apex Posted June 6, 2006 Author Posted June 6, 2006 Raumo borde vara i Finland norr om Åbo. Luktar cellufabriken ännu(eller är den nerlagd)? Är Rauman Lukko kvar i finska elitserien? /janne Nä, det luktar inte...men det finns kvar! Är här för kärnkrafts-grejer ;) Surfar gratis igen!! :biglaugh2: Quote
apex Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 Nä, det luktar inte...men det finns kvar! Är här för kärnkrafts-grejer ;) Surfar gratis igen!! :biglaugh2: Jobbar här nu å såg finsk TV. De visade nåt som hette Rallisprint. Det var gamla Ford Escort Mk 1 med feta skärmbreddare och Toyota Starlet Mk 1 med 200-250 hk, säkert 5 fordar och 10 Toyotar. Sjukt fränt! :up: Vill hem å åka Seven!! Quote
Michael Th Posted June 8, 2006 Posted June 8, 2006 (edited) önskar jag inte sålt min starlet -81 ... det var en iofs motorsvag bil...men fy så kul att köra... gul och fulsnygg... :( samma original utseende som den sista bilden.. :racesmile: Edited June 8, 2006 by Michael Th Quote
apex Posted June 8, 2006 Author Posted June 8, 2006 önskar jag inte sålt min starlet -81 ... det var en iofs motorsvag bil...men fy så kul att köra... gul och fulsnygg... :( samma original utseende som den sista bilden.. :racesmile: Bilen är ju f-n idealisk! Med lite mer motor får man en liten leksak...hittade en med rallyspec på motorsport4sale Quote
apex Posted June 11, 2006 Author Posted June 11, 2006 Hemma igen! Nu kokar dn inte iaf, med nya termokontakten. Kan kylningen var otillräcklig med 160 hk Opelmotor och kylare från en 80 hk VW Golf? Satte dit ett bling-luftfilter från BugRun....bättre än inget filter alls iaf. Quote
Borken Posted June 11, 2006 Posted June 11, 2006 Är det en polokylare? På engelska forumet ( www.locostbuilders.co.uk )hävdar dom att den räcker upp till 200 hk, jag själv tvivlar på att den skulle ha den kapaciteten. /janne Quote
apex Posted June 12, 2006 Author Posted June 12, 2006 Vet ej? Golf II ska det vara, vet inte om det är samma. Quote
apex Posted June 12, 2006 Author Posted June 12, 2006 Har kört 15 mil idag i 28 graders värme utan kokningsproblem iaf. Ingen vattenförbrukning heller! Det är en jäkla skillnad.. Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 H-E, B-E!!!!!! :515: :515: Höger drivaxel gick av!! Jag har sett det tidigare med viss förundran, drivaxlarna är skarvade. Man har trätt rör över och svetsat. Med R-däcken blev väl påfrestningarna större och SNAP så gick den av i en svets... Det var ute vid den yttre knuten, där det var svetsat mot homogent material. Kanske inte genomvärmt, inbränt på rätt sätt? Quote
Michael Th Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 vet om en kille som skarvade sina drivaxlar genom att slätsvarva dom och tillverka en rörhylsa som passade över dom svarvade stumparna.. sedan svetsades stumparna ihop i en svarv så som förblev raka..med röret skjutet till sidan obs att ändarna på stumparna var fogberedda/kraftigt avfasade... när ändarna var färdigt svetsade så sköts hylsan över det svetsade partiet och sedan fästes röret i ena änden med 2 små svetsar obs inte runt om, i andra änden gjordes inget.. meningen med detta är att om svetsen släpper håller röret i hop ändarna så dom inte slår sönder omgivningarna.. jaguar axlar brukar kortas av men då gäller förvärmning och rätt svetselektråder och långsam avsmalning.. + att ändarna spänns upp i en fixtur så dom håller sig raka.men där brukar man inte används en rörhylsa. jag hade tänkt mig att korta mina axlar, med hylsa, om det inte hade löst sig. bilen med dom skarvade driv axlarna var en ginetta med turboladdad b 20. lycka till. :racesmile: Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 OK, så kortning/förlängning är inte så ovanligt. Röret är ju större i diameter än drivaxeln, så den är väl starkare. Med en bra svets, förstås. Kanske ska svetsa ihop det igen... Quote
Michael Th Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 (edited) jag misstänker att denna driv axel är en blandning av swift och vollo 360..kanske man skulle kunna låta någon klurig gammal verkstads ägare tillverka nya med passande splines för volvo/ swift knutar... jag var inne på att låta ett AMU center göra jobbet då dom gillar lite utmaningar.. brukar inte kosta så mycket, material + tårta e en betalning en kompis hade för div svarv fräsjobb.. det är ju värt ett försök. Annars skaffa nya axlar och låt någon göra om det som ovan beskrivit.. bra svetsat med pinnsvets brukar bli starkt. :racesmile: Edited June 15, 2006 by Michael Th Quote
Thomas Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Apex. du har ju Gsi motorn du med. har du hastighetsgivaren inkopplad? och eller vet du om den påverkar tändning? Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 Apex. du har ju Gsi motorn du med. har du hastighetsgivaren inkopplad? och eller vet du om den påverkar tändning? Vevaxellägesgivaren? Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 Var ute o fotade litet. Det ser ju ut som rena ytor, nästan. Taskig svets? Ett ytter och ett innerrör. Känns som om man kan fogbereda och bränna ihop ytterröret. Quote
Thomas Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 ja svetsa på du med riktig strömstyrka. jag menar "hastighetsgivaren" och det är den som normalt sitter på växellådan på GSI ,,, en slags hallgivare som ger impuls till styrboxen iafall bilen står still eller ej, vet ej ifall den kan styra tändnig så att den ändrar sig med motorvarv o bilens hastighet??? har du felindikeringslampa inkoppl. (kul att se ifall den varnar im man inte har hastigh. givaren inkopplad) Quote
Michael Th Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 jag tycker att det vore bättre om man har ett längre stödrör i ``axeln´´/röret så ifall svetsen brister inte stumparna lever jävlen i ditt ryggslut och mellan bärarmarna... men det gör du som du vill.. det är bara vad jag tänker... Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 (edited) Det hände ju för ett par timmar sen o var inte så dramatiskt. Lustigt att det var så dåligt svetsat...svårsvetsat? Edited June 15, 2006 by apex Quote
LUPUS Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 Var ute o fotade litet.Det ser ju ut som rena ytor, nästan. Taskig svets? Ett ytter och ett innerrör. Känns som om man kan fogbereda och bränna ihop ytterröret. Är det verkligen svetsat kant i kant med en liiiten stöd grej i mitten :blink: . (svårt att se på bilden) Jag skulle inte våga skarva på det vistet. skulle vilja ha minst 5-10 cm överlapp Quote
Michael Th Posted June 15, 2006 Posted June 15, 2006 om det e segt eller härdat stål så är det inte så lättsvetsat..kan ju vara att det svetsades med en billig mig-svets som gav sköra svetsar... Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 Det blir nog en licenssvetsare med TIG som får svetsa det här. :) Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 Så här verkar det se ut..ur minnet iaf :) Quote
apex Posted June 15, 2006 Author Posted June 15, 2006 (edited) inget nytt om hastighetsgivaren Får kolla...... Dude vet väl iofs Edited June 15, 2006 by apex Quote
Borken Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Jag tolkar din bild som om det har gått tvärt av i materialet och inte i svetsarna! Då är det väl ingen bra ide att svetsa en gång till med samma material? Det verkar som om stödrören i så fall har fått en ofrivillig värmebehandling och blivit spröda precis brevid svetsen och sen knäckts av utmattning!! Men jag missförstår säkert bilderna :) /Janne Quote
apex Posted June 16, 2006 Author Posted June 16, 2006 Det ser snarare ut som om man stoppat dit en 10 mm bred ring och svetsat dåligt. Kanske man behövde anpassa längden? Sellholm kan göra axlar för 5000 SEK, det känns billigt, just nu.... Men vad är leveranstiden?? Quote
Borken Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 Hoppsan! Intressant att en sån konstruktion passerat SFRO :blink: Det kanske skulle hålla bättre om man svarvar bort det galmla och ersätter det med en hel rörstump av god kvalité. /Janne Quote
Michael Th Posted June 16, 2006 Posted June 16, 2006 jag håller med borken.. om man skall fuska gör det ordentligt... sedan tar man och snedkapar rörändarna eller skär in 2 kilar i varje ände så blir svetsen längre det höll ju innan men att kladda ihop det gamla... mjnja... om du skall fubbla ihop det gamla sätt in ett stödrör.. hoppas det löser sig :racesmile: Quote
apex Posted June 18, 2006 Author Posted June 18, 2006 Hur sitter drivaxeln fast i diffen på Volvo 360:n?? Quote
Michael Th Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 bultat med m8 bultar..in i en drivaxelfläns.. Quote
apex Posted June 18, 2006 Author Posted June 18, 2006 Det sitter en 5 cm tjock klump (medbringare?)...se bild. Ska den bort? Quote
Michael Th Posted June 18, 2006 Posted June 18, 2006 vid gummidamasken sitter det 6 kant skallar lossa dom så är axeln fri. Quote
apex Posted June 19, 2006 Author Posted June 19, 2006 Fixat! Men det är svårare att meka isär saker efter ett haveri!! Kollade i brottytan. Det har gått av i svetsen på ena kanten. Andra kanten är plan metallyta. Det verkar som om svtesen inte gått hela vägen runt. Som om man har slängt in en ring för att testa en ny längd på drivaxeln o sen sålt bilen..... :515: Quote
Borken Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 Jäkla puckon som riskerat ditt å andras liv på det sättet! Hoppas det går att fixa på ett smidigt å säkert sätt!! /Janne Quote
Michael Th Posted June 19, 2006 Posted June 19, 2006 å säkert sätt!! är väl det viktigaste... varken du eller hobbyn har råd med personskador!! Quote
apex Posted June 20, 2006 Author Posted June 20, 2006 Proffsvetsat och klart. de delade ett rör och svetsade så att det blev en muff över. Bilen fungerar och det var skönt att ta en provrepa. Jäkla lättmekat fordon!! Quote
apex Posted June 21, 2006 Author Posted June 21, 2006 Banmöte idag med ÖSK. Kvällen var varm och torr. Körde korta Mantorp och lite konbana. Vid sista passet i chikanen före rakan kollapsar helt plötsligt höger framhjulsupphängning!!!! Bilen kasar några meter på oljetråg och chassi. Det visar sig att undre spindelleden hade hoppat ur!! Den satt med fel bult, en helgängad M10. Istället ska den sitta med en cylindrisk bult som låser konan (i ett spår). Vad trött man blir!! :515: Det gick iaf att sätta ihop allt och halta hem... :( Quote
Michael Th Posted June 21, 2006 Posted June 21, 2006 (edited) känns som det är en redig klant som satt ihop din 7:a.. :mad: kanske läge att kolla ihopsättningen lite överallt.. :( tur att dina haverier varit på bana och inte i allmänna trafiken bland cement bilar och pensionärer med hatt. lycka till med felsökningen..förhoppningsvis inte så många.... :racesmile: Edited June 21, 2006 by Michael Th Quote
Acke Posted June 21, 2006 Posted June 21, 2006 huga.. ja som micke säger så va de en satans tur att de inte blev en "riktig" olycka.... Quote
Arrowsmith Posted June 21, 2006 Posted June 21, 2006 Va' f*n.... I mina öron låter det som att det borde dra ihop sej till ett Längre telefonsamtal till säljaren / byggaren och fråga om det är något mer livsfarligt som de glömt berätta... Man får ju lätt bilden av att du svävar i livsfara bara du sitter i bilen :blink: Tyvärr har du nog den högsta ras frekvensen på hela forumet just nu. Otroligt tråkigt att höra, men kämpa på för katten !! Quote
apex Posted June 22, 2006 Author Posted June 22, 2006 Ja, det blir nog att kolla över hjulupphängningarna, inte minst flickvännen insisterar på detta! :) Skärmen förlorade ett hörn och karossen blev lite stukad, på "luftutsläppet" under motorn. Trist, just kaross och lackering är i toppklass på bilen. Quote
Daffe Posted June 22, 2006 Posted June 22, 2006 När jag bytte motor förra året upptäckte jag att jag glömt en mutter till höger motorfäste, motorn satt med andra ord bara fast på ena sidan, som tur var lutar motorn åt det hållet. Efter den upptäckten har jag blivit helnojig över att jag glömt eller att någon mutter skall lossa, speciellt det som hände dig, inte roligt på en liten krokig väg med mycket skog. Lösningen har varit för mig att måla ett litet streck över bulten till mutern så man lätt kan se vid en inspektion om de lossat, Quote
apex Posted June 23, 2006 Author Posted June 23, 2006 jag misstänker att denna drivaxel är en blandning av swift och volvo 360..kanske man skulle kunna låta Helt korrekt, samma spindlar fram och bak, Suzuki Swift GTI. Det ska nog sitta M10 med en cylindrisk del. På höger sida satt en sådan bult och där satt konan kvar. Quote
apex Posted June 25, 2006 Author Posted June 25, 2006 Skruven, vars gängor deformerades så att konan kunde "passera" :blink: Quote
apex Posted June 27, 2006 Author Posted June 27, 2006 Får dra lite skruvar nu så man kan testa Sviestad på måndag. Funderar på att montera en stol från min Opel Speedster tills dess. Quote
Thomas Posted June 27, 2006 Posted June 27, 2006 ser farligt ut det där. vad lite som behövs för att det ska kunna passera? borde varit mer. ett par mm åtminstone. Quote
apex Posted June 27, 2006 Author Posted June 27, 2006 glömde. det skainte vara grövre bultar där? Njae, får nog bara plats 10 mm (men med cylindrisk del). Kan ju beställa en original o kolla iofs... Quote
apex Posted June 29, 2006 Author Posted June 29, 2006 De lägger ner fjärrvärme i gatan utanför min villa. Jag frågade gubbarna när asfalten äntligen skulle komma tebax. De sa att det skulle vara en nivåskillnad till gruset nåra dar, men "Audin har ju bra markfrigång". Jag pekade på min Seven och sa att det bara var 8-10 cm markfrigång å den, varpå de sa att en planka skulle hjälpa. Igår kom jag hem och då var asfalten lagd...OCH JAG HADE EN ASFALTSRAMP IN TILL MIN GARAGEPLAN!! De hade "spacklat" upp på en halveters avstånd från gatstenen, upp till gatstenens nivå. Bara att gasa in, mjukt och fint m.a.o.! Lyxigt! :wub: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.