Jump to content

monterings tipps sierra/scorpio diff/bakaxelklump


Recommended Posts

hejsan då jag blivit med en Scorpio diff från en 2,9 I..

hur montera lättast bäst i ett bokschassie...

bakaxeln är alldeles för stark för min 1300 swift maskin så hur många bultar skall jag använda..

tänkte mig bulten längst fram under, den högst upp och ett fäste i bak kant..??!!

vad bör man tänka på??

tjocklek på infästnings plåtarna, tänkte mig förstärka med fastsvetsade karosseri brickor vid bulthålen..!!??

skall man vinkla drivaxlarna eller sträva efter perfekt horisontella drivaxlar vid ride hight..??!!

då jag inte tog kardanen då den hade nitade knutar..vad för kardan passar har rätt bultavstånd och demonterbara knutar??

fler tankar och bilder + tips tack.. jag vet att ni har dom..

locost hälsningar

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Om du går in och kollar på Roadsters Cobrabygge så ser du vilka fästen som användes iaf, bakre fästet är ju inte fel att använda det heller iofs men din snurra är väl inte överdrivet stark? =) Vad gäller drivaxlarna har jag faktiskt ingen aning.. kan inget om vinklarna på de där.

/ Emanuel

Link to comment
Share on other sites

Är det besvärligt att använda alla orginalfästena(vet inte hur klumpen ser ut)?

Är det inte en fördel att sprida krafterna jämnt i chassit, eller blir det för tungt? Sen kan det ju finnas en fördel med att överdimensionera lite, om man ska ha i stressfläkt senare..

/janne

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att du tog skruvarna för att fästa kardanen mot diffen - de skruvarna är lite special...

Om man tittar på Caterham CSR så ser man att de hänger upp diffen i de punkterna du nämnt förutom det bakre - sedan verkar de ha nån form av bussningar istället för stum montering som många andra tillverkare har.

På vårt första bygge har vi gjort egna gummibussningar för diffen för att den skall hänga lite mjukare. Om du väljer detta så tänk på att ha lika stora bussningar överallt eftersom det annars är den med minst rörelseförmåga som får ta allt stryk. Dessutom har vi använt det bakre nedre fästet istället för det främre. Har tyvärr ingen bra bild på detta...

post-38-1148287271.jpg

post-38-1148287285.jpg

Link to comment
Share on other sites

hejsan då jag blivit med en Scorpio diff från en 2,9 I..

hur montera lättast bäst i ett bokschassie...

bakaxeln är alldeles för stark för min 1300 swift maskin så hur många bultar skall jag använda..

tänkte mig bulten längst fram under, den högst upp och ett fäste i bak kant..??!!

vad bör man tänka på??

tjocklek på infästnings plåtarna, tänkte mig förstärka med fastsvetsade karosseri brickor vid bulthålen..!!??

skall man vinkla drivaxlarna eller sträva efter perfekt horisontella drivaxlar vid ride hight..??!!

då jag inte tog kardanen då den hade nitade knutar..vad för kardan passar har rätt bultavstånd och demonterbara knutar??

fler tankar och bilder + tips tack.. jag vet att ni har dom..

locost hälsningar

:racesmile:

Vi tillverkade "öron" som svetsades fast i chassit i vilka vi sedan bultade fast diffen.Öronen skar vi ut i 3mm plåt. Det blev 4 fästpunkter.Gavelfäste (övre, bakre fästet),den 5:e fästpunkten, fixade vi med ett ben från ett kontorsbord.Eftersom jag (pappan) sitter på jobbet har jag inte tillgång till bilderna.Den enda bild jag kan bidra med är övre bakre fäste. Staget bultade vi till chassit.

Jag hoppas att du tog vara på bärarmarna.Vi skar ut detaljer ur dom och tillverkade hjulspindlarna.Ska försöka ta några bilder för att illustrera.

Solen skiner i Luleå

Antas

Antas

Link to comment
Share on other sites

>>Antas

Gissar att det var den biten som sitter fast med skruvarna du menar... ;)

Yes!

Med den biten har man möjligheten att använda ABS (ser att hålet för givaren finns på din).Sonen tycker att det är fjolligt med ABS men gubben (dvs jag) får väl ta en funderare på vad det blir. Vi har en annan konstruktion på spindeln.Om jag inte missminner mej har vi visat pappmodellen på någon annan plats på detta forum.Ska försöka prestera några bilder på vår konstruktion längre fram.

Vi fann att det är viktigt att inte demontera bärarmarna(från diffen) eftersom man får alla mått som behövs.

Link to comment
Share on other sites

gummiupphängd diff dämpar det ljud som kommer från hypoidväxeln. typ vinande.

ocg man brukar ha drivaxlarna vinklade för att inte nöta på ett och samma ställe, det blir gropar o knutarna då och de slits fort.

Link to comment
Share on other sites

ja friberg... givetvis tog jag dom fingängade bultarna till kardanen..dock inte kardanen då den har nitade knutar...av erfarenhet vet jag att dom bultarna alltid har högre hållfasthet och pris :mad:

är dina bifogade bilder från ert bygge isf :notworthy:

jag var inne på att använda fästena som sitter på bakvagnsbryggan och svetsa fast dom i schassiet

hela bakvagnen plockades med skivor ok hjul handbromsvajrar hela skiten det var ju gratis :D

vet ennu inte om jag kommer att använda ytterändarna är lite i funderingen att använda lagerhus från Alfa romeo med Bmw drivaxlar.. för att få ner bredden obs en övning som inte är bolt on.. men vem är feg när man jobbar med gratis grejer..går det åt helvete så börjar man om

är det någon som monterat skivor vid bakaxelklumpen och fått det att fungera??

gummiupphängning... skall det behövas ??? har en känsla att det är mycket annat som kommer att låta och med hjälm på huvudet .. :D

mera bilder tack.

Link to comment
Share on other sites

Jagga har skivorna inne vid klumpen och Citroenpaddan ialla fall och NSU Ro 80 det funkar bra med mindre

vikt på hjulupph. Ang. vinande så kan jag påpeka att vissa slutväxlar låter väldigt mycket vid stum montering.

det finns en anledning till varför de sitter avvibrerade. men som du säger mycket andra ljud men kanske du inte alltid åker med hjälm eller bilsom på. det är väldigt sövande ljud.

Link to comment
Share on other sites

att mittmonterade bromasr används på ovanstående fordon känner jag till sedan gammalt...du glömde bla alfaromeo..

men nu var frågan om någon gjort det med en ford scorpio diff..

Link to comment
Share on other sites

>>Antas

Gissar att det var den biten som sitter fast med skruvarna du menar... ;)

Tog några bilder ikväll på våra spindlar.Kvalitén blev inte den bästa men borde ge uppfattning om hur vi har tänkt.OBS! Borren är endast tillfälligt ditsatt för att hålla stötdämparen på plats. Allt ska blästras och målas.

Det fattas två distansrör mellan de yttre fästöronen på stötdämparfästena (ska svetsas på plats).

Övre bärarmen ska sitta med 2 st uni-balls,samma med undre.

Link to comment
Share on other sites

Tog några bilder ikväll på våra spindlar.Kvalitén blev inte den bästa men borde ge uppfattning om hur vi har tänkt.OBS! Borren är endast tillfälligt ditsatt för att hålla stötdämparen på plats. Allt ska blästras och målas.

Det fattas två distansrör mellan de yttre fästöronen på stötdämparfästena (ska svetsas på plats).

Övre bärarmen ska sitta med 2 st uni-balls,samma med undre.

intressant att se hur ni konstruerat era uprights.../bakspindelfästen/eller vad man nu vill kalla dom....

iofs så är jag en förespråkare för mindre mängd svetsar för att förhindra spänningar i materialet och en mer skal/låd konstruktion den blir lättare och får förmodligen inte lika lätt utmattnings sprickor.+ att det är bra om man lätt kan göra ersättnings bitar vid en ev skada/krock...

säger inte att ni gjort fel!!! men man kan flå en katt på många sätt..

hur jag gör är öppet än så länge.. men funderar på en avsmalnad de dion axel från Alfa romeo ihop parat med ford klumpen med mittmonterade bromsar 4 link och watts länk. lätt lätt lätt med lite flex..

nuvarande tankar.obs..obs planeringen är minst 75 % av jobbet i alla fall i mitt fall.

men det ligger även en BMW E21 klump och en triumph GT6 i garaget så vem vet..

mera tankar??

bara mata på, det är ju inte otroligt att andra läser tråden och får nytta och glädje .

locost hälsningar

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Knappast - det är bilder från just Caterham CSR. Trodde "Mr Bildsamlaren" hade koll på sånt ;)

hmm många bilder är det och alldeles för lite tid att sortera alla... ;)

kommer ihåg att jag har bilderna men då jag såg dom sisst var jag helt inne på en lätt stel axel och tänkte inte så mycket mer på dom. har printat ut dom så jag kan sätta dom på mitt skåp på jobbet för tanke bearbetning..( ser jag dom tillräckligt ofta vill jag bara ha det så)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Du som jagar vikt så seriöst - vet du att det lättaste alternativet enligt Locostbuilders.co.uk är DeDion-bakaxel med trumbromsar? Det var någon som räknat på rörvikter och jämfört trumbroms/skivbroms och kommit fram till detta...

Är du verkligen säker på att du skall ha IRS? :prop:

Link to comment
Share on other sites

Volvo 360 har dedion och är ganska vanliga på skroten...

Nja - det jag menar var en hemmagjord DeDion-axel med Sierra/Scorpio-klump... Skulle inte tro att 360-bakaxeln är nån lättviktare precis. ;)

http://gtslocost.locostsites.co.uk/documen...xleAssembly.pdf

http://gtslocost.locostsites.co.uk/documen...IRSAssembly.pdf

Här är de ritningarna som diskuterades på Locostbuilders.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Nja - det jag menar var en hemmagjord DeDion-axel med Sierra/Scorpio-klump... Skulle inte tro att 360-bakaxeln är nån lättviktare precis. ;)

Inte vet jag vad den väger men ett rör är väl ett rör. Röret från en 360 är ju även svängt för att ge plats för en diff...

Link to comment
Share on other sites

Inte vet jag vad den väger men ett rör är väl ett rör. Röret från en 360 är ju även svängt för att ge plats för en diff...

360 de dionen består av ett rör :) .. med konstiga klumpiga platjärns historier där bladfjädrarna sitter i vanliga fall.. sedan är lagerhållarna gjorda i alu.. vilket genom åren ärgar ihop med skrotet.. för att få isär skiten behövs storsläggan och en hop med våld..eller om man kan sätta upp härligheten i en stor press... och då är det skrot i alla fall sedan är måttet mellan anläggning ytan för fälg till där drivknuten sitter ganska så långt. liknande det på forden... därför alfa som har ett litet avstånd. med ett dyrt lager i :(

varför jag vet.. jag har en demonterad 360 axel en bmw e21 axel och en alfa axel + nu en scorpio..

det kompaktaste är alfa då alfa har mittmonterade bromsar och små lagerhus...... iofs har alfa inte samma bultmönster till drivaxeln som ford / bmw men om jag tror rätt så passar bmw drivaxlar på fordklumpen och dom är kortare..(400mm långa.) alfa nav 100 mm brett mellan anläggnings ytorna

nej jag är inte super vikt freek.. men då jag väger 90 kg får jag banta något annat...

+ att jag jobbar med saker jag fått gratis. vilket för min ekonomi är viktigt.

mera mos :D

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Är du verkligen säker på att du skall ha IRS?

tja som man kan läsa sig till så funderar jag på både IRS/dubbel bärarmar OCH DE DION..

fördelen med de dion är bla mindre antal bussningar som kan göra att hjulen kränger i sidled(har jag fått för mig..) + att det fungerat mycket bra i dom 6st alfor jag haft sedan -85

men man måste fundera lite fram och tillbaka för att väga fördelar mot bakdelar..

trummor..tja jag valde min nuvarande bruksbil till stor del för den har trummor bak. och jag har byggt upprights till min triumph med just volvo 360 trummor.. tror jag klarar mig med skivor fram endast på 7 an..

vi får c vad för bitar som ramlar i min väg.

Link to comment
Share on other sites

okey.. nu har ju jag ett bokschassie.. och spårvidden skall (tycker jag) vara smal eller i varje fall inte överdrivet bred..

klumpen jag har skruvade drivaxlar,i bägge ändar.. som sagt tänkte jag mig kortare bultade drivaxlar..

jag har kollat på dina bilder....tanken god men ..vet inte.. som sagt mycket bollande med ideer..

MEN JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA FÖRSLAG !!!

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

caterham bakvagn

de dion

CSR bakände

IRS ?!

på dessa bilder ser det ut som om ford bakaxel klumpen bara sitter med 2 bultar... någon som VET säkert om så är fallet.. !!

eller finns det ett fäste i bakkant som man inte ser på dessa bilder???

ser ju smidigt ut.

oj vad trög jag är, man skall inte skriva inlägg på kvällen.. Friberg har ju svarat på detta redan i början på denna tråden...

solly..

kom på detta liggande i sängen..i natt men men

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

har mk något vib dämpande i sina bultförband?? typ bussning??

känns som om skär jag bort original plåtarna från original bakvagns ramen och integrerar dom i schassiet så borde det räcka..

som överkurs skulle man kunna sätta ett järn som fästs i bakkant som en demonterbar enhet, för att lätt kunna byta en sönderkörd diff :biglaugh2:

tror iofs att den kommer att hålla för all effekt som jag någonsin har i schassiet då man använder denna diffen för cobra byggen med v8...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Bultat rätt i. Jag skulle skära till plåtarna bulta fast dem i difen och svetsa fast hela härligheten. Mitt tips är sätt inget fäste bak om du behöver ta ut kardanen så räcker det att ta bort en bult och vika upp klumpen lite. Plåtarna är rätt tjocka typ 3-4 mm.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

okey.. nu har ju jag ett bokschassie.. och spårvidden skall (tycker jag) vara smal eller i varje fall inte överdrivet bred..

klumpen jag har skruvade drivaxlar,i bägge ändar.. som sagt tänkte jag mig kortare bultade drivaxlar..

jag har kollat på dina bilder....tanken god men ..vet inte.. som sagt mycket bollande med ideer..

MEN JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA FÖRSLAG !!!

:racesmile:

Sätter du saabspindlarna på en fordaxel så minskar du spåvidden ca 40mm per sida.

Jag har en bokram på min bil, och det blir inte bredare med robbans bil, som även den är av bokmått.

Link to comment
Share on other sites

Sätter du saabspindlarna på en fordaxel så minskar du spåvidden ca 40mm per sida.

Jag har en bokram på min bil, och det blir inte bredare med robbans bil, som även den är av bokmått.

okey..

nu skall vi se..

1. du har ? sierra eller scorpio klump? jag vet inte om dom skiljer i bredd mellan drivaxel anslutnings ytorna..

2. spindlar 900 og årsmod??

3. sedan har du 900 old generation drivaxlar (årsmodell??? är det speciella eller bara en höger och en vänster?

4. eller har du 2 av samma sort??

5. eller är det sierra trum broms modellens drivaxlar??

jag har ju drivaxlar som sitter bultade i bägge ändar.. (scorpio= skivor)

6, har du diffklumpen med ingående axel centrerad i ramen eller förskuten från bilens centrumlinje?

7, vilket mått har du mellan utsidor på spindlarna dvs anläggnings ytan där sedan fälgen skall sitta ?? då jag inte skulle använda saab fälgar och behöver en fälg med lämplig offset...(har fälgar redan)

dessa frågor tycker jag är intressanta...

kan du svara på dom vore det kul

efter för mycket utspridd info måste man sumera recept ibland..+att andra slipper jobbet :D

:racesmile:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ford diffen har två genomgående skruvar, och två från varsit håll i framkant.

Ossså fästet i bakgaveln förståss.

jo bakaxeln ligger här redan.. :) men tanken var hur folk i allmänhet fäster den, och varför?

då originalbilen har mycket mer vikt så lär inte alla bultar behövasi en superlätt liten 7 a.....

det går ju att flå en kanin på mer än ett sätt, MEN finns det något sätt som är lämpligast :D

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Bara för att sätta mer griller i huvudet på er så har jag för mig att på vissa Fordklumpar är drivaxlarna olika långa, tyvärr vet jag inte vilka men det är ju iofs ganska enkelt att kolla upp. Bara att lägga dem brevid varandra! =)

Rätta mig om jag har fel nu..

Link to comment
Share on other sites

menar du höger och vänster..för ja dom är olika långa..

eller mellan olika modeller sierra / scorpio.. vet ej

det finns ju även skivor/trumbromsar...exakt vad som skiljer vet ej

+ att det finns drivaxlar med splines och skruvade flänsar..

jag vet inte om det oxå finns en modell med skruv fläns mot ``klumpen och splines utåt.. ??

många frågor blir det...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

okey..

nu skall vi se..

1. du har ? sierra eller scorpio klump? jag vet inte om dom skiljer i bredd mellan drivaxel anslutningsytorna..

2. spindlar 900 og årsmod??

3. sedan har du 900 old generation drivaxlar (årsmodell??? är det speciella eller bara en höger och en vänster?

4. eller har du 2 av samma sort??

5. eller är det sierra trum broms modellens drivaxlar??

jag har ju drivaxlar som sitter bultade i bägge ändar.. (scorpio= skivor)

6, har du diffklumpen med ingående axel centrerad i ramen eller förskuten från bilens centrumlinje?

7, vilket mått har du mellan utsidor på spindlarna dvs anläggnings ytan där sedan fälgen skall sitta ?? då jag inte skulle använda saab fälgar och behöver en fälg med lämplig offset...(har fälgar redan)

dessa frågor tycker jag är intressanta...

kan du svara på dom vore det kul[/color]

efter för mycket utspridd info måste man sumera recept ibland..+att andra slipper jobbet :D

:racesmile:

mvh

1. Klumpen är en 7" från en sierra med skivor bak. Om jag minns rätt var det en -88. Den har bultade dom bultade drivknutarna.

2. Spindlarna kommer just nu från en -81 turbo. men det ska passa med alla 90/99/900 från -81 fram till -87.

-88 byttes bultcirkeln från 114,3 till 108 mm men jag vet inte om de behöll samma splines.

före -81 hade saab 99 en liknande spindel men jag har inte undersökt om knuten passar.

3. jag använder fordens drivaxlar.

4. Det skiljer ca 40 mm i längd mellan höger och vänster drivaxel.

5. jag har ett par trumbromsaxlar liggande som jag skulle ha slaktat och verifierat att det inte skiljer något i längd eller splines på. Men det är inte så högprioriterat just nu.

6. ingående axel är centrerad i ramen.

7. jag kommer nog inte att ha några bromsar ute vid hjulen. Men med en fälg ET25 och utan bromsskiva hamnade jag på en spårvidd på ca 1390 mm. Jag ska mäta upp det mer exakt när jag fått båda hjulen på plats och justerat in cambern.

Link to comment
Share on other sites

1. Klumpen är en 7" från en sierra med skivor bak. Om jag minns rätt var det en -88. Den har bultade dom bultade drivknutarna.

2. Spindlarna kommer just nu från en -81 turbo. men det ska passa med alla 90/99/900 från -81 fram till -87.

-88 byttes bultcirkeln från 114,3 till 108 mm men jag vet inte om de behöll samma splines.

före -81 hade saab 99 en liknande spindel men jag har inte undersökt om knuten passar.

3. jag använder fordens drivaxlar.

sitter det en skruvfläns på saab spindeln?? eller monterar du en saab knut i ytterkanten på ford drivaxeln??

4. Det skiljer ca 40 mm i längd mellan höger och vänster drivaxel.

5. jag har ett par trumbromsaxlar liggande som jag skulle ha slaktat och verifierat att det inte skiljer något i längd eller splines på. Men det är inte så högprioriterat just nu.

6. ingående axel är centrerad i ramen.

7. jag kommer nog inte att ha några bromsar ute vid hjulen. mittmonterade ?! :D vet du om någon annan bygger med mittmonterade bromsar på ford klump??jag är mycket intreserad av det själv.... Men med en fälg ET25 och utan bromsskiva hamnade jag på en spårvidd på ca 1390 mm men mått anläggnings yta till anläggnings yta???.jag är så trög vad det gäller offsett fram och tilbaka.. jag ska mäta upp det mer exakt när jag fått båda hjulen på plats och justerat in cambern.

Link to comment
Share on other sites

Det fina är att ford och saab använder samma splines i den yttre knuten. Det gör att saabs knut passat på fords drivaxel.

Nu måste jag bara hitta några lämpliga bromsskivor till mittmonteringen som har lämpligt högt torn.

Sen blir det att svarva upp navhålet och borra 6x100 bultcirkel för att montera den utanpå knuten.

Tyvärr behöver jag då längre skruvar så tips på var jag hittar torx m8 med 12.9 hållfasthet mottas tacksamt.

Jag vet plyche i sundsvall höll på med alfaskivor på fordklump men det var länge sen jag såg till honom på forumet så jag vet inte om hans bygge har avstannat.

Link to comment
Share on other sites

[alfaskivor sa han högt.. sådana har jag ju liggande lösa nya...

jag har ett gäng drivaxlar liggande, så nu skall här undersökas kompabilitet...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

gjorde ett par infästningsplattor till bakaxel klumpen.. på jobbet idag... :D 2,5 mm stål... med mycket luft i. med förstärknings brickor fastsvetsade vid bulthålen13941.jpg

bygget går långsamt... men även med små steg kommer man framåt :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

obs vanlig rostande stål plåt... bara slipat bort grader... ingen finnich än så länge... hålen tyvärr inte riktigt som jag ville men gjorde dom med hålsåg som fanns tillgänglig... OCC grabbarna har ju duktiga medarbetare vid datorn/ vattenskärningsmaskinen..och obegränsat med andra firmor som gör fin jobbet... jag har bara handsvett och ont om tid.. :blink: vill bygga lätt och billigt så då tar det tid. fästena och ramen kommer få hammarlack efter ett lager epoxigrund...ingen bling bara funktion/lättning :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...