Jump to content

BMW-Locost


Recommended Posts

Nu när vi haft ramen i fyra år och byggt i nästan ett år är det väl dags att ha en "Byggtråd" :-)

Grundkoncept:

Ram: "Scania-ram" dvs bokram, som vid köpet var anpassad för Toyota Celica motor mm.

Motor: BMW M42 dvs 318iS -90 16v 136hk

Växellåda: BMW 318iS

Diff: BMW 318iS

Bakspindlar: Avfrästa bakspindlar från BMW:n som bytt sida (dvs höger spindeln på vänster sida och tvärtom) och blivit till en hembyggd DeDion.

Bromsar: BMW 318iS runt om.

Framspindlar: Opel Ascona A

Styrväxel: Ford Escort Mk1 (eller Mk2) med "quick-rack".

Rattstång: SAAB 99

Dämpare: Förmodligen SPAX

Lite bilder...

Donatorn innan rivning.

post-464-1148936439.jpg

Motorn på väg ur.

post-464-1148936980.jpg

Motorn på väg ner i ramen.

post-464-1148937885.jpg

Gott om plats är det inte.....

post-464-1148937866.jpg

Måste ju se hur det passar :P

post-464-1148937899.jpg

Motorn har blivit lite polerad.

post-464-1148937855.jpg

Adapter för att monter BMW ok och skiva på Ascona spindel.

post-464-1148937839.jpg

Annas pappa har gjort en ny växelspaksknopp åt oss, i körsbärsträ....

post-464-1148937911.jpg

Mer bilder kommer någon annan dag!

Mvh

Fredrik o Anna

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snyggt! Kul att någon bygger med "M3-light"-motorn... Visa gärna bilder på bakvagnskonstruktionen också. ;)

Tackar.

Ja, vi tyckte att detta kunde vara en kul motor att bygga på. Innan vi slaktade donatorn så hade vi BMW:n som "kul-sommarbil" och det var den verkligen!

Det är svårt att fota bakvagn, men en bra bild hittade vi. Bilden är tagen med kameran liggande på diffen :prop:

post-464-1149022711.jpg

Mvh

Fredrik o Anna

Link to comment
Share on other sites

dum som jag är...varför bromsoket framåt??

vad behövde göras för att montera bmw broms skivan??

kul med bilderna gärna fler. :D

:racesmile:

Oket framåt.... Ja, det var enda sättet.... Det visade sig att bultdelningen på BMW-oket och Ascona-spindeln nästan stämde men inte riktigt. Hur vi än försökte att skjuta oket lite upp eller ner, så slutade det hela tiden med att okbultarna aningen överlappade med ett halvt bulthål eller så tog oket i något annat som gjorde att man inte fick i bultarna.. :( Tillsist var det till att släppa på konventionerna och göra helt om. Det gick åt åtskilliga bitar med 10mm plywood för att testa lite olika placeringar, men till sist fick vi till det. Eftersom Ascona skivan normalt sitter på "baksidan" av navet och BMW skivan inte gör det så behövde oket dessutom flyttas ut ca 25mm. Skivorna ser rätt maffiga ut på den lilla Ascona spindeln :D

post-464-1149023461.jpg

Mvh

Fredrik o Anna

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte ser rätt, men har ni dragit rör ända ut till oket bak?

Sen en personlig fråga, hur man nu formulerar det, är ni ett "par"? Isf blir jag ordentligt avundsjuk, förankringsarbetet kring hur mycket tid och pengar som kan förbrukas, kräver minst lika mycket tid och list som själva bygget. Sen är det kul att vi åtminståne har en tjej i klubben. :)

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Den första frågan hade vi nästan väntat oss. Bilden är lite missvisande men det finns ett glapp mellan bromsrör och bromsok som såsmåningom ska fyllas med slang.

På den andra frågan svarar vi: Ja, vi är ett "par" i ordets mest sociala betydelse. Det underlättar förhandlingsarbetet och mekandet en hel del men försvårar konstruktionsarbetet något eftersom vi har väldigt olika syn på var pedaler och ratt ska sitta i förhållande till förarstolen.

Anna & Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Den första frågan hade vi nästan väntat oss. Bilden är lite missvisande men det finns ett glapp mellan bromsrör och bromsok som såsmåningom ska fyllas med slang.

På den andra frågan svarar vi: Ja, vi är ett "par" i ordets mest sociala betydelse. Det underlättar förhandlingsarbetet och mekandet en hel del men försvårar konstruktionsarbetet något eftersom vi har väldigt olika syn på var pedaler och ratt ska sitta i förhållande till förarstolen.

Anna & Fredrik

Bästa konstruktionen i det fallet kan ju vara en fast stol och flyttbara pedaler och ratt :)

Link to comment
Share on other sites

såg någonstans en Ac Cobra (replika) där man gjort en ram med pedalstället på 2 stolsskenor för längds manövrering.. rattstänger med samma funktion e ju nästan standard, så dom hittar man ju lätt, tex i en Alfaromeo :D eller BMW för den delen..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Dags för en liten uppdatering....

Under hösten hade vi paus i byggandet och skaffade dykcert och tillbringade den mesta lediga tiden i plurret. 43 dyk sedan 3 september och om en vecka drar vi till Egypten på dykresa...

Men, nu har vi kommit igång igen och är nu istort sätt klara för SFRO 1.

Vi fick tag i stolar från en Opel Speedster som vi nu håller på att anpassa till ramen. Lite kul är att det står stämplat "Lotus" på underedet till stolarna! Styrväxeln är på plats och hjulupphängningen är nästan helt klar både fram och bak, fattas bara Panhardstag. Väntar med det tills vi fått tanken som vi beställt. Eftersom firman jag jobbar på ska läggas ner så gäller det att fixa allt man ska ha sina arbetskamrater till. Därför blev helt plötsligt ombyggnad av tråget uppflyttat från en plats långt ner i priolistan till plats ett eftersom vi har en kille på jobb som är en hejare på att svetsa aluminium... :prop:

Så är det någon som behöver en inköpare/materialplanerare i Stockholm med omnejd så är det bara att hojta till!!! :notworthy:

Bilder kommer snart. Vi ska bara komma ihåg att ta med kameran ner till garaget.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej å hå vad dålig jag har varit på att uppdatera!

Vad har hänt sedan sist då? Ärligt talat inte så mycket man kunde önska, men ett par viktiga steg.

SFRO 1 AVKLARAD!!!! Lasse T var nere förra fredagen och kollade och verkade nöjd. Jätteskönt! Lite småanmärkningar, men inget som inte går att fixa på en kväll eller två.

/Fredrik

Nytt jobb hittade jag med, ett med svarv och fräs i källaren......

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Så var det dags för en liten uppdatering igen.

Hösten och "vintern" gick i stilleståndets tecken.... Lite för mycket på jobbet för oss båda gjorde att vi knappt var i garaget alls. Men nu har vi fått fart igen. Kardanen ska lämnas för kortning i veckan och kylare ska köpas så fort roadster får hem nya. Styrningen är numera helt klar med hembyggd kolapps zon. Motorns elsystem är snart klart, och igår fick vi ett "sponsor" batteri från en garagegranne :-) Kameran ska med imorgon, så imorgon kväll kommer det upp lite bilder med.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nästan. Killen vi köpte ramen av jobbar på Scania och hade byggt den på Scanias motorklubb, men hjälp av jiggarna som finns på industrigymnasiet. Han hade tröttnat när ramen var nästan klar. Ramen var ursprungligen gjord för en toyotamotor och ford bakaxel så vi fick såga bort en del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...