000 var mycket! :o BAra ramen till den gamla går ju på £710. Då skulle det nya vara mer än dubbelt så dyr. Saxat från MK: "The new chassis design also allows you to use sierra donor parts and uses the same glass fibre bodywork as the Indy" Menar man motor också? :unsure: Quote
Michael Posted October 10, 2006 Posted October 10, 2006 Stod det inte typ 600 i tidningen? jag sitter på jobbet och kan inte kolla. Grejen med MK är att om du uppger vad du skall använda så fixar dom det oftas om dom har måtten. Michael W Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.