Krullert Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Tja. Jag känner mig lite dum som frågar men bättre och fråga och göra rätt direkt än att spilla ut motorolja på parkeringen. :prop: Men jag ska sätta dit den nya kamremmen på min Pinto och jag undrar hur jag ska få på den runt drevet som sitter på vevaxeln? Runt drevet går det som en skyddskåpa i metall som sitter skruvad i blocket och oljetråget. Och sen sitter hjulet som ska driva fläkten och generatorn i vägen. Ser att det är fyra hål i den men det är så litet utrymme så ja kan inte se om/vad det är för skruvar som håller fast den. Hjälp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Du får ju ta bort ndre remskivan/svängn,dämparen och trä in remmen. men är du osäker så gör inte detta jobbet för har du osis så har du ett par krokiga ventiler på halsen. det är noga att den kommer precis rätt i kuggavstånd speciellt mellan kamaxel och vevaxel och hade det varit en 16v. så kan det räcka med en kugge fel så rasar det. be någon som kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Skruva dit bulten som håller remskivan och dra runt med en block nyckel ! Inga problem ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krullert Posted June 30, 2006 Author Share Posted June 30, 2006 Skruva dit bulten som håller remskivan och dra runt med en block nyckel ! Inga problem ! Alltså jag förstår inte hur du menar. Den stora bulten som håller fast remskivan i vevaxeln? Den sitter fast och skruvar jag på den så snurrar hela vevaxeln med, och jag vet inte hur jag ska låsa fast hjulet för att kunna skruva på bulten. Men kommer remskivan hoppa ut en bit om jag lossar lite på bulten? Blir det "fritt fram" för att trä i remmen där sen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted June 30, 2006 Share Posted June 30, 2006 jag brukar ta ett dragskaft med hylsa på och trä på hylsan och sedan låsa den mot t.ex. en balk och sedan klicka till på starten (med tändkabeln borta) då släpper den direkt. sedan kan du gänga bort bulten och ta bort remhjulet sedan når du att trä av o på remmen. efter att ha lossat spännhjulet... håll noga koll på kaminställningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krullert Posted July 1, 2006 Author Share Posted July 1, 2006 jag brukar ta ett dragskaft med hylsa på och trä på hylsan och sedan låsa den mot t.ex. en balk och sedan klicka till på starten (med tändkabeln borta) då släpper den direkt. sedan kan du gänga bort bulten och ta bort remhjulet sedan når du att trä av o på remmen. efter att ha lossat spännhjulet... håll noga koll på kaminställningen. Ok, jävligt bra tips! Ska prova det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted July 5, 2006 Share Posted July 5, 2006 Ok, jävligt bra tips! Ska prova det! Ännu enklare är ju att lägga i 4:an eller 5:an och bara vrida. *S* Om det behövs kan man ju dra åt handbromsen... Utgångspunkten för ett lyckat byte av kamrem eller kjedja är alltid att ställa motorn Övre Dödläge för 1:ans cylinder innan man börjar och om så behövs mäta ut op kamdrev osv hur de står. De flesta bilar har markeringar på kamdrev eller kamaxlar för hur det ska vara så bara man är noggrann så är det inte så svårt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.