Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter att kört några mil med min nyrenoverade växellåda så tycker jag att den är lite "trög".

Speciellt från 3:an till 2:an.....

Enligt rekomenderasioner från Volvo ska det vara ATF syntetolja

medans firman som modifierade och hel-renoverade lådan menar att det inte får vara syntetolja

utan mineral växellåds olja..

Är det någon mer som haft liknande problem?

Har justerat backspärren så den är det inte som spökar...

Någon som kan rekomendera rätt sorts olja och vart jag köper den?

Tacksam för andra förslag för att lösa detta irriterande problem... man vill inte lyfta ur i onödan!

När vintern kommer så skall jag montera Hydr, koppling och lådan ur igen!

Jag har en reservlåda ligger men den kommer från en 740 och saknar uttag för hastighetsmätaren... :(

Ingen som har en bra M47-låda med hastighetsmätar uttag som duger om jag måste lämna in lådan för

reklamations översyn ?

Posted (edited)

Häll i ATF om du inte har det! Lådan blir bra mycket mjukare, speciellt när den är kall.

Edit: Jag har bara erfarenhet från BMW-lådor men med dessa så är ATF klockrent....

/Janne

Edited by Borken
Posted

Ja ATF olja har volvo haft i många år och i de gamla M41 motorolja.

Jag tror inte det är något fel på din låda utan det är så .... att ifall oljan är för "hal" eller tjock så bromsar inte synkringarna därför inte syntet för den smörjer för bra. och du kan få såna fenomen men det gäller också att din koppling inte "draggar" utan kopplar ur helt.

Posted

Volvo har ett känt fenomen med att M47 kan vara trögväxlad

efter nyrenovering ett litet tag tills synkringarna har slitit ihop sej med

sina säten och synknav.

Jag fixade en nyrenoverad låda åt Jocke E förra året.

Prata med honom om hans låda och oljan han fick med.

Hans låda var trög mellan 2-3 till en början.

ring honom tommy jag skickade upp Valvoline till honom

be om komplett beteckning....

Posted
Ja ATF olja har volvo haft i många år och i de gamla M41 motorolja.

Jag tror inte det är något fel på din låda utan det är så .... att ifall oljan är för "hal" eller tjock så bromsar inte synkringarna därför inte syntet för den smörjer för bra. och du kan få såna fenomen men det gäller också att din koppling inte "draggar" utan kopplar ur helt.

Koppling som drar visar sig främst vid nedvxling från 1-2 och kanske ev. från 3-2. Det senare kräver väl iofs att kopplingen ligger på rätt bra..

Men det får väl sägas att skev tryckplatta är ganska vanligt på vovlosar med wire-koppling. :P

Posted

Tack för det :notworthy: ... Tror inte själv att det är fel på lådan...

Tryckplattan och lameller är nytt från KG men jag har ATF Syntetolja i den... Ringer Jocke och kollar! :thumbsup:

Posted

Hej!

Körde långlopp med en 240 och vi körde med Mobile1 10W40 i växellådan!

Vi blev tvugna att helrenovera lådan efter ca10 lopp a:8h.

Han som renoverade lådan ansåg inte det var något konstigt slitage men att lite flitigare användande av kopplingen hadde sparat lådan lite längre!

"SNIPER kör snabbare"

Posted

:racesmile: Nu har jag beställt olja till Lådan.

Nu vore det fn... om det inte skall funka...

Jag bara måste åka till Karlskoga den 17:e nu ! :racesmile:

Och tack alla för hjälpen... :notworthy:

  • 14 years later...
Posted

Har inte haft några problem med min M47 men tyckte den droppade lite olja, tänkte byta packningar och packboxar.

Ni som har erfarenhet av M47, är det något man ska passa på att kolla och/eller byta när man ändå håller på?

 

IMG_7291.thumb.jpg.ec8ff9767cc24a4d4c523c1a781f02d6.jpg

IMG_7290.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...