Rikard Larsson Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 Hej allihopa Skriver som de flesta som skriver sitt första inlägg att detta är mitt första inlägg... Planerar att bygga en lo-locost med mittmotor. Helt enkelt genom att ta antagligen en SAAB-turbomotor med växellåda, drivaxlar, upphängning mm och placera bakom ryggen osv... Då uppstår ju problemet med växling. Vet att de flesta mittmotorbilar och vissa "vanliga" har ett wiresystem för växling. Min fråga är om någon känner till någon bil man tänkas hitta på skroten som har något slags wirearrangemang så man kan plocka växelspak/mekanism därifrån. Quote
AlfaRonny Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 Volvo 850 har vire men om det går att konvertera vet jag ej. Quote
Bengt Norell Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 Toyota Corolla 80-92 nånting har virekontroll, en för framåt/bakåt och en i sidled. Alltihop är samlat i en konsoll bultad i golvet. Kan kanske va nåt? Bengt Quote
Rikard Larsson Posted May 30, 2006 Author Posted May 30, 2006 Kan vara nått??? Det är ju exakt på pricken vad jag är ute efter, stort tack. Kan inte nog berömma detta forum och dess medlemmar som på ett par timmar lyckats besvara frågor som jag letat svar på i veckor... Quote
ezroller Posted May 30, 2006 Posted May 30, 2006 Porches gamla race-holkar har en lösning med 3 st kardanknutar, ett långt rör och en arm.. ser ut så i 904, 907, 917 och 962 oxå om jag inte minns fel. Betydligt mera snabbväxlar än wire-lösningar skulle jag tro även om det går tyngre. Borde kunna funka med OG 900:ns låda. 9000 o senare har väl wire i sig så... Quote
Rikard Larsson Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 Så 9000 har wire original? Har faktiskt inte slitit så mycket i en SAAB 9000 så att jag vet om de har wire eller inte. Har utgått från att de inte har det eftersom og900 inte har det. Då borde man mao bara kunna förlänga/byta ut wiresen (wire i plural...) och bocka och tacka? Tack för alla förslag... Quote
Sonett7 Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 (edited) Nej! Saab 9000 har inte vajer original... dock finns det några som pysslar med rattlåsrejs som modifierat för detta så att länkaget inte skall låsa sig när motorn vrids vid fullt laddtryck. Jag har sett bilder på någon som monterat just en motor från Saab 9000 som mittmotor - skall se om jag kan leta upp vilken sida det var på... Här är den: http://www.whpracing.nl/workshop/engine/swap/engineswap.html Finns nog ganska mycket kul för dig att läsa där! ;) Dessutom bygger en av våra forummedlemmar "Cooper killen" en hundkoja med en likadan motor och han hade fått en ännu bättre bild på växellänkaget från killen med den andra hemsidan. På Rejsa har han följande byggtråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6037...=asc&highlight= Edited May 31, 2006 by Friberg Quote
Rikard Larsson Posted May 31, 2006 Author Posted May 31, 2006 Ja, där fanns det absolut mycket nyttigt, framför allt bilden på hans kompletta växellänkage. http://www.whpracing.nl/workshop/engine/sw...v/shiftmech.jpg Ska nog gå att fixa ganska smidigt. Quote
Magoo Posted May 31, 2006 Posted May 31, 2006 vw kör åxå med wire lösning. dock så sitter et inte på alla modeller. utan oftast de med lite motorstarkare varianterna. Passat GT , golf3 gti,vr6 golf gti G60. Quote
DIRAVI Posted June 1, 2006 Posted June 1, 2006 Jag skulle föredra att bygga ett mekaniskt länkage utan vire, det är ju inte särskilt avancerat och jag tycker inte om känslan i de länkage jag kört som har vire. Quote
Rikard Larsson Posted June 1, 2006 Author Posted June 1, 2006 Jag skulle föredra att bygga ett mekaniskt länkage utan vire, det är ju inte särskilt avancerat och jag tycker inte om känslan i de länkage jag kört som har vire. Det hade naturligtvis varit bättre med stela länkage om det hade fått plats, vi får se hur mycket skit det blir i vägen bak till växellådan... Dessutom så pekar ju "växelväljarpinnen" rakt bak, så man måste under/över själva växellådan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.