Jump to content

Motorer ?


Hellman

Recommended Posts

vi försöker här ...

nå vad tycker ni...

För och nackedlar

--------------------------------------

Vi börjar me mig ..

Volvo LTT

------------------

Fördel

Billiga delar

jag vet en del om volvo motorer

Nackdelar

-------------

Dyr i inköp

Dyr i trim

Dyrt i allt för de mest

Håller inte för så mycke med standar grejer i (940 Ltt 220Hk max)

-----------------------------------------------------------

Saab LTT

För

----

Billig i inköp

Billig i trim (vad jag har hört på STCS)

Snor enkel att trimma

Håller mycke med standar delar ( saab ltt 340hk max..Wow sa jag när jag läste de, om de är sant vet jag inte info kommer från STCS)

Nu är de er tur

'

/hellman

Link to comment
Share on other sites

Okay, här kommer ett ytterligare förslag:

BMW M20B20, en tvåliters sexa från tex 520i.

Nackdelar:

Tung, väger nog mer än volvo B230 som har större cylindervolym

Hög, får nog inte plats under huven är jag rädd...

Liten slaglängd, klen på låga varv

Fördelar:

Billig i inköp

En sexa trotts allt, härligt ljud

Bosch insprutning, trevligt att greja med

Bastant konstruktion

Lätt att trimma, och tål det ganska bra

Förvillande lik storebror på 45hk mer...

Om du skulle vilja ha något mera exotiskt alltså... lite gammal i och för sig, men det måste inte vara en nackdel.

Link to comment
Share on other sites

Tycker absolut att du ska sattsa på saab motor...

Inte för att man kan köra allt för länge med 340hk med org grejor, men med en stor turbo och en stor ic(kan bli problem:)) andra spridare och ett bra program så kommer det hålla längre än en volvo motor...

Men sen så kan man fråga sej om det är värt att läga ner så mycket pengar för att få 300+hk plus i en bil som max kommer att väga 800kg....

Blir nog mest hjulspin för dom pengarna:)

Link to comment
Share on other sites

Tycker absolut att du ska sattsa på saab motor...

Inte för att man kan köra allt för länge med 340hk med org grejor, men med en stor turbo och en stor ic(kan bli problem:)) andra spridare och ett bra program så kommer det hålla längre än en volvo motor...

Men sen så kan man fråga sej om det är värt att läga ner så mycket pengar för att få 300+hk plus i en bil som max kommer att väga 800kg....

Blir nog mest hjulspin för dom pengarna:)

ja du du kanske har rätt .. kanske de blir lite mer än 200 hk man sattsar på..

men man vill ju ha en motor som håller..

en annan ide .. hur fan gör man att få ner skiten i marken om man vill ha 300hk .. köra launch kontroll på 3:ans växel kanske <_<

max vad jag hade tänkt va runt 300hk...

men jag börjar bli skeptisk som du säger...

kanske effekt sjukan har tagit mig..

och nån behöver dra ner mig..

tänker lite på mörker körning ,.,, vill ju gärna komma förbi när man ändå är ute o kör me ögonstenen..'

och dra alla me turbo i orginal bilar..

som skryter så..

kanske man ska titta lite på 16 gsi kanske..

me insput o prg.dator o nya kamar så kanske de räcker.. eller

han ni andra förslag..

kan nog blibilligare i inköp oxå...

/fundersam hellman som kanske tänker för stort..

Link to comment
Share on other sites

läste de inne på TPC ...

..

men de som gjorde att jag började åter igen fundera på motor val .. va priset på motorn..

faktiskt nu är jag helt borta på vad för motor jag ska ha..

insug eller stessad

jag vet inte längre... :unsure:

men de skulle va kul o ha sugbil.. men de skulle oxå va kul o ha stressad..

o va svårt... måste välja motor för att sen välja vxllåda o bakaxel... :unsure:

eller kom presic på en ide.. en saab ltt med komperssor då får jag kraft över hela registret direkt.,.. :(

Link to comment
Share on other sites

ja siktar att köra utan stressfläckt...

varför undrar ni ??

mer saker som kan gå sönder,

tar mer plats,

väger mer,

ketchup

och så har du massa mer värme att bli av med....

fördel är la isf billig trimmning och lättare att smita igenom med mer effekt vid besiktning... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

300 hästar säger du... En kille jag mailade med ang. RX7-baserat bygge (han med den häftiga gröna färgen) missuppfattade och fick för sig att jag menade att ha motorn från en FD (med turbo och en bra bit över 200 hästar standard). Såhär tyckte han:

"If you are using a 3rd generation car with the turbos I question the need for so much horsepower. I estimate I have 160 and can easily spin both tires in the first 4 gears. I've been involved in with cars for over 25 years including owing many fast machines (TVR Griffith, Ford Mustangs, RX-7, Nissan 300 Z twin turbo) and this is by far the fastest car I've driven. Don't think you need more than 175 horse and even then it's a hand full."

Jag klarar mig nog med sugmotor iaf :)

Link to comment
Share on other sites

Det brukar gasa förbi en VR6 utanför mitt fönster ibland... jösses vad den låter gott :)

Motor från en Peugeot 505 GTI annars? Två liter, 130 hästar och aluminiumblock tror jag det ska vara. Finns även som turbo om man skulle ångra sig senare ;)

Link to comment
Share on other sites

de finns ju lite o välja på Gsi / GTI & V-tec

/hellman

bland Hondas motorer är det bara K20 och F20 som snurrar å "rätt" håll..

så det är en motor från en CTR eller S2000 som gäller..

(rent hypotetiskt, om man vänder bakaxeln 180grader, borde det inte funka då ?? eller e jag helt ute å cycklar ???)

Link to comment
Share on other sites

de finns ju lite o välja på Gsi / GTI & V-tec

/hellman

bland Hondas motorer är det bara K20 och F20 som snurrar å "rätt" håll..

så det är en motor från en CTR eller S2000 som gäller..

(rent hypotetiskt, om man vänder bakaxeln 180grader, borde det inte funka då ?? eller e jag helt ute å cycklar ???)

Funka borde det nog, men det är olja i bakaxlar, och de kanske inte mår bra av att sitta åt fel håll.

Link to comment
Share on other sites

de finns ju lite o välja på Gsi / GTI & V-tec

/hellman

bland Hondas motorer är det bara K20 och F20 som snurrar å "rätt" håll..

så det är en motor från en CTR eller S2000 som gäller..

(rent hypotetiskt, om man vänder bakaxeln 180grader, borde det inte funka då ?? eller e jag helt ute å cycklar ???)

Jäklar, jag kom just på en sak. Jag har aldrig ens funderat på vilket håll min motor går åt... Sånt där borde man tänka på innan man börjar mixtra med olika motorer och växellådor. Varför gjorde inte jag det? Nu kommer jag inte att kunna sova i natt...

Link to comment
Share on other sites

(rent hypotetiskt, om man vänder bakaxeln 180grader, borde det inte funka då ?? eller e jag helt ute å cycklar ???)

Bakaxlar är byggda för att snurra åt ett håll. Kugghjulen är skurna för att karaften skall komma på ett speciellt sätt när kuggdreven jobbar. Vänder man bakaxeln vilket teoretiskt är möjligt kommer den inte att tåla lika mycket som när den snurrar på rätt håll.

Link to comment
Share on other sites

Även om en seven hade haft 50 hästar så hade den varit kul att köra... den är gjord för att köras på krokiga småvägar..

Själv kommer jag nog att ha motorn så mycket standard som möjligt tills resten av bilen är klar bara för att få den klar till sommaren (kanske skiter sig ändå). Det enda som kanske förändras är att jag tar bort insprutningssystemet till förmån för förgasare för att slippa massa elektronik...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det bara är Honda som har bakvända motorer så det borde inte vara någon fara.... :)

Skumma japanska biltillverkare. Varför ändra på rotationsvägen i en motor? :)

Troligen vill de ha den till att snurra framåt när den sitter tvärställd. Jag vet inte varför, men det känns vettigare än att ha den snurrandes bakåt iaf. :) Kanske man tjänar lite, lite rörelseenergi på det när man accar.

De skulle ju också kunnat montera motorn åt andra hållet, men då kanske det blir mindre utrymme över på vänstersidan och de räknar kanske med att de flesta bilarna som tillverkas är vänsterstyrda.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm..  Honda gör ca: 2.5 miljoner bilar per år..  (undra om det var 25 miljoner motorer..  ja får forska lite... )

Men gör inte Honda motorer åt andra också, har för mig att det var så... Sedan så kanske de räknar in MC avdelningen också...

Link to comment
Share on other sites

vi försöker här ...

nå vad tycker ni...

För och nackedlar

--------------------------------------

Vi börjar me mig ..

Volvo  LTT

------------------

Fördel

Billiga delar

jag vet en del om volvo motorer

Nackdelar

-------------

Dyr i inköp

Dyr i trim

Dyrt i allt för de mest

Håller inte för så mycke med standar grejer i (940 Ltt 220Hk max)

-----------------------------------------------------------

Saab LTT

För

----

Billig i inköp

Billig i trim (vad jag har hört på STCS)

Snor enkel att trimma

Håller mycke med standar delar ( saab ltt 340hk max..Wow sa jag när jag läste de, om de är sant vet jag inte info kommer från STCS)

Nu är de er tur

'

/hellman

Nu Blev man ju inte intresserad av en Saab motor.. (som man var i starten av bygget). Vad är det för motor då, vilken bilmodell sitter den i? (Årsmod, om den har kat, etc.)

Just nu ligger ju planerna på en Volvo 940, B230FK, fast man har ju inte kommit så långt så man kan ändra sig :)

Men om man kör Saab motor, visst blir det Opel låda då, och Opel bakaxel? <_<

Link to comment
Share on other sites

Men om man kör Saab motor, visst blir det Opel låda då, och Opel bakaxel?

Saab från 1994 eller framåt har jag för mig att det var. Gör en sökining på "kortmotor" så finnder du mer info.

Du måste inte använda varken bakaxel/diff eller kardan från Opel/GM...

Link to comment
Share on other sites

Saab från 1994 eller framåt har jag för mig att det var. Gör en sökining på "kortmotor" så finnder du mer info.

Du måste inte använda varken bakaxel/diff eller kardan från Opel/GM...

Men blir det verkligen billigare än en B230FK? Och blir det verkligen billigare i längden? Varför skulle Volvon vara dyrare i trim och allt annat? Jag vet själv inte, men lite info skulle inte skada :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...