Sviluppo Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Vet någon vad man kan använda för låda till en Suzuki Swiftmotor och vad som behöver modifieras? Tex stöd för ingående axel. Eftersom motorn är en lätt rackare så vill jag inte "förstöra" med en 65kilos gjutjärnslåda. Jag funderar på Opel Getrag, nån som har ungefärlig vikt på den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Här är en som byggt med suzuki swift... http://hasse.brante.com/Clover7/frameset.asp Tror det stod mazda 323 växellåda nånstans... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Här är en som byggt med suzuki swift...http://hasse.brante.com/Clover7/frameset.asp Tror det stod mazda 323 växellåda nånstans... den var ju riktigt snygg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 stämmer.... Suzuki Swift GTI 1300 Four cylinder, DOHC 16 valve Turbo charged with intercooler Mazda 323 gearbox from 1980, four gears. Modified to fit engine without converter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Kul motoralternativ. Rena MC-motorn! :lol: Hur mycket varvar en sån liten rackare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bölse Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 Suzukis jeep låda passar minns ej vad vält jeepen heter men den lådan menar jag skall passa va inne på någon sida där dom använt en sådan passa direkt :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 Tror att Opel Getragen ligger på ca 35 kg, men den lär ju hålla för allt i en så lätt bil. Dessa hamnar bakom v8or ibland. En Toyota T50 ligger på ca 27 kg och en fyrväxlad Escortlåda på ca 25. Skulle tippa på att en Toyota K50 är lite lättare men hållbarheten är är nog inte så där jättebra. Detta borde vara torrvikter. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 Tjena Vill bara påpeka att den bilen (Clover7) inte längre ägs av den som gjort sidan. Den ägs numer av min garage-granne Magnus. Är det nått ni undrar över, maila mig så kan jag skicka frågorna vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 Jeepen som nämns ovan bör vara en SJ 413 Samurai. Jag vet i alla fall att det är vanligt att de tar motorn från någon rostig suzuki swift, eftersom den är samma. En rostig swift får man nästan gratis, medan en samurai kostar betydligt mera. Det är delvis därför SJ 413 har blivit så populär som "lekbil". Så växellådan borde passa perfekt tycker man. Men jag vet inte om det sitter en lös fördelningslåda till fyhjulsdriften efter växellådan, eller om allt sitter i ett och samma hus... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Hör gärna av dig direkt till mig angående ditt Swiftbygge. Jag äger den bilen som nämns med Mazda lådan nu och är dödligt nyfiken på vad du planerar att göra med din motor... Det ÄR som sagt en lätt rackare och en väldigt bra grund för att åka snabbt. Det lär finnas en båt med 300+ hk med samma typ av GTI-block, många motordelar som sitter i min är överblivet material från den båtmotorn som byggdes av Trendab. Min motor ligger dock mellan 167 och 200 hästar beroende på laddtryck, det är dock inte hästarna som är viktigast utan vikten på bilen, det påverkar hela upplevelsen och körbarheten. Bygg LÄTT, banta bort ölkaggen, åk ensam i bilen med två liter i tanken - då är det som roligast. Jag har som mest pressat upp den i 204 km/h på rakan på Anderstorp, vilket inte är så roligt som det låter - vägen känns 70 cm bred och såphal. Toppfarten nådde jag efter halva rakan sen är det bara att hålla i.....och hoppas att man har bromsar kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sviluppo Posted February 9, 2004 Author Share Posted February 9, 2004 Vi är två som planerar med Swiftmotorn här i Göteborg. Än så länge är det bara i funder-stadiet. Låg vikt är ledstjärnan, utan att gå dyra omvägar över mc-motorer,backväxlar osv. Har en reservdelsmotor i garaget, vägde den till 67kg med svänghjul koppling u. generator+kammar å insug. Växellådan du kör med Superswift, vet du hur pass mycket som e moddat för att få det att passa? Alu/gjutjärn? Vilken bakaxel och kardan har du till detta? Hur har du sänkt kompet? Jag funderar nämligen lite att modda motorn i ett senare skede med rootskompressor som jag råkar ha liggande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted February 9, 2004 Share Posted February 9, 2004 Bilen är byggd av en Göteborgare (Bilkonstruktör på Volvo) och gick där de två första åren. Den lär ha gått på en del Roadsport A tävlingar. Innan den hamnade i Stockholm. Synd att du missade den då, men du kanske ska till Stockholm nån gång? Jag har som sagt en Mazda 323 låda i min, fyrpetad. Först var jag lite besviken över att det bara var fyra växlar med det är trots allt en växel mindre att hålla reda på och fyrpetade lådor förekommer en hel del i rallysammanhang t o m. Den lådan ska förövrigt finnas i moderna tappning med femte växel om så önskas. Ska kolla hur den är modifierad, tror den saknar konverter? Växellådor är inte min starka sida... Kardan vet jag inte var den kommer från, ska kolla. Bakaxeln är från en Ford Cortina GT 1966 och är bra mycket smidigare och viktbesparande än tex en Volvoaxel. Allt fäst i ett wattlänkage. Har en siffra på att min motor väger 55 kilo men eftersom jag aldrig haft den ur kan jag inte garantera uppgiften... Vad gäller motorn så kolla på detta forum: http://www.stedix.com/swiftgti/ Där finns det mesta om Swift GTi.... maila mig på magnus.sollenberg@sinfo.se så ska jag försöka plåta lite bilder och maila tillbaka till dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.