Jump to content

Intressant instrument?


Recommended Posts

Hejsan

Har under en tid funderat på ett mätinstrument för prestanda på bilar, 0-100 km/h exempelvis. De jag hittat är antingen kassa eller dyra. G-tech är ju i och för sig intressant men skit samma.

Jag har kommit fram till att det hade varit kul att bygga något själv, så jag har börjat spåna. Tanken är att ha en liten LCD-display där man kan visa 0-100 km/h, 0-160-0 km/h, 0-201 m, 0-402 m eller egentligen vad man vill. Helt enkelt ställa valfi starthastighet och sluthastighet och sen köra en runda. Kan vara kul att veta omkörningsfömågan kanske, typ 90-130? Eller hur bra bromsarna tar från 100-30.

Tänkte först ta signalerna via GPS men jag tror inte det blir tillräckligt exakt (dålig uppdateringsfrekvens) för att mäta 0-100, ska ut och prova i helgen. Men man kan ju ta hastighetssignalen från kardanen exempelvis, har man en Acewell kan man ju låna dess hastighetssignal. Och eftersom man har koll på hastigheten så är det en smal sak att fixa en LED-display att ha som hastighetsmätare (kanske på ratten?). Man kan ju även tänka sig att plocka in varvtalet och då få en shiftlight.

Så, är det nått intressant? I så fall kunde det varit kul att göra det så pass seriöst att det går att sälja till oss hemmabyggare. Tänkte försöka hålla priset på ungefär en tusenlapp beroene på utrustning, GPS, extern LED-display, shiftlight osv.

Nu när jag skriver här så kommer jag på mer skoj saker. Har man en shift-light kan man ju ha den som startskott på 0-100 km/h och även få fram reaktionstiden. Och när man ändå håller på så varvtalsstopp, launchcontroll. Ja, får man bara tag i hastighetssignal och varvtal kan man ha mycket skoj...

Ser fram emot kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en G-tech Pro som jag köpte från en klarinettfirma i staterna för 700 bagis. Den jobbar ju med en accgivare för att beräkna sträcka, fart, acc, retardation och hastighet. Den verkar ju ha fått mycket bra överensstämmelse med verkligheten av olika som har testat (privatpersoner/tidningar etc).

Jag har gjort lite mätningar för att verifiera chippningar och div trim på min andra bil (Speedster) och det verkar funka.

Du kan inte jobba med samma typ av givare? Tider 70-130 etc och gärna loggning av accelerationen vore ju väldigt trevligt! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Det är en bra idé, ELFA har en accelerometer för 371+moms. Problemet med en G-givare är att den kan bara känna förändringar, så det blir nog svårt att kontinuerligt läsa av en hastighet med god precision. Eller gör G-techen det? För kan den det så går det ju... Men man kan ju lägga till en G-mätare för att kolla vilka däck det är bäst grepp i, eller om man fifflar med hjulinställningar. Helt enkelt se vid hur många G som det släpper...

Tanken med min mätare är att man ska ställa den på helt valfritt område innan man kör och sedan läsa på displayen hur snabbt det gick, om man tycker det är roligt kan man ta reda på hur snabb man är från 16 till 89 och tillbaka till 16 km/h. Man kör kanske i det fallet från 0-100-0, men det är först när man passerar 16 som tidräkningen börjar för att sedan sluta när man passerar 89. När man sedan bromsar och passerar 89 börjar klockan gå igen och slutar när man når 16. Sedan visas resultatet på displayen. För att indikera när man passerar de olika hastigheterna kan en lampa blinka till kanske. Tänkte först använda shift-lighten till det också men om "målhastigheten" är nära ett växlingområde kanske man förväxlar (haha) indikeringen och växlingen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, acc-givaren "känner" ju hastigheten: ingen förändring= konstant hastighet, bara den håller reda på tiden oxå så vet den sträckan oxå osv.

Just att kunna ladda ner mätdata är ngt som jag eftersökt, som finns på G-techs dyrare modeller. Då kan man ju se var bilen skuttar till, var man har bäst effekt, hur den förändras osv.

Ett alternativ är ju att köpa en G-tech Pro och slakta, modda. (gissar jag)

Link to comment
Share on other sites

Tack för det tipset robbanson! Läste igenom deras rapport och det bekräftade vad jag trodde, att det inte är helt enkelt att ha att göra med en G-mätare. De hade dessutom använt exakt den mätaren jag kollade på i ELFA-katalogen.

Att istället för g-mätare använda ex. en hall-sensor vid kardanen, drivaxel eller nått är mycket billigare, enklare och exaktare. Nackdelen är ju att man måste skruva fast något i bilen, om man nu tycker att det är en nackdel :)

Kalibrera kan man göra som på en cykeldator. Däckdiameter kan man mäta och diffens utväxling går att ta reda på. En kompis till mig föreslog att använda GPSen att kalibrera mätningarna med och det kan ju vara kul. GPSen vet när man kört ex 100 meter och då kan man ha räknat pulser från kardanen, då har man pulser/meter, sen är det bara att räka!

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är det så men man kan inte få allt... Att man spinner i starten påverkar inte tidtagningen så länge inte hjulen spinner fortare än vad man siktar på. Knappast ett problem om man testar 0-100, spinner man så mycket att kardanen "går i hundra" är det nog läge att kliva av lite...

Vad det gäller låsning av bromsar är det klart värre. Mätning på bakhjulen/kardanen borde minska problemet eftersom framhjulen låser först.

Link to comment
Share on other sites

Klart hjulspinn påverkar, det är dyra tiondelar i starten med hjulspinn :racesmile:

Sen kan vissa bilar få hjulspinn även vid uppväxling från tvåan till trean har jag hört :515:

post-269-1152830129.jpg

Link to comment
Share on other sites

Visst tar det längre tid accelerera om man spinner i starten, men själva tidtagningens exakthet påverkas inte. Tidtagningen börjar när hjulen börjar röra sig, om man inte kommer iväg direkt är det ett annat problem... Står man bara och värmer däck innan får man väl vänta med att aktivera mätaren tills det är dags att åka.

Dock är fortfarande problemet större med låsning av hjulen vid inbromsning. Känns som att det är större risk att man låser däcken vid inbromsning än att man spinner vid 100 km/h. Som jag ser det är den optimala lösningen att mäta hastigheten på ett framhjul (om man kör bakhjulsdrivet) för att aldrig ha problem med hjulspinn och kombinera det med en g-mätare så man vet exakt när man stannar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...