Jump to content

Tips på seven bygge!


Anders S

Recommended Posts

visst det finns många fina motorer men tänkt på att det ska vara besiktningsbart. :hypocrite:

1,8T är inte fel. det finns många fina japanska motorer med alu-block t.ex. Pinto är för mig lite föråldrad.

Link to comment
Share on other sites

Många motorer blir det ifall alla som har räknats upp ska få plats i sjuan :D Är ju lite roligt med en turbomotor (VW1.8T) men är det som Thomas säger besiktningsbart? Ska ju bli en laglig sjua vid besiktning. Är själv inne på Weins idè om att få pintomotorn "gratis".

Visst är den väl gammalmodig pinton men enligt mig (och internet) verkar det vara många nöjda gubbar som använder den.

//Anders

Link to comment
Share on other sites

visst det finns många fina motorer men tänkt på att det ska vara besiktningsbart. :hypocrite:

1,8T är inte fel. det finns många fina japanska motorer med alu-block t.ex. Pinto är för mig lite föråldrad.

vet inte hur du menade när du skrev om vag:s 1.8t den har inte mer effekt än opels 2l 16v maskin dvs 150 hp

så den är besiktningsbar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nej det är riktigt men det var bud på både 2x yamaha 1000 m.m. Wankel 280hkr etc.

SFRO kan "rida" på för högt vridmoment som på t.ex. en smallblockscheva.enl. min besiktningsman. men de brukar oftast gå på hkr/vikt. och en turbo i en sån här lätt bl är riktigt kul.men det är ingen leksak utan kräver full koncentration för händer nåt så är det ögonblickligen ett släpp eller rundpall el. dyl.

med handen på hjärtat så är det nog inte många som är ärligt besiktigade med MC-motor på 150-175hkr. de är nerviktade vid besiktning och väger ung. 425-500kilo. motor och låda ca 60-70kilo mot en vanlig som blir ca. 200kilo. och jag vill bara påpeka att det är viktigt att det inte fuskas för hårt och öppet för händer en allvarlig olycka med amatörbyggda fordon så lär det nog bli totalstopp en lång tid framöver med att bygga dylika.

Ja det var nog utanför ämnet,

Link to comment
Share on other sites

Jo visst finns det säkert en hel del MC-sjuor som lättats efter besiktning men man ska också komma ihåg att mc-motorerna som används ju redan är hårdtrimmade maskiner som arbetar lite på övertid i en sjua så starkare maskin blir ju svårt. Turbomaskiner från Saab och VW kan ju med ganska enkla medel ge mellan 230 och 250hk i bilar som är besiktade för 150 basmotor. Resultatet blir en ganska tung motorstark bil som kanske egentligen behöver uppgraderas i styrka. Kanske även t.ex. större bromsar.

Reglerna finns ju där för att följas om inte annat för, som du säger, att bevara möjligheten att bygga. Sen erkänner jag att även jag tänker besikta med domkraft, verktyg och reservhjul, detaljer som kanske inte alltid får följa med när jag sedan kör...

Kanske bantar jag bort 10-15kilo också... :o

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu vart donator bilen införskaffad :prop: Det blev en Sierra av årsmodell 1987 med insprut utan kat.

Går klockrent i motor och låda.

Måste säga att jag är förvånad över hur pigg den fortfarande är trots ett antal mil. Imorgon väntar slakt av bil :racesmile:

//Anders

Edited by Anders 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tänkte damma av tråden lite!

Nu står det äntligen ett kitt i garaget! Efter en lång resa med mycket snö och blåst så vart vi hemma. Med oss (i skåpet) hade vi ett Mk chassie med mycket medföjande delar :notworthy: Den förre ägaren har gjort ett mycket bra jobb så långt bygget var gånget :thumbsup: (han får gärna presentera sig).

Donatorbilen är skrotad och delarna är upplagda för renovering/uppfräschning.

Vi vill gärna komma på studiebesök i era garage för att få tips och ideèr!

Anders & Lars

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS! :racesmile:

Du är varmt välkommen till det vackra Dalarna!

Närmare dig finns också MK-byggen. Gräv på forumet och ring sen, du är säkert lika välkommen till dessa.

Lycka till med bygget. PM:a mig om du undrar över något. :)

Link to comment
Share on other sites

Sören tackar för erbjudandet! Har jag vägarna förbi Dalarna så kommer jag förbi :D

Finns det någon i närheten av Göteborg som har stolarna ifrån Mk? Vill gärna provsitta innan ett eventuellt köp.

//Anders

Edited by Anders 7
Link to comment
Share on other sites

Sören tackar för erbjudandet! Har jag vägarna förbi Dalarna så kommer jag förbi :D

Finns det någon i närheten av Göteborg som har stolarna ifrån Mk? Vill gärna provsitta innan ett eventuellt köp.

//Anders

Tjena Pojkar!!!

Jag har ett par som ni kan prov sitta om ni har vägarna för bi Vänersborg,ioch försig så hoppas jag att bil djävulen :hypocrite: b lir kalr till våren.men hoppas kan man bygga inte lika bra!

mvh leffe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...