Jump to content

Dum fråga antagligen...


Recommended Posts

När jag har läst om "kortad styrväxel" så har jag fattat det som att det är de två "ledade pinnarna" på ändarna som ska kortas. Men är det det grova röret som sitter fastskruvar som ska kortas? Bygger på 140-spindlar så jag hade tänkt ta en styrväxel från en 240 utan servo.

Link to comment
Share on other sites

Är det så? Jag tycker min styrväxel verkar kapad och ihopsvetsad på mitten men jag vet å andra sidan inte hur en Sierra orginal ser ut...

Verkar ju lite snurrigt om styrstagen är kortade i änden då man där använder en förlängning...

Min styrväxel levererades från MK.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var så jag kom att tänka på det. Varför vissa kortar och andra letar förlängning. Men det verkar som om jag fått det lite om bakfoten. Stängerna som går ut till spindlarna blir för korta när man kortar röret med själva växeln på. Ska visst ha med styrgeometrin att göra att man kortar styrväxeln.

Har jag fattat rätt nu?

Link to comment
Share on other sites

Man kortar både huset och själva kuggstången - huset kortas på lämpligt ställe där det passar enligt konstruktionen, kuggstången kortas på "passagerarsidan" och sedan fixar man nya gängor så man kan sätta dit styrstaget igen. Styrstagen förlängs sedan så dessa når ut till hjulen.

Det man skall tänka på när man kortar styrväxeln är att om man kollar framifrån bilen och tänker sig en linje genom centrum på övre bärarmsinfästning till centrum på nedre bärarmsinfästning på både höger och vänster sida så skall dessa linjerna skära i centrum på den nya placeringen av lederna längst ut på kuggstången där styrstagen sitter...

Hoppas jag inte rörde till det för mycket - skall se om jag kan hitta någon bild. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Nädå Friberg, jag fattade faktiskt precis. Så nu är jag med så långt, men gällande höjden på styrväxeln? Har egentligen två bud om det. Ett är att styrstagen ska vara parallella med nedre bärarm. Det andra är att propotionerna mellan A:B och C:D ska vara samma, enligt denna bild som jag hittade på forumet: http://www.rx7.se/Bilder/snordatorn/bs5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du har rätt längd på styrväxeln ska stagen luta enligt bilden. Det blir ca 1 grad om du har Taunus spindlar och bok mått. Att sätta stagen horizontelt eller parallellt med under armen är sätt att minimera bumpstear om styrväxeln har fel längd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...