Jump to content

Moose1


Recommended Posts

Är det inte så att det sitter en elektromagnet å inte en permanentmagnet i generatorn?

Vet att kraftiga generatorer ofta använder sig av elektromagnet då man får högre effektivitet :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu funkar det i allafal.

Jag kopplade först in samma kablar som jag hade kört med på min Zetec generator. Som tydligen inte behövde nån extra ström. Men då funkade det inte minsann.

Nu har jag laddning, så jag är glad,

Generatorn kommer från en suzuki swift, liten rackare.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att det sitter en elektromagnet å inte en permanentmagnet i generatorn?

Vet att kraftiga generatorer ofta använder sig av elektromagnet då man får högre effektivitet :)

Stämmer. Blir ganska uppenbart om man som i mitt fall har generatorn (och diverse annat) permanent inkopplat så fort man sätter på huvudströmmen. Generatorn drar en del ström och blir rejält varm efter ett tag... (Ska koppla den till motorstyrningen istället... någon gång... :D)

Generatorn kommer från en suzuki swift, liten rackare.

Det är nog exakt en sådan jag har också... :)

En egenhet jag upptäckt (med mitt exemplar iaf...) är att den faktiskt funkar utan den här "aktiveringen". Man måste bara varva till ganska bra för att få liv i den, men sedan håller den igång själv och laddar som den ska. Jag kör dock inte så längre, eftersom jag får varva ganska rejält (lågt växlad; behöver ca 1300 rpm på motorn för att den ska gå plus över huvud taget), och risken är stor att man åker en vända utan laddning om man inte tänker på det - vilket inte är så lyckat med batteri på 15 Ah...! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplade min till batteriet (via en säkring och tändning)

Nu har jagdesstuom fungerade koppling också,

flott ska det vara :)

Nästa jobb, Bromsar

nästnästa: El (fläkt, lyse)

nästnästnästa: hastighetsmäteare

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Då har man gjort det igen då!

Man har get sig på nåt som man inte borde.

Hade planerat att ta locosten till jobbet i dag, det är ju trevligt väder och lite bilar nu.

Hur planerar Åman för detta då? Jo han hittar en ny programversion till Megasquirtet (29y4). Vad kan möjligen gå fel??? Framför allt när han börjar att meka 22.30.

Efter uppgraderingen av programvaran så går inte skiten igång (Nån som vill köpa en durateclocost billigt???)

Om han hade läst instruktionerna så hade han läst att kallstart inställningarna följer inte med i mapen (sparade undan den och lästa tillbaka den). Så nu börjar meket med att få till kallstarterna igen.

Varför kunde jag inte bara låta den vara, den gick ju så bra.

Link to comment
Share on other sites

Känner igen detta....

Kör ett ganska avancerat mediasystem hemma och så har man tune'at in detta och det funkar bra. Så kommer en ny version av något...det kan väl bara vara bättre... Kanske, ibland men alltid blir det extrajobb för att man glömt hur det var sist. Samma när jag körde motorcross i mina yngre dagar...fanns vissa (ej vi) som rev isär motorn titt som tätt (för så gör väl proffsen)....vilka var det sen som hade problem :)

Så försöker leva efter "funkar det bra...rör inte" ;)

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

"If it aint broke, don't fix it" Bah!

Om man inte skruvar isär den får man ju aldrig reda på hur det ser ut inuti :).

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Bara en mil hemifrån???

Det är ju bara ett stenkast!

Här i Konungarikets utpost i norr är ett "stenkast" minst 1o mil. Men det är klart, endast krokiga fjällbjörkar begränsar kastlängden hos oss inga höghus.

Antas

Vältränad kastarm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...