Jump to content

Måla ramen?


Martin A

Recommended Posts

Nån som har sprutat sin ram själv och kan svara på hur mycket färg som går åt? Olika för alla naturligtvis men ungefär. Tänkte lägga på en 2-komponent färg, synpunkter?

Vad har ni andra lackat med?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tycker det blir väldigt mycket spill när man sprutar en ram eller annat som är glest, finishen blir tillräckligt bra om man stryker med mohair.dyna eller mohair roller, och så slipper man måla halva garaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag passar på och flika in en fråga.

Två-kompnent VS En-komponent ???

Funderar nämligen på Power Coat från www.induf.se/ Som bland annat används till fyrar och bojar. Tydligen MYCKET slitstark.

Men Biltemas färg är ju billigare och dessutom två-komponent, om det nu är bättre.

Link to comment
Share on other sites

2K lack blir ju generellt sett hårdare men det varierar väldigt mellan olika sorter och märken.

Jag tycker att man kan lacka ganska ekonomiskt även med spruta. Med rätt spruta och sprutbild och framför allt teknik blir det inte så fantastiskt mycket högre färgåtgång. Det lilla översprut som blir tycker jag i alla fall slösar mindre än det tjocka lager det tenderar till att bli när man penslar.

Tänk på att om du lackar med vanlig 2K billack så kommer underarbetet och primningen att vara helt avgörande för resultatet.

Mvh

Sven

Edited by Zwempha
Link to comment
Share on other sites

polaren lackade om sin sportbubbla (pårche 924a) hos en gybbe som jobbade som lackerare på volvo..

det intressanta var att han använde någon form at båtfärg så när man satte nageln hårt i lacken blev det ett märke, men 30 sekunder senare så var det helt borta... ( verkade vara lite gummiaktig lack.. )

bay bay stenskott kan man säga :D

dock kräver det nog att underarbetet är superbra, för annars rostar de ju inåt å de e kexfablrik innan man ens ser det.. :(

jag gissar att färgen hårdnar en del me tiden, men så länge hade kompisen inte kvar den så jag vet inte hur de såg ut efter några år...

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Biltemas nya 2-komp. polyurethanlack.

Verkar prisvärd.

Jag har inte testat just den färgen. Men dom biltema färgerna jag har provat så har ingen varit bra. Deras fälg samt motorlack är ju ett skämt.

Jag kör med hammarlack, den släta varianten på de delar som jag har målat. Undersidan av golvet har jag primat och sen målat med vanlig alcro plåtfärg. Hittils har det funkat bra men bilen är ju inte så gammal än.

Link to comment
Share on other sites

på min vw buggy använde jag både slät och hammarlack på dom flesta detaljer bara slipa bort rost och mög.. sedan 2 gånger med pensel det flöt ut bra och fast den stått ute i några år under en precening så finns det ingen rost och allt ser jättebra ut fortfarande.. kommer att använda mig av washprimer eller mekonomens epoxigrund sedan hammarlack. bara pensla på och se glad ut. :D

gjorde en hund bur..grön hammarlack.. :)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

International perfection (eller vad den heter) kopiöst starkt och hårt dessutom vattentätt och glansen är klockren tom med pensel färgen är lite dyr dock.

Jag tänkte testa med hagmans grund och nån 2k topcoat, kanske ovannämnda.

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

pulverlack är nog jättebra ...om man inte behöver ändra/laga någon detalj..för då e det skit... drabbas av det ibland på jobbet när detaljer skall ändras.. + att börjar det rosta så kryper rosten under ytan och det blir svårbättrat..

är dock ganska så stryk tåligt..så både + och - jag tror på mer ``vanliga´´ färger..kan ju vara att man vill montera en malligare morot eller ändra/uppdatera fram/ bakvagn..dvs inte kul på en ``racerbil´´

detta är bara mina erfarenheter av pulverlack.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...