XTR Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Hej! Jag håller på som en del av er vet, med en mc motoriserad locost. Jag kommer att åka med en -92:ans Fireblade motor. Jag har nu kommit till tillverkning av motorfästena. Min fråga är hur ni gjort motorfästena samt om ni åker med motorn stumt monterad eller om den sitter med någon slags avvibrering. Jag har hittat lämpliga M8 motorkuddar på Biltema men jag är ändå lite fundersam om motorn kommer att vrida sig. Tänker närmast på växellänkage och kardanaxel. Jag har även införskaffat hårdare kopplingsfjädrar, räcker det eller bör man förstärka kopplingen med andra lameller och tjockare mellanplattor? Feed me!!!! // Mattias Quote
Gripenland Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Min motor stitter stumt monterad i ramen (DAX). Quote
blackbirdseven Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Jag har användt Polyurethan bussningar i mina motorfästen, motorn blir i princip stum men jag får förhoppningsvis bort en del eventuella vibrationer. Mvh Henrik Quote
XTR Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 Ok! Då blir det liknande arrangemang för mig oxå. Megablade har oxå sin RR motor i stort sett stumt monterad. > Dax & Blackbird seven: Kommer ni att åka med org koppling eller förstärker ni den? Jag kommer att montera hårdare fjädrar samt fick tipset av megablade att blästra stålmellanläggen. Det kommer ev. turbo på längre fram och då blir det hårdare belastning på kopplingen. Hittade på nätet en Norrman som byggt turbo mc motor i en gammal escort. Han var med i bilsport för ett tag sedan. www.situne.no Gå in under fliken escort RR // Mattias Quote
blackbirdseven Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Jag kommer troligvis att montera hårdare fjädrar, men jag ska prova med original till att börja med. /Henrik Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 (edited) Om man, som jag, ska bygga med R1-motor kan man köra med dubbla fjädrar. Diaphragm heter det på engelska. Vad heter det på svenska? Diafragmafjäder? Edited June 15, 2006 by Fredrik i Trollhättan Quote
Gripenland Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Jag börjar med orginal fjädrar men kommer att uppgradera så småning om. Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 (edited) Jag har tittat lite men också diskuterat saken med en hel del engelsmän som ser det som standard att sätta två fjädrar. Känslan blir bättre i kopplingen anger de som den främsta anledningen. Har du din koppling standard eller modifierad på annat sätt? Solfjäder låter bra. Edited April 9, 2007 by Jocke E Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Har du satt på ett färdigt kit med fjädrar eller är det "egen" konstruktion? Intresserad av hur du gjort. Quote
Tommie Ibert Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Du kan sätta den stumt i chassiet, på dom flesta hojor sitter dom så från fabrik och det blir marginellt med vibrationer. Problem med vridning runt växelreglage mm. slipper du också. Quote
XTR Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Hej! Det blev en kompromiss! De två bakre huvudfästena är stumma och resterande fästen sitter avvibrerat med kontima stål/metall bussningar. Blackbird motorn har ju dubbla balansaxlar så den ska ju i princip vara vibrationslös. // Mattias Quote
Thomas Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 2 stumma? normalt så har man alla antingen stumma eller avvibbade. blir inte belastningen stor på de stumma? Quote
Arrowsmith Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 även : "avvibrerat med metall / stål bussningar" låter lite märkligt..... kan du utveckla det lite XTR.... Quote
XTR Posted April 12, 2007 Author Posted April 12, 2007 Hehe lite luddigt som vanligt... Jag fick några kontima bussningar över. De består av ett inre och ett yttre rör med vulkat gummi emellan. Hyfsat stumma har dessa i bärarmarna, och dina rodobal länkhuvuden i 4 länken! // mattias Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.