BoA Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 (edited) Så här är det. Bygget har liggat stilla ganska länge nu, och pga ekonomin fick jag sälja motorn jag hadde. Nu har jag lite problem med att ta ett beslut om vilken motor jag skal lägga i. MC motor blir för extremt, så jag vill ha en bilmotor. Har funderat på Alfa Romeo V6 eller Saab turbo Alfa V6: Billig, inte för många HK, och så skall det gå att montera med Ford Typ 9 Växellåda, men mycket jobb med adapter och sånt, stor och troligtvis ganska tung motor. Och jag är inte alls säker på att den får plats :huh: Saab turbo: Potential för många HK och skal gå att montera direkt på en Opel Växellåda, MEN jag vet absolut inget om Saab :prop: Nån som kan hjälpa med mina frågor : Vilken motor och i vilken bil hittar man den ? Vilken v.låda, och från vilken bil ? Fördelar och nackdelar med båda ? :D Nån annan motor jag har glömt att tänka på, gärna Turbo eller V6 ? Jag vet, många och öppna frågor..... Jag vet inte så mycket om det här, men jag vet att ni vet :prop: Edited August 16, 2006 by BoA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 [Alfa V6: Billig, inte för många HK, och så skall det gå att montera med Ford Typ 9 Växellåda, men mycket jobb med adapter och sånt, stor och troligtvis ganska tung motor. Och jag är inte alls säker på att den får plats :huh: Men vilken läcker gång :wub: Kolla Alfaronnys tråd. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Här har du en tråd om en Alfa i ett Locost chassi http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=38960 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 (edited) Alfa V6 låter ju helt underbart. Får den plats så skulle jag valt den framför en Saabmotor. Finns inget som låter så tråkigt som en saabmotor.... Det jobbiga är att du behöver två grenrör samt plats för desamma... Edited August 16, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 16, 2006 Author Share Posted August 16, 2006 Ni verkar ju rösta på Alfa..... :lol: så här långt iaf. ALFARONNY. Hur bred är motorn ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ran Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Ni verkar ju rösta på Alfa..... :lol: så här långt iaf. ALFARONNY. Hur bred är motorn ? Alfasexan är ju en grym motor helt i alu, med bra vrid samtidigt som den är varvvillig och med bra klipp högt i registret, och så har vi det med ljudet. Bruksar just en alfa med den motorn så jag är lite partisk, men så fort det är en längre tunnel blir jag 18 och firar jag ner alla rutor och drar fullt. :checkeredflag: Saaben ska ju iof va ett under till lättrimmad maskin som omodifierad pallar mkt hästar och är väl vägen att gå om man vill ha mkt pulver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Alfamoroten är grym, tänk bara på att det kan vara lite grinigare att trycka ner Vmotorer i ett chassi! Jag röstar på en lätt fyra Suzuki swift, fiat TC eller liknande, själv försöker jag med en BMW 4:a (inte lätt å inte speciellt stark, man jag tror på den ändå :) ) /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Saab motorn med mycket ljuddämpning och en rejälljudanläggning med alfa ljud :prop: Ta den lättaste drivlinan du hittar. Suzuki grejorna är väl beprövade så du borde kunna få reda på hur bra det håller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Ni verkar ju rösta på Alfa..... :lol: så här långt iaf. ALFARONNY. Hur bred är motorn ? Har gjort en snabb cad-bild på motorn. Måtten är mätt med tumstock. Eftersom det är en kortslagig 60 graders v6 med överliggande kam och ca 8 liters tråg så är det ingen liten motor, men ganska kort. Med annat plenum och torrsump går det nog att minska höjden rejält. Även längden kan minskas om man skär bort spåren på remskivan för ac etc. Trots att det är en helaluminium motor är den ganska tung. Startklar motor inkl. kabelhärva med box och allt! ca 200kg mätt med 2st badrumsvågar. Effekt på 2,5l mellan 153-160 hkr. Samma motor fast 3,0l mellan ca 180-220 hkr. Sen så finns det vassare versioner ändå med turbo, fler ventiler och kammar etc. men detta är de två vanligaste och billigaste (typ gratis). Hoppas att detta kan vara till hjälp! Mvh Ronny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 17, 2006 Author Share Posted August 17, 2006 Tack Ronny Jättebra. Det finns gratis öl till dig i Hässleholm , den ritningen var precis vad jag behövde. :icon_bach: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 klipp--Det finns gratis öl till dig i Hässleholm --klipp :icon_bach: :notworthy: Ok, då kommer jag med stora släpvagnen :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 (edited) Jag bygger visserligen på opelmotor med låda som passar på saab Och jag finns i hässleholm (nästan, ca 5km) Kör saab Så du kan komma och mäta både på saaben och på lådbilen. Har lyft om du vill kolla under för mätning. Välkommen även utan öl på släpvagn.... M Edited August 19, 2006 by mickebo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Det är alltid trevligt med en V6 men varför inte bygga med en lättare motor ??. Jag bygger med en Volvo 2.0 t från en V40, den väger med m47 låda, adapter platta 178 kg. Motorn är på 160 hk och med lite ändring i elektroniken ca 220hk. Lars H. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Det är alltid trevligt med en V6 men varför inte bygga med en lättare motor ??. Jag bygger med en Volvo 2.0 t från en V40, den väger med m47 låda, adapter platta 178 kg. Motorn är på 160 hk och med lite ändring i elektroniken ca 220hk.Lars H. :racesmile: Vad har du för låda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Tycker det står M47 i inlägget (volvo) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 (edited) Usch vad slarvig man blir när man läser så många inlägg som man gör... Sorry :unsure: Är det helt bolt-on? Inga adapterplattor? Edited August 19, 2006 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Att han har adapterplatta mellan M47 och 2.0t står i inlägget med :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 Nu är det bestämt, jag går och skjuter mig. :icon_sorry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 19, 2006 Author Share Posted August 19, 2006 Mickebo, jag kommar gärna på garagebesök, jag själv bor i Bjärnum. Splash, lättvikt, hmm då är man tilbaka vid mc-motor :515: tror inte nåt ger bättre vikt/effekt förhållande än det. Jag vill ha en trevlig motor, och en bil som kan användas till annat än racing. jag funderar även på att göra en hardtop till den :D Lyx-glidar-seven........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 :) Mc motor är nog skoj och väger nog inte mer änn 70-90 kg med låda men med backväxel blir det ganska dyrt. Volvo motor och låda med adapterplatta kostar inte så mycket och det är billigt att trimma. Så om man ser hur många kusar man får för slantarna är det inte så illa............... Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 19, 2006 Author Share Posted August 19, 2006 :) Mc motor är nog skoj och väger nog inte mer änn 70-90 kg med låda men med backväxel blir det ganska dyrt. Volvo motor och låda med adapterplatta kostar inte så mycket och det är billigt att trimma.Så om man ser hur många kusar man får för slantarna är det inte så illa............... Lars H. Jag är helt enig, men det blir inte lättvikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 (edited) Mickebo, jag kommar gärna på garagebesök, jag själv bor i Bjärnum. kom och kolla har även fikarum..... Finns i Tormestorp ca 5km söder HLM MEGA dålig på att svara i telefon.. så maila mickebo@bredband.net M Edited August 20, 2006 by mickebo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-Olof Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 Går det ta delar från denna? http://www.blocket.se/vi/9103967.htm?ca=15_s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 man behöver inte ta å köpa en snordyr backväxel... jag har för mig att Rune Ness som tävlar i locostserien har en rensad volvolåda som backlåda.... sök och ni skall finna.. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 20, 2006 Author Share Posted August 20, 2006 Går det ta delar från denna?http://www.blocket.se/vi/9103967.htm?ca=15_s Den borde funka som donator man behöver inte ta å köpa en snordyr backväxel... jag har för mig att Rune Ness som tävlar i locostserien har en rensad volvolåda som backlåda....sök och ni skall finna.. :D En krans på kardanen och en startmotor kan också användas som backväxel. kolla med "Megablade" t.eks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.