Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag håller på som en del av er vet, med en mc motoriserad locost. Jag kommer att åka med en -92:ans Fireblade motor. Jag har nu kommit till tillverkning av motorfästena. Min fråga är hur ni gjort motorfästena samt om ni åker med motorn stumt monterad eller om den sitter med någon slags avvibrering. Jag har hittat lämpliga M8 motorkuddar på Biltema men jag är ändå lite fundersam om motorn kommer att vrida sig. Tänker närmast på växellänkage och kardanaxel.

Jag har även införskaffat hårdare kopplingsfjädrar, räcker det eller bör man förstärka kopplingen med andra lameller och tjockare mellanplattor?

Feed me!!!!

// Mattias

Posted

Jag har användt Polyurethan bussningar i mina motorfästen, motorn blir i princip stum men jag får förhoppningsvis bort en del eventuella vibrationer.

Mvh Henrik

post-410-1150354925.jpg

Posted

Ok!

Då blir det liknande arrangemang för mig oxå. Megablade har oxå sin RR motor i stort sett stumt monterad.

> Dax & Blackbird seven: Kommer ni att åka med org koppling eller förstärker ni den? Jag kommer att montera hårdare fjädrar samt fick tipset av megablade att blästra stålmellanläggen. Det kommer ev. turbo på längre fram och då blir det hårdare belastning på kopplingen.

Hittade på nätet en Norrman som byggt turbo mc motor i en gammal escort. Han var med i bilsport för ett tag sedan.

www.situne.no

Gå in under fliken escort RR

// Mattias

Posted (edited)

Om man, som jag, ska bygga med R1-motor kan man köra med dubbla fjädrar.

Diaphragm heter det på engelska. Vad heter det på svenska? Diafragmafjäder?

Edited by Fredrik i Trollhättan
Posted (edited)

Jag har tittat lite men också diskuterat saken med en hel del engelsmän som ser det som standard att sätta två fjädrar. Känslan blir bättre i kopplingen anger de som den främsta anledningen. Har du din koppling standard eller modifierad på annat sätt?

Solfjäder låter bra.

Edited by Jocke E
  • 9 months later...
Posted

Du kan sätta den stumt i chassiet, på dom flesta hojor sitter dom så från fabrik och det blir marginellt med vibrationer. Problem med vridning runt växelreglage mm. slipper du också.

Posted

Hej!

Det blev en kompromiss! De två bakre huvudfästena är stumma och resterande fästen sitter avvibrerat med kontima stål/metall bussningar. Blackbird motorn har ju dubbla balansaxlar så den ska ju i princip vara vibrationslös.

// Mattias

Posted

2 stumma? normalt så har man alla antingen stumma eller avvibbade. blir inte belastningen stor på de stumma?

Posted

Hehe lite luddigt som vanligt...

Jag fick några kontima bussningar över. De består av ett inre och ett yttre rör med vulkat gummi emellan.

Hyfsat stumma har dessa i bärarmarna, och dina rodobal länkhuvuden i 4 länken!

// mattias

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...