Per Wackt Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Jag håller på och letar bromsbelägg till mina 140 ok. Men jag hittar inget vettigt. PFC har inga och inte heller Ferrodo. Jag har en omgång nya biltema belägg. Men dom lär ju inte hålla många varv på bana. Någon som har några tips. Hur gör man på rallybilar ? Använder man andra ok eller ? Passar 240 ok på 140 spindlar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Jag provade häromdan, och hålen i 240-oken var (väldigt) lite för små, dom går säkert att borra upp. Hur det blir med bromskivorna vet jag inte riktigt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Hej Per , Vet inte hur de gör och hur mycket man måste ändra men jag vet att det är väldigt vanligt med volvo 240 Turbo bromsar + skivor på 140 spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted August 21, 2003 Author Share Posted August 21, 2003 Det var detta jag misstänkte ! Synd bara att man gått och köpt 140 skivor ! Frågan är hur mycket man måste modifiera för att få på 240 ok och skiva. Den är ventilerad den som sitter på turbon eller ? Någon som vet om det är samma slang anslutningar ? Jag har gjort mina slangar till mina 140 ok, som för övrigt inte funkar så jag måste köpa nya ok. :( Det är därför jag frågar! Man vill ju inte köpa fel... Har även hört rykten om att passat ok skulle passa rätt smärtfritt på 140 spindel. Även att Volvo ok ska passa på Alfa 75. Då borde ju det omvända gälla. Alfa 75 har tydligen väldigt lätta alu-ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Har en bild som skall vara 140 spindlar + 240 ok + skivor men jag har inte listat ut hur man lägger upp bilder här från sin egen dator . Går det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
niklas Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Lupus, du kan lägga till bilder. En bit nedanför rutan där du skriver texten finns det en del som heter "filbilagor". Där finns det en "bläddra"-knapp. Sök reda på bilden där. Säg till om du inte lyckas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted August 21, 2003 Share Posted August 21, 2003 Jag tänkte ha 240-skivor och ok på 140spindlar så jag frågade en volvotok om det kunde passa och det skulle gå aldeles utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted August 21, 2003 Author Share Posted August 21, 2003 Jag tänkte ha 240-skivor och ok på 140spindlar så jag frågade en volvotok om det kunde passa och det skulle gå aldeles utmärkt. Utan modifikation ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 22, 2003 Share Posted August 22, 2003 Hej Jag kör standard Volvo 240-belägg på min Capri med Volvook, den har gått några pass på bana och är betydligt tyngre än Locost-bilarna - det funkar riktigt bra. Beläggen slits inte ned speciellt hårt. Därför kanske vanliga Volvobelägg duger även om man har 140-bromsar? Såvitt jag vet är förresten slanganslutningarna lika på 140/240. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted August 22, 2003 Author Share Posted August 22, 2003 Du hade inga problem med mattning pga att de gick varma ? Var det Volvo orginalbelägg du använde ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 22, 2003 Share Posted August 22, 2003 Hej Nej, jag tycker inte att bromsarna mattas nämnvärt. Körde däremot lite konbana förra hösten, och då blev skivorna lite varma - men det är då drygt 1200 kg bil, 200 hk och slicks...i en tajt bana med mycket bromsande. Det är (begagnade!) Volvo originalbelägg, först med vanliga skivor men nu med borrade/slitsade. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted August 22, 2003 Author Share Posted August 22, 2003 Tack för infon Gustav ! :) Då lutar det nog åt att jag försöker att få liv i mina gamla 140 ok till att börja med och börjar att köra med dessa. Någon som har något bra tips på hur man får loss kärvande kolvar i broms ok. Har testat med tryckluft och det gick på alla utan en kolv. Den sitter som berget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted August 22, 2003 Share Posted August 22, 2003 Tack för infon Gustav ! :) Då lutar det nog åt att jag försöker att få liv i mina gamla 140 ok till att börja med och börjar att köra med dessa. Någon som har något bra tips på hur man får loss kärvande kolvar i broms ok. Har testat med tryckluft och det gick på alla utan en kolv. Den sitter som berget. Hej! Prova med att låsa den lösa kolven med en skruvtving och montera en fettnippel i slanganslutningen och använd sedan en fettspruta att pressa ut den fastrostade kolven med, det brukar gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted August 23, 2003 Share Posted August 23, 2003 Utan modifikation ? Han sa att det skulle passa rakt på men jag är ju inte helt 100 då jag inte har sett det själv men jag kan inte tro att det ska till några större modifieringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Cat7even Posted August 27, 2003 Share Posted August 27, 2003 Har en bild som skall vara 140 spindlar + 240 ok + skivor men jag har inte listat ut hur man lägger upp bilder här från sin egen dator . Går det ? 140 bromsar och bra belägg Ett enkelt sätt är att leta reda på vilka bilar de suttit i förutom volvo. Exempelvis sitter mina bromsar på marcosen på tr gt6 och bak på 240? Det finns garanterat belägg som fungerarm4en kanske inte under volvo. Hittar du inte vad du söker ta kontakt med rally gossar de har koll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.