Jump to content

Se7en med golf-kylare varför fungerar inte termokontakten?


apex

Recommended Posts

Min sjua har en Kadett GSi-spis med Golf II-kylare i nosen. Termokontakten sitter i nederkant. Trots att motortempen indikerar 110° och motorn till slut kokar löser den inte ut.

I en kastrull i köket funkar den perfekt.

Vad är galet? Ska inte kontakten sitta upptill? (varmt vatten stiger uppåt!) Ska flödet gå åt andra hållet i kylaren?

Finns det termokontakter som kan monteras i slangen istället?

Link to comment
Share on other sites

Min sjua har en Kadett GSi-spis med Golf II-kylare i nosen. Termokontakten sitter i nederkant. Trots att motortempen indikerar 110° och motorn till slut kokar löser den inte ut.

I en kastrull i köket funkar den perfekt.

Vad är galet? Ska inte kontakten sitta upptill? (varmt vatten stiger uppåt!) Ska flödet gå åt andra hållet i kylaren?

Finns det termokontakter som kan monteras i slangen istället?

de låter som att du har en termostat som inte öppnar som den ska?!

Link to comment
Share on other sites

misstänker att kylaren i vanliga fall sitter sidomonterad dvs termostaten till sidan... en ny termostat brukar inte vara specielt dyr..

det finns slang monterade men vet inte riktigt på vilken bil just nu.. men om man tar gängan från en kasserad metall kylare och löder den i ett kopparrör så går det...vet då jag gjorde så på en triumph en gång :D då tog jag gängan från en kasserad fiat kylare ..

kul att du hittat hit...du får väll presentera din bil för dom som inte är ``på ´´ rejsa..

välkommen förresten

mvh

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Det kan inte vara så att termostaten inte får kontakt med vattnet, dvs ligger i en luftficka?

/ Janne

i första inlägget ser man att termostaten sitter i nederkant....

Link to comment
Share on other sites

Härligt med lite svar!!!

Ja, fläkten fungerar!

Ja, min tanke var att brytaren sitter i "fel" ände. Man kanske ska testa att vända flödet??

Kylningen fungerar i övrigt bra, så termostat och kylare borde ju funka, va? Det är i bilköer som det blir svettigt!!

Det var jag som inte var inloggad :prop:

Link to comment
Share on other sites

termmokontakten sitter rätt dvs i slutet av kylslingan. det är så här att om du har rätt cirkulation i motorn så kan den inte bli överhettad förrän kylaren är för het. dvs, ifall nu kylaren skulle vara så kall att inte termokontakten sluter så skulle ju motorn få kylt vatten! eller hur. troligtvis så är det termokontakten som inte sluter, koka den och mät på den. i annat fall så öppm´nar inte din thermostat p.g.a. kass, luftficka. monterad upp och ner. se till att ha avluftning på motorns högsta del annars luftficka. det finna ingen anledning att ha en slangmonterad termokontakt när det finns uttag på kylaren för det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK, ska testa att byta termostat isf. Det är ju en enkel åtgärd.

Men kylningen fungerar bra på rak väg, precis som alla andra bilar.

Termokontakten fungerar på spisen, jag har testat 2 stycken: en ny å en begad! :P

Link to comment
Share on other sites

i första inlägget ser man att termostaten sitter i nederkant....

Stor luftficka :D

En teori kan ju vara att ligger termostaten i ett hörn med sämre cirkulation så kan det bli skiktning just i det hörnet dvs det bildas en kudde med kallare kylvatten.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Stor luftficka :D

En teori kan ju vara att ligger termostaten i ett hörn med sämre cirkulation så kan det bli skiktning just i det hörnet dvs det bildas en kudde med kallare kylvatten.

H Janne

Man skulle ju kunna tänka sig att det är luftficka på en amatörbyggd bil, ett rimligt fel.

Att det skulle vara nåt fel på funktionen på golf-kylaren tror jag inte, då skulle det finnas fler rykande golfar!! :o :P

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mig att vattenpumparna jobbade med lite olika tryck kanske?

Opelspisen kanske opererar med lägre tryck dvs den har en kyl som är grövre och har ett bättre flöde.

Sen kanske det kan tänkas att toppen har luft i sig, men det skulle ju uppenbara sig direkt på landsvägen :blink:

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

Termostaten var defekt ena "sidan", benet, hade lossnat, vet inte om det kan få den här effekten. Teoretiskt skulle det kunna göra att den öppnar trögare eller halvt.

tänk så skönt ett fel mindre :thumbup:

då är det bara att gå på nästa.. :)

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...