Hellman Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 blädrade igenom o försökte hitta regler om trimning på amatör bygge.. den ärnda regelrn jag hittar är 15kw/100kg men på ombygdafordon stårde 15Kw/100kg + Max 20%effekt ökning & 10% vridmoments ökning.. alltså .. menas de att jag kan ta vilken motor som helst trimma upp den till den effekt jag vill och ändå få igenom den.. bara atta kw/kg regeln följs.. ?? /hellman :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Nu är jag inte säker på att jag förstår frågan, men.... Ja du får trimma hur mycket som helst, bara du inte får mer än 15 kW / 100 kg. Det är riktigt iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 men gäller inte samma regler för effektökning på motorer både amatör och ombygda fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Ja, alltså det är nog inte så att man kan regga med exakt 15kW/100kg och sedan bygga om med +20% effekt. Det är 15kW/100kg *eller* +20% effekt och 10% vridmomentsökning. Ändrar man bilen för att klara den högre effekten så kan man öka mer än 20%, men bara upp till 15kW/100kg. Så tolkar jag det iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Hej Ett amatörbyggt fordon får ha max 15kW/100kg tjänstevikt. Basta. Typ ;-) Hur du når den effekten är egalt. Alltså, du får ta en Suzuki Altomotor och trimma till 200 hk (om bygget väger 1000kg). Reggar du samma 1000-kilosbygge med en original Escort X-flowmotor på 63 hk, så får du sedan byta eller trimma den motorn, och du får då ha max 200hk i bilen. MEN vid ett motorbyte i ett amatörbyggt fordon, är det kutym att begära intyg från SFRO om effekten/vridet ökas mer än obetydligt. Procentsatserna gäller som ni upptäckt bara ombyggt fordon. Ett amatörbyggt fordon är per definition en annan sak. Hoppas det blev klarare så? /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellman Posted February 9, 2004 Author Share Posted February 9, 2004 tack gustaf .. de va exakt de jag ville ´reda ut.. så lite dimmigt ut i boken... men nu är de klar sikt.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 10, 2004 Share Posted February 10, 2004 Gustaf har en väldigt bra förmåga att reda ut saker och ting :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.