apex Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Min sjua har en Kadett GSi-spis med Golf II-kylare i nosen. Termokontakten sitter i nederkant. Trots att motortempen indikerar 110° och motorn till slut kokar löser den inte ut. I en kastrull i köket funkar den perfekt. Vad är galet? Ska inte kontakten sitta upptill? (varmt vatten stiger uppåt!) Ska flödet gå åt andra hållet i kylaren? Finns det termokontakter som kan monteras i slangen istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Min sjua har en Kadett GSi-spis med Golf II-kylare i nosen. Termokontakten sitter i nederkant. Trots att motortempen indikerar 110° och motorn till slut kokar löser den inte ut. I en kastrull i köket funkar den perfekt. Vad är galet? Ska inte kontakten sitta upptill? (varmt vatten stiger uppåt!) Ska flödet gå åt andra hållet i kylaren? Finns det termokontakter som kan monteras i slangen istället? de låter som att du har en termostat som inte öppnar som den ska?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 (edited) misstänker att kylaren i vanliga fall sitter sidomonterad dvs termostaten till sidan... en ny termostat brukar inte vara specielt dyr.. det finns slang monterade men vet inte riktigt på vilken bil just nu.. men om man tar gängan från en kasserad metall kylare och löder den i ett kopparrör så går det...vet då jag gjorde så på en triumph en gång :D då tog jag gängan från en kasserad fiat kylare .. kul att du hittat hit...du får väll presentera din bil för dom som inte är ``på ´´ rejsa.. välkommen förresten mvh :racesmile: Edited May 16, 2006 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Det kan inte vara så att termostaten inte får kontakt med vattnet, dvs ligger i en luftficka? / Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Det kan inte vara så att termostaten inte får kontakt med vattnet, dvs ligger i en luftficka?/ Janne i första inlägget ser man att termostaten sitter i nederkant.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Startar fläkten om du ger den direktström! Sitter kontakten nertill så kan ju tempen gå ner så pass av fartvinden i kylaren så kontakten inte öppnar. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 Härligt med lite svar!!!Ja, fläkten fungerar! Ja, min tanke var att brytaren sitter i "fel" ände. Man kanske ska testa att vända flödet?? Kylningen fungerar i övrigt bra, så termostat och kylare borde ju funka, va? Det är i bilköer som det blir svettigt!! Det var jag som inte var inloggad :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 termmokontakten sitter rätt dvs i slutet av kylslingan. det är så här att om du har rätt cirkulation i motorn så kan den inte bli överhettad förrän kylaren är för het. dvs, ifall nu kylaren skulle vara så kall att inte termokontakten sluter så skulle ju motorn få kylt vatten! eller hur. troligtvis så är det termokontakten som inte sluter, koka den och mät på den. i annat fall så öppm´nar inte din thermostat p.g.a. kass, luftficka. monterad upp och ner. se till att ha avluftning på motorns högsta del annars luftficka. det finna ingen anledning att ha en slangmonterad termokontakt när det finns uttag på kylaren för det. Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 OK, ska testa att byta termostat isf. Det är ju en enkel åtgärd. Men kylningen fungerar bra på rak väg, precis som alla andra bilar. Termokontakten fungerar på spisen, jag har testat 2 stycken: en ny å en begad! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 i första inlägget ser man att termostaten sitter i nederkant.... Stor luftficka :D En teori kan ju vara att ligger termostaten i ett hörn med sämre cirkulation så kan det bli skiktning just i det hörnet dvs det bildas en kudde med kallare kylvatten. H Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Stor luftficka :D En teori kan ju vara att ligger termostaten i ett hörn med sämre cirkulation så kan det bli skiktning just i det hörnet dvs det bildas en kudde med kallare kylvatten. H Janne Man skulle ju kunna tänka sig att det är luftficka på en amatörbyggd bil, ett rimligt fel. Att det skulle vara nåt fel på funktionen på golf-kylaren tror jag inte, då skulle det finnas fler rykande golfar!! :o :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Jag har en ställbar termostat... Ruggit bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Jag tänkte mig att vattenpumparna jobbade med lite olika tryck kanske? Opelspisen kanske opererar med lägre tryck dvs den har en kyl som är grövre och har ett bättre flöde. Sen kanske det kan tänkas att toppen har luft i sig, men det skulle ju uppenbara sig direkt på landsvägen :blink: / Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Jag har en ställbar termostat... Ruggit bra! Det vore kanon, var hittar man en sån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Termostaten var defekt ena "sidan", benet, hade lossnat, vet inte om det kan få den här effekten. Teoretiskt skulle det kunna göra att den öppnar trögare eller halvt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Termostaten var defekt ena "sidan", benet, hade lossnat, vet inte om det kan få den här effekten. Teoretiskt skulle det kunna göra att den öppnar trögare eller halvt. tänk så skönt ett fel mindre :thumbup: då är det bara att gå på nästa.. :) :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Precis! Men till slut har man en racerbil! Nästa fel att avhjälpa är de spinnande bakhjulen. :P Yoko 048-däck kommer på fredag! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.