Jump to content

Spårvidd


Antas

Recommended Posts

Vi bygger med Scorpio diff och drivaxlar samt chassi enl MSorley 7+442. Om vi har samma spårvidd fram som bak förefaller främre bärarmarna bli långa.Vi använder även Scorpions främre spindlar.

Någon som har erfarenhet och information om spårviddens betydelse,dvs om vi har kortare spårvidd fram jämfört med bak.

Åskan går i Luleå.

Link to comment
Share on other sites

Man bör ligga på samma fram o bak. den axel (hjul) som ligger längst ut i en kurva får mest belastning och kan då tappa greppet om du inte kompenserar med bredare däck bak.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att vi har haft en tråd på spårvidd för ett tag sedan 1-2år sedan iofs :huh: , kolla in hur vissa rally bilar är ställda, de har en smalare spårvidbak, jag tror även formelbilar har det men där kompenseras det med däcksbredd.

Själv har jag valt att ha lika bred fram som bak vilket gör att ET på fälgarna skiljer.

Link to comment
Share on other sites

Man bör ligga på samma fram o bak. den axel (hjul) som ligger längst ut i en kurva får mest belastning och kan då tappa greppet om du inte kompenserar med bredare däck bak.

Hmm, då borde jag har bredare sulor bak. Spårvidden är 10-15 cm större bak. Men jag kör väl för sakta.. :D

Link to comment
Share on other sites

Balansen mellan spårvidd fram och bak är mycket mer komplext än att bara säga hur det skall vara.

Skilnader i spårvidd påverkar balansen, så om du ökar spårvidden på ena axeln så kommer balansen att förendras, ofta bygger man in spårviddsskilnader i bilarna för att på så vis få en önskad balans.

generellt kan man säga att öka spårvidden på en axel tillför grepp på den andra. (utan att för den sakens skull minska greppet på den axel man ökat spårvidden på)

Generellt kan man oxo se på produktionsbilar att de ofta har en större spårvidd fram än bak, vilket skulle ge en ökad riktningsstabilitet (trygg understyrning).

Vanligt är oxo att bilar är bredare i den ände de är tyngre, så exempelvis har baktunga bilar ofta bredare spårvidd i aktern.

Link to comment
Share on other sites

Spårvidd och viktförskjutning

Ökar man spårvidderna fram och bak så minskar viktförskjutningen från innerhjul till ytterhjul vid kurvtagning. Detta innebär att man kan öka farten i kurvan. Om man däremot ökar spårvidden i endast en ände så kommer den änden att ta emot en större andel av viktförskjutningen och därmed tappa fäste. Ökad spårvidd fram ger alltså understyrning och ökad spårvidd bak ger överstyrning. Detta kan verka kontroversiellt men är egentligen fullt logiskt.

Slutsats 1:

Eftersom en bredare bil utgör större luftmotstånd så bör det alltså vara bäst att hålla samma yttermått över hjulen, fram som bak. Det ger smalast möjliga bil och bredast möjliga spårvidd.

Slutsats 2:

Undvik att balansera bilens väghållning genom att ändra spårvidd fram eller bak.

Taget direkt från Bodinchassiteknik.se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...