Jump to content

Leksaks-seven, var finns en sån?


apex

Recommended Posts

Min lille son gillar bilar o pappas är favoriterna. Min Opel Speedster fanns som modell med alla möjliga tillverkare: Maisto, Matchbox osv, osv

Men nån seven har jag aldrig sett :( ... Nån som har hittat en? Eller har en hel samling?

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att någon gjorde ett fynd på ELMIA från någon av dessa Leksaksbilsförsäljare som alltid finns ute på turné. Borde väl dyka upp igen på stora motorevenemang runt landet.

Jag vet iaf att dom (2-3st) är med på Power Meet här i Västerås

Link to comment
Share on other sites

hoppas Blackbird seven hittar denna tråd.

Han har en caterham bygsats i 1:5 ...... 1:10??? där allt ingår !

tro till och med han plankat mått från den till sitt bygge. Helt klart fräck att ha på bokhyllan

Link to comment
Share on other sites

Enl Leksaksbilsförsäljaren som stod på Elmia byggs de bättre 7:orna i Japan. Han köper inget från dom då dom kräver extrema volymer för att få vettiga priser.

Så det skall tydligen vara svårt att hitta i gamla Svedala.

Men trägen finner, heter det väl ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej "Apex" !

Jag har 2st sevenmodeller hemma. Den ena är en väldigt detaljerad modell från TAMIYA i skala 1:12 gjord i aluminiumplåt som skruvas ihop, den har riktiga aluminiumfälgar och till och med ett fälgkors till de mycket små hjulmuttrarna.

Det stämmer som LUPUS skrev att jag har tagit mått från modellen, för att få i mina ögon sett fina proportioner på t.ex. bågen.

Den andra modellen är en lite billigare modell i skala 1:18 från ANSON ( har aldrig tidigare hört talas om fabrikatet). Den köpte jag på Elmia i påskas, har för mig att jag betalade 250 kr för den.

Mvh Henrik

post-410-1150321854.jpg

Link to comment
Share on other sites

sökte på tamiya som Henrik skrev om å hittade denna länken.. :) http://tamiya.com/english/products/10203jpe/jpe.htm

parts.jpeg

säljare i sverige är http://www.ebertoysab.se och återförsäljare hittar du här http://www.ebertoysab.se/TamiyaAterforsaljare.htm

ja skall nog oxså kolla vad en sådan kostar.. :)

Link to comment
Share on other sites

En sån där TAMIYA modell i skala 1:12 som Henrik har med i aluminiumplåt som skruvas ihop, skapar

ett mycket stort "vill ha" begär! Liknar nästan min bil! :D

Har kollat på den gula "Caterham Super Seven JPE" modellen ett par ggr den kostar runda slängar 2400pix, men tyvärr är den inte så lik min så det har inte blivit någon affär!

Link to comment
Share on other sites

Kyosho tillverkar dom och SO-models säljer dom..

Har en Porsche 356 speedster, tyvärr är dom lite dyra men detaljrikedomen är kanon..

Kyosho s 1:18 bilar

Min caterhamfavorit

S O Models

Boag. 4, Box 105, 331 21 VÄRNAMO 0370-182 11

Fax 0370-132 11

Mobiltfn 070-330 19 65

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

För att leka med på golvet och inte på bilbanan så finns det ett märke som heter Vitesse som gör samlarbilar Min kosdade ca 250 kr i en butik i fjollträsk. Skalan är dock liten.

Lek väl

Michael W

post-31-1151485958.jpg

Link to comment
Share on other sites

hittade denna i en leksaksaffär på stan igår

249:-

Hittade en sån i på hobbycenter i Helsingborg när dom sålde ut inför en flytt, tyvärr hade dom tagit bort kortläsaren så jag pinnade iväg till automaten... döm om min förvåning att bilen var borta när jag kom tillbaks.... den kostade 89kr då...

Grämer mig lite....

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hittade en seven i Turkiet. Det verkar vara en kopia av en metallmodell, med kartong och allt. "Die-cast, functional doors" jo tjena! :D

Det är nog kinesisk plast, istället... Ska slå in o ge till sonen iaf. :)

post-688-1152719494.jpg

post-688-1152719564.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...