Jump to content

Bärarmsjigg.


Docen
 Share

Recommended Posts

Vi gjorde denna enkla jigg för bakre bärarmarna. Skivan är en stabil, formlimmad, träskiva.Rören klämde vi fast med lister.OBS! Rören klämdes även fast med "överliggare" (finns inte med på bilden).När vi kapade det grövre röret (för PU-bussningarna) märktes tydligt de spänningar som svetsarna skapade.

Bärarmarna gick bra att tillverka. Nästa OBS! Det grövre röret är 35 mm dia och de tunnare rören 25 mm.Vi måste alltså "palla upp" 25 mm röret 5 mm så att det skulle hamna mitt på 35 mm röret.

Enklare än vi hade förväntat oss.

Solen skiner i Luleå och än skillnaden mellan dag och natt knappt märkbar.

Link to comment
Share on other sites

menar du att ni sågade av bussnings röret efter svetsning??!! :blink: varför det?? i min ögon känns det som smidigast att sticka av dom i en svarv eller såga i en kallsåg eller en annan anordning. känns som det blir svårt att göra snygga raka snitt när bärarmarna e ihop svetsade...

i boken finns det fina bilder på bärarms fixturer.

lycka till

Link to comment
Share on other sites

menar du att ni sågade av bussnings röret efter svetsning??!! :blink: varför det?? i min ögon känns det som smidigast att sticka av dom i en svarv eller såga i en kallsåg eller en annan anordning. känns som det blir svårt att göra snygga raka snitt när bärarmarna e ihop svetsade...

i boken finns det fina bilder på bärarms fixturer.

lycka till

Måste man inte ha tillgång till en svarv eller kallsåg då? :blink:

Link to comment
Share on other sites

menar du att ni sågade av bussnings röret efter svetsning??!! :blink: varför det?? i min ögon känns det som smidigast att sticka av dom i en svarv eller såga i en kallsåg eller en annan anordning. känns som det blir svårt att göra snygga raka snitt när bärarmarna e ihop svetsade...

i boken finns det fina bilder på bärarms fixturer.

lycka till

Jodå,vi sågade efter svetsning.Anledningen var att vi ville vara försäkrade om att bussningarna var parallella.Så parallella som det nu går.Vi märkte att när vi sågade av röret gjorde svetsspänningarna att vi fick en liten dragning i röret.Att såga ut bussningarna var en "baggis",snitten blev 90 grader.Om det behövdes var det även lätt att justera med vinkelslipen. PU-bussningarna passade perfekt i bussningarna!

Det som skiljer på bärarmen på bilden är att vi har "rätat upp" det mest vinklade röredelen (änden mellan tvärröret och spindeln).Vi gjorde även en mall till främre fästen för bärarmar.Ska försöka bifoga en bild.

Fn håller vi på med de främre bärarmarna. Giggen gör vi på samma sätt.

Solen skiner fortfarande i Luleå

Antas

(Bifoga bild fungerar ej!)

Link to comment
Share on other sites

:P Hej..

Vad har du för bussningar ?.

Ser att du använder lika rör som jag. 35mm för bussningarna och 25mm som stag. Jag har fixat bussnings matreal från en firma i Mariestad ( EWALAST ) i meter längd som är runt 35mm och 15mm hål. Då passar ett 15mm hydralrör som kapas i lagom längd som stålbussning runt M12 skruven.

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

:P Hej..

Vad har du för bussningar ?.

Ser att du använder lika rör som jag. 35mm för bussningarna och 25mm som stag. Jag har fixat bussnings matreal från en firma i Mariestad ( EWALAST ) i meter längd som är runt 35mm och 15mm hål. Då passar ett 15mm hydralrör som kapas i lagom längd som stålbussning runt M12 skruven.

mvh

Lars

Köpte en stång av PU(dia 36 mm) på MOMENTUM i Luleå. Materialet används till rallybilar och lastmaskiner.En kompis svarvade bussningarna. Vi tänker montera smörjnipplar för att pressa i fett vid behov. Bultarna är M12 med ett hydraulrör som distans.

Någon som vet om det måste vara någon speciell kvalité på bultarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt 12.9 svarta insexbult som jag kapar av en del av gängan. På så sätt kan jag använda bultens "släta" del genom hela bussningen och får då ingen gänga i genom bussning och hållare.

Hoppas att SFRO tycker det är ok.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...