Jump to content

Tändpunkt


Recommended Posts

Hejhallå!!!

Har tyvärr lite problem med min Pinto :(

Den vill inte gå på tomgång. Förgasaren är ganska risig men jag tycker att den borde gå ändå.

Efter att ha kollat tändningen visar det sig att den tänder 15-20 grader efter ÖD.

JAg justerade tillbaka tändpunkten till 4 grader före ÖD och då är motorn helt död :(

Så för att den ska starta så måste tändningen ställas långt efter ÖD vilket jag inte förstår varför!!??

Vilka fel ger dessa symptom?

Hade tänkt att göra en djupdykning i detta under kvällen men är tacksam för alla tips jag kan få.

Då sommarvädret är här skulle jag hellre vara ute på vägen an inne i garaget

Link to comment
Share on other sites

Dubbelkolla först att motorn verkligen har rätt "nolläge", att rotorn pekar mot ettans tändkabel i locket när du har kompressionsläge på ettans cylinder. Det är lätt gjort att sätta fördelaren 180 grader fel.

En Pinto startar och går normalt sett på allt mellan 0 och 20 grader före öd som tändläge.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!Ta och ställ tändningen på 12 grader före öd genom att vrida runt motorn med en 19 mm hylsa på vevaxelns remskiva.Har du brytare,vrid fördelaren så att du precis öppnar brytaren.Man kan koppla in en lampa mellan brytare och tändspole.Med tändningen påslagen ser man precis när brytaren öppnar,eftersom lampan tänds.

Innan har du justerat gapet till 0.40 mm när brytaren står på någon av nockarna.

Brytarlöst,vrid fördelaren så att rotorn pekar mot ettans tändkabel på fördelarlocket.Om du har gjort detta,och skruvat ut luft/bränsle-skruven på förgasaren ca 3 varv från botten,så bör den starta om tändspolen är okej.

Jag höll på ett bra tag med min pinto,tills jag bytte tändspole.Sen startade den direkt.

Om din förgasare är i okänt skick,rekommenderar jag en renoveringssats för ca 700:- på www.Misab.se,

det gjorde susen för min förgasare.

Jag fick även byta acc-munstycket,då det bara rann in bensin vid accelleration.

Lycka till!

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...