Jump to content

Styrleder och spindelleder


Baalzamon

Recommended Posts

Får väl avsluta söndagen med att starta ännu en tråd. Har mycket som jag funderar på!

Jag har bestämt mig för att använda volvo 140 eller 160 spindlar, det verkar vara ett beprövat och väl fungerande kort. Men vad skall jag använda för leder? Har sett lite olika varianter, men inget mera precist. Vad har ni andra valt att använda?

Link to comment
Share on other sites

Då har jag en följdfråga... :)

Om man använder undre spindelled från en bil med McPerson (stavning?) -fjädring kommer de ju att belastas på ett annat sätt än i "orginalbilen". Med våra bärarmar hänger ju bilen i de undre spindellederna, men i en bil med McPerson står bilen på de övre lagringarna och den nedre leden tar mest upp sidokrafter. Kan detta innebära några problem?

Link to comment
Share on other sites

volvo 240 styrled

volvo 240 (utan servo) undre spindelled

ford transit styrled till paralellstag som övre spindelled

Kikade lite på mekonomen. Är det rätt leder jag har hittat?

08-60348, 08-70663 och 08-60264/08-60265

Link to comment
Share on other sites

volvo 240 styrled

volvo 240 (utan servo) undre spindelled

ford transit styrled till paralellstag som övre spindelled

Ursäkta men dom här passar inte alls, i alla fall inte i mina spindlar... Styrleden passar, men inte dom andra.

Till undre passar 740/940 spindelled, och till över kan man köpa på kontima.

Link to comment
Share on other sites

volvo 240 styrled

volvo 240 (utan servo) undre spindelled

ford transit styrled till paralellstag som övre spindelled

Ursäkta men dom här passar inte alls, i alla fall inte i mina spindlar... Styrleden passar, men inte dom andra.

Till undre passar 740/940 spindelled, och till över kan man köpa på kontima.

Du menar att Mekonomen art. nr. 08-70561 skulle kunna passa som nedre spindelled? Kontima, vad är det för något?

Som ni ser så finns det olika bud på vad som passar :) Förmodligen är det bästa att ta med spindlarna in till handlaren, och se vad som passar.

Link to comment
Share on other sites

Kontima är en levarantör av kulleder och bussningar, mycket bra att jobba med och okej priser.. levererar snabbt, fick mina grejor på 48 timmar och det tycker jag är riktigt bra.

www.kontima.se

Link to comment
Share on other sites

Att det finns olika bud på vad som passar beror på att det finns lite olika spindlar. de äldre 140 spindlarna hade mindre koner för lederna. De nyare spindlarna har grövre.. kommer inte ihåg när det bytte men kolla på mekonomen så ser du när det bryter i listan.

Jag använder 940 som undre led. Kontima p-ände som övre och 240 p-ände som p-ände. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Se där ja. De spindlar jag har fått tag på var från 142 av -72 eller -73 års modell. Vad passar då bäst, Arrowsmiths eller svintos förslag? Verkar vara en riktig djungel!

Link to comment
Share on other sites

mina övre konor i spindelleden är modifierade för att passa fordleden.

så de passar inte rakt i bara....

men prisskillnaden på fordleden och kontimas är "märkbar" samt att

Per Wackt kan intyga om sin leveranstid från kontima

Eller vad säger du Per W ??

Link to comment
Share on other sites

mina övre konor i spindelleden är modifierade för att passa fordleden.

så de passar inte rakt i bara....

men prisskillnaden på fordleden och kontimas är "märkbar" samt att

Per Wackt kan intyga om sin leveranstid från kontima

Om jag minns fel......

Eller vad säger du Per W ??

Japp det kan jag intyga !!! Tog nog 5 månader innan jag fick dom !!! <_< Tror i och för sig att det var extrem länge men fråga först innan ni beställer !!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har alfa spindlar o nedre led fr volvo 740.

Övre leden är en styrled fr ford -36-40!!!

Den har 20mm utvändig gäng. Diameter alltså, själva gängan är en fingängad tum.

En kul grej med den är att det sitter en smörjnippel ovanpå så man kan serva dem lite.

Kostar gör dom knappt alls!!! Ca 200:- st.

alfaspindeln har styrarmarna bakåt o bromsoken framåt.

har flera uppsättningar om nån vill ha.

:)

Link to comment
Share on other sites

Usch då, det var tråkigt att höra om kontimas leveranstid. Fem månader kan jag absolut inte vänta.

Vad behöver man göra för att få dit fordlederna? Förstora konan? Är ju helt klart ett alternativ i såna fall.

Plyshe: Hade gärna använt alfaspindlar, jag gillar alfa. Men nu har jag redan köpt volvospindlar tyvärr. På nästa bil kanske ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...