Jump to content

Krymp & streck


Mrsvetsare

Recommended Posts

Hur fungerar dessa? finns det någon video eller någon som kan förklara på ett bra sätt åt mig?

jag tänkte börja lära mig hantera dessa maskiner men vet ej om detta är vad jag nu skall införskaffa mig

Har nämligen tänkt att börja laga upp lite beg bilar som folk vill ha hjälp med , skärmkanter, bucklor ovs

men har ej denna kunskapen som ev behövs men är MKT händig person som lär sig snabbt som fan

har ett fullt garage garage med alla möjliga maskiner och svetsar men ej

engelskhjul, krymp,streck,sickmaskin

så jag undrar vad jag skall införskaffa mig när det gäller att fixa lite av det jag sagt

tack på förhand :D

Ps har alltid varit MKT imponerad av att kunna laga upp bilar med tenn så

har ni något tips om detta så vore det guld värt

Edited by Mrsvetsare
Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd i forumet där någon sett ett hemtillverkat Engelskt hjul med delar av kardan, sök efter det, mycket snillrikt. och enkelt o billigt, precis som det ska vara.

Link to comment
Share on other sites

Två relativt stora siter om plåtbearbetning.

http://www.metalmeet.com/

http://www.allshops.org/

Sen snackas det ju om Lazze han kör kurser som är extremt bra(svindyrt dock). Nån som testat hans videokurser?

http://lazze.se/

OT Vi kanske ska ha en verktygsavdelning på forumet?

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

Från det lilla jag prövat kan jag säga att krymp o sträck är ett väldigt andvändbart verktyg vid plåtforming. För en locostbyggare är det nog det första man ska skaffa av de tre du nämner. Det går utmärkt att bygga utan något av dom men en del plåtjobb blir lite lättare. Funtionen är enkel, plåten kläms fast mellan ett par käftar som tar ett stadigt tag och drar isär eller trycker ihop plåten. Det blir märken i plåten efter käftarna och det är lätt att vecka eller dra sönder plåten om man tar i för mycket.

Jag har ingen erfarenhet av sick/fallmaskin än, har beställt en men den har inte kommit :( Semestrar verkar vara "plötslig och oförutsedd händelse" på Verktygsboden, har ringt ett par ggr men stället verkar vara i totalkaos :angry:

Vill minnas att kymp o sträck, plåtsax och plasthammare var de enda verktyg som användes när Belo gjorde de här plåtarna. Det gick ganska fort, under två timmar för att göra fyra varav två blev ok.

sittbrunnssida-1.jpg

Tycker man plåtformning är kul vill man, för eller senare ha alla tre, det är när man använder dom tillsammans som det blir riktigt roligt. Krymp o sträck är absolut inte fel ände att börja i.

För rostlagning vet jag inte och har absolut inga ambitioner att ta reda på det heller :D

Link to comment
Share on other sites

Från det lilla jag prövat kan jag säga att krymp o sträck är ett väldigt andvändbart verktyg vid plåtforming. För en locostbyggare är det nog det första man ska skaffa av de tre du nämner. Det går utmärkt att bygga utan något av dom men en del plåtjobb blir lite lättare. Funtionen är enkel, plåten kläms fast mellan ett par käftar som tar ett stadigt tag och drar isär eller trycker ihop plåten. Det blir märken i plåten efter käftarna och det är lätt att vecka eller dra sönder plåten om man tar i för mycket.

Jag har ingen erfarenhet av sick/fallmaskin än, har beställt en men den har inte kommit :( Semestrar verkar vara "plötslig och oförutsedd händelse" på Verktygsboden, har ringt ett par ggr men stället verkar vara i totalkaos :angry:

Vill minnas att kymp o sträck, plåtsax och plasthammare var de enda verktyg som användes när Belo gjorde de här plåtarna. Det gick ganska fort, under två timmar för att göra fyra varav två blev ok.

Tycker man plåtformning är kul vill man, för eller senare ha alla tre, det är när man använder dom tillsammans som det blir riktigt roligt. Krymp o sträck är absolut inte fel ände att börja i.

För rostlagning vet jag inte och har absolut inga ambitioner att ta reda på det heller :D

Tack för ditt svar som tydligen kom precis innan jag la in mitt nu på morgonen!

ang krymp och streck så finns det ju pedaldrivna och handdrivna vilken av dessa skall man nu ha då?

kolla här denna är ju inte så dyr att köpa

http://www.eastwoodco.com/shopping/product...ProductID=15035

jag kommer ej att bygga någon ram eller nåt sånt som ni håller på med inom detta forum = inte min grej

jag vill typ bara lära mig teknikens värld inom plåt och ev jobba lite mera inom detta

Ps var har du beställt din sick maskin ifrån??

Edited by Acke
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Eastwoods K&S utan stativ och de ser exakt ut som Verktygsbodens så idag skulle jag absolut köpa där. Eastwoods galvstativ är mycket elegant så bara jag får tid :blink: skall jag svetsa ihop ett.

Sickmaskin köpte jag begagnad och där ligger både Julas och VB i lä.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

:D då blir det Eastwoods krymp och streck

och skall kolla upp en gammal hederlig sickmaskin och ev bygga en motor på den eller om det nu finns en på så är det ju bra

Väntar också på ett svar ifrån en som fått sitt engelska hjul ifrån verktygsboden

han håller just på att testa det antingen är det skit eller okej saker, vi får väl höra snart :D

Link to comment
Share on other sites

Det är jag som köpt ett Hjul!

Lite knas är det men jag hra inte kännt på det riktigt ännu. Exentern som man för upp spindeln med var lite skum fastnar inte i något läge (smord eller osmord) och går således inte att använda.

Ytan på rullarna är fin men inte polerad. Mina två första träningsalster syns på det engelska hjulet!

/Janne

post-171-1154795643.jpgpost-171-1154795668.jpgpost-171-1154795682.jpgpost-171-1154795694.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Eastwoods K&S utan stativ och de ser exakt ut som Verktygsbodens så idag skulle jag absolut köpa där. Eastwoods galvstativ är mycket elegant så bara jag får tid :blink: skall jag svetsa ihop ett.

Sickmaskin köpte jag begagnad och där ligger både Julas och VB i lä.

Tror nog att dessa krymp och streck hos VB bara ser ut som Estwoods men själva kvaliteten är bättre hos

Eastwoods

Hur tycker du dessa krym och streck är i kvalite? bra eller vad?

pallar ej med en massa kina/japs skit saker

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jobbar man ensam så är en pedaldeiven krymp o sträck MYCKET smidigare.

Sicken är bestäld från Verktygsboden, får se när den kommer. Så när som på färgen verkar den identisk med JULAs. En beg. industri sick är troligen bättre och inte så mycket dyrare men jag är för lat för att leta.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara som det inte är så bra kvalite på själva hjulen

men funkar det som det skall så är ju priset okej

Jag tror nog att det funkar som tänkt, och priset var ju ok.

Ytan är som sagt inte polerad utan finsvarvad, men att polera det övre hjulet är ju en baggis.

Exentern ska omkonstrueras så att den blir användbar, och förmodligen får spindeln en högre krage för bättre stabilitet.

Hjulen från lowbuck har inga lagringar? Övre hjul?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att det funkar som tänkt, och priset var ju ok.

Ytan är som sagt inte polerad utan finsvarvad, men att polera det övre hjulet är ju en baggis.

Exentern ska omkonstrueras så att den blir användbar, och förmodligen får spindeln en högre krage för bättre stabilitet.

Hjulen från lowbuck har inga lagringar? Övre hjul?

/Janne

Okej! men om man köper saker så vill man ju att dessa skall fungera på ett bra sätt och inte börja bygga om dom

såg att det ej satt lager i övre hjulet , men det knske inte spelar någon roll där? kanske det skall vara så på dessa?

vad heter kullager på engelska? för jag skall fråga dom varför det ej finns lager med till övre hjulet

Skall skicka in en bild på hur mitt enelska hjul kommer att se ut när det är fädigt

kommer att vara helt byggt i polerat rostfritt stål

Link to comment
Share on other sites

Se det inte som ombyggnad se det som användaranpassning :)

Nån form av lager borde det väl vara antingen i hjulen eller också på spindeln. Lager heter Bearing, kullager Ball Bearing.

/janne

Link to comment
Share on other sites

men dom skriver ju detta

Here's a new item from Lowbuck, a small anvil set to use in making your own english wheel.

att ha dessa om man nu skall göra ett eget engelskhjul, stämmer inte detta?

Ps denna tråd har blivit lite ur spåren=krym+streck var det,, Hehehe

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Är också sugen på ett engelskt hjul! Jag har några småfilmer på Lazze Z när han formar i engelskt hjul m.m... Grejen med hans engelska hjul är att han inte behöver banka till plåtarna han ska forma innan han kör med hjulet. Han formar alltså direkt i hjulet, men det kanske du också gör ? På E-hjulet ifrån Lazze sitter det en "gummisnodd" på det övre stora hjulet som gör att de små rundade hjulena formar plåten direkt. :)

Stefan.

Link to comment
Share on other sites

Om det är mig du ställer frågan till, så kan jag säga att det inte har blivigt så mycket hjulande sen sist :(

Ett gummiband går att sätta på vilket engelskt hjul som helst = hjulet formar plåten mer än sträcker. Jag har inte hunnit testa ännu :(

Varför är lazzes hjul så hypat? Jag tycker det ser ut som vilket stabilt hjul som helst?

Nån som vet om det skiljer sig mer från andra hjul än lackeringen?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...