Sword Posted May 29, 2006 Share Posted May 29, 2006 Nu när vi haft ramen i fyra år och byggt i nästan ett år är det väl dags att ha en "Byggtråd" :-) Grundkoncept: Ram: "Scania-ram" dvs bokram, som vid köpet var anpassad för Toyota Celica motor mm. Motor: BMW M42 dvs 318iS -90 16v 136hk Växellåda: BMW 318iS Diff: BMW 318iS Bakspindlar: Avfrästa bakspindlar från BMW:n som bytt sida (dvs höger spindeln på vänster sida och tvärtom) och blivit till en hembyggd DeDion. Bromsar: BMW 318iS runt om. Framspindlar: Opel Ascona A Styrväxel: Ford Escort Mk1 (eller Mk2) med "quick-rack". Rattstång: SAAB 99 Dämpare: Förmodligen SPAX Lite bilder... Donatorn innan rivning. Motorn på väg ur. Motorn på väg ner i ramen. Gott om plats är det inte..... Måste ju se hur det passar :P Motorn har blivit lite polerad. Adapter för att monter BMW ok och skiva på Ascona spindel. Annas pappa har gjort en ny växelspaksknopp åt oss, i körsbärsträ.... Mer bilder kommer någon annan dag! Mvh Fredrik o Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 Riktigt snyggt! Kul att någon bygger med "M3-light"-motorn... Visa gärna bilder på bakvagnskonstruktionen också. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 30, 2006 Share Posted May 30, 2006 dum som jag är...varför bromsoket framåt?? vad behövde göras för att montera bmw broms skivan?? kul med bilderna gärna fler. :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 Riktigt snyggt! Kul att någon bygger med "M3-light"-motorn... Visa gärna bilder på bakvagnskonstruktionen också. ;) Tackar. Ja, vi tyckte att detta kunde vara en kul motor att bygga på. Innan vi slaktade donatorn så hade vi BMW:n som "kul-sommarbil" och det var den verkligen! Det är svårt att fota bakvagn, men en bra bild hittade vi. Bilden är tagen med kameran liggande på diffen :prop: Mvh Fredrik o Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted May 30, 2006 Author Share Posted May 30, 2006 dum som jag är...varför bromsoket framåt??vad behövde göras för att montera bmw broms skivan?? kul med bilderna gärna fler. :D :racesmile: Oket framåt.... Ja, det var enda sättet.... Det visade sig att bultdelningen på BMW-oket och Ascona-spindeln nästan stämde men inte riktigt. Hur vi än försökte att skjuta oket lite upp eller ner, så slutade det hela tiden med att okbultarna aningen överlappade med ett halvt bulthål eller så tog oket i något annat som gjorde att man inte fick i bultarna.. :( Tillsist var det till att släppa på konventionerna och göra helt om. Det gick åt åtskilliga bitar med 10mm plywood för att testa lite olika placeringar, men till sist fick vi till det. Eftersom Ascona skivan normalt sitter på "baksidan" av navet och BMW skivan inte gör det så behövde oket dessutom flyttas ut ca 25mm. Skivorna ser rätt maffiga ut på den lilla Ascona spindeln :D Mvh Fredrik o Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Jag kanske inte ser rätt, men har ni dragit rör ända ut till oket bak? Sen en personlig fråga, hur man nu formulerar det, är ni ett "par"? Isf blir jag ordentligt avundsjuk, förankringsarbetet kring hur mycket tid och pengar som kan förbrukas, kräver minst lika mycket tid och list som själva bygget. Sen är det kul att vi åtminståne har en tjej i klubben. :) Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted May 31, 2006 Author Share Posted May 31, 2006 Den första frågan hade vi nästan väntat oss. Bilden är lite missvisande men det finns ett glapp mellan bromsrör och bromsok som såsmåningom ska fyllas med slang. På den andra frågan svarar vi: Ja, vi är ett "par" i ordets mest sociala betydelse. Det underlättar förhandlingsarbetet och mekandet en hel del men försvårar konstruktionsarbetet något eftersom vi har väldigt olika syn på var pedaler och ratt ska sitta i förhållande till förarstolen. Anna & Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted May 31, 2006 Share Posted May 31, 2006 Alltid är det nåt ;) Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Den första frågan hade vi nästan väntat oss. Bilden är lite missvisande men det finns ett glapp mellan bromsrör och bromsok som såsmåningom ska fyllas med slang. På den andra frågan svarar vi: Ja, vi är ett "par" i ordets mest sociala betydelse. Det underlättar förhandlingsarbetet och mekandet en hel del men försvårar konstruktionsarbetet något eftersom vi har väldigt olika syn på var pedaler och ratt ska sitta i förhållande till förarstolen. Anna & Fredrik Bästa konstruktionen i det fallet kan ju vara en fast stol och flyttbara pedaler och ratt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 såg någonstans en Ac Cobra (replika) där man gjort en ram med pedalstället på 2 stolsskenor för längds manövrering.. rattstänger med samma funktion e ju nästan standard, så dom hittar man ju lätt, tex i en Alfaromeo :D eller BMW för den delen.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trued Posted June 1, 2006 Share Posted June 1, 2006 Otroligt snygg skogstraktor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted January 22, 2007 Author Share Posted January 22, 2007 Dags för en liten uppdatering.... Under hösten hade vi paus i byggandet och skaffade dykcert och tillbringade den mesta lediga tiden i plurret. 43 dyk sedan 3 september och om en vecka drar vi till Egypten på dykresa... Men, nu har vi kommit igång igen och är nu istort sätt klara för SFRO 1. Vi fick tag i stolar från en Opel Speedster som vi nu håller på att anpassa till ramen. Lite kul är att det står stämplat "Lotus" på underedet till stolarna! Styrväxeln är på plats och hjulupphängningen är nästan helt klar både fram och bak, fattas bara Panhardstag. Väntar med det tills vi fått tanken som vi beställt. Eftersom firman jag jobbar på ska läggas ner så gäller det att fixa allt man ska ha sina arbetskamrater till. Därför blev helt plötsligt ombyggnad av tråget uppflyttat från en plats långt ner i priolistan till plats ett eftersom vi har en kille på jobb som är en hejare på att svetsa aluminium... :prop: Så är det någon som behöver en inköpare/materialplanerare i Stockholm med omnejd så är det bara att hojta till!!! :notworthy: Bilder kommer snart. Vi ska bara komma ihåg att ta med kameran ner till garaget. Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted August 24, 2007 Author Share Posted August 24, 2007 Hej å hå vad dålig jag har varit på att uppdatera! Vad har hänt sedan sist då? Ärligt talat inte så mycket man kunde önska, men ett par viktiga steg. SFRO 1 AVKLARAD!!!! Lasse T var nere förra fredagen och kollade och verkade nöjd. Jätteskönt! Lite småanmärkningar, men inget som inte går att fixa på en kväll eller två. /Fredrik Nytt jobb hittade jag med, ett med svarv och fräs i källaren...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted March 15, 2008 Author Share Posted March 15, 2008 Så var det dags för en liten uppdatering igen. Hösten och "vintern" gick i stilleståndets tecken.... Lite för mycket på jobbet för oss båda gjorde att vi knappt var i garaget alls. Men nu har vi fått fart igen. Kardanen ska lämnas för kortning i veckan och kylare ska köpas så fort roadster får hem nya. Styrningen är numera helt klar med hembyggd kolapps zon. Motorns elsystem är snart klart, och igår fick vi ett "sponsor" batteri från en garagegranne :-) Kameran ska med imorgon, så imorgon kväll kommer det upp lite bilder med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frip Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Kul bygge. Vad menar du med "Scania ram"? något du har knyckt från industrigymnasiet? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted March 16, 2008 Author Share Posted March 16, 2008 Ja, nästan. Killen vi köpte ramen av jobbar på Scania och hade byggt den på Scanias motorklubb, men hjälp av jiggarna som finns på industrigymnasiet. Han hade tröttnat när ramen var nästan klar. Ramen var ursprungligen gjord för en toyotamotor och ford bakaxel så vi fick såga bort en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.