Jump to content

Bakaxel Volvo


Baalzamon

Recommended Posts

Funderar på bakaxeln. Har bestämt mig för en axel från en volvo, då de är ganska lätta och smidiga för sin vikt, samt lätta att få tag på. Frågan är bara vilken man skall välja... Har läst och hört att 1031 från 740 skall vara riktigt bra. Om man inte får tag på en sådan, vad är det som man skall akta sig för? Det som är aktuellt är nog 240 0ch 740. Finns det några dåliga axlar där, som man skall akta sig för? Vore bra om den klarar 250hk i fall jag skulle få för mig att trimma lite.

Och diff på gamla volvo, vad finns det att tillgå där? Förutom AGA-diff då... Någon sa att slungdiff var skit, och att lamelldiff är bättre. Vilka axlar finns med diff och funkar bäst?

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. tror att 1031 axeln finns i både 240 å 740 men det är nog lite beroende på modell och år...

sedan har jag hört att dom skall hålla för runt 400 Hkr orginal och det med en bil som väger ca 1500 kilo så det borde inte vara några problem i en "sjua"..

sedan är lamelldiff att föredra..

men kan köpa vilken som ( skall finnas 3 st olika "hårdhet" på dom, men det är bara shims som skiljer dom åt... )

men att köpa hårdaste (80% tror jag) är kanske att föredra så slipper du shimsa om den då det kräver specialverktyg och det tydligen inte är så många som kan det...

Link to comment
Share on other sites

Låter ju intressant, den skall jag kolla efter. Inte nog med att alu väger mindre, jag gillar den matta färgen och känslan i den aluminiumlegering som används till bildelar också :)

Link to comment
Share on other sites

Volvo hade en bakaxel med diffhuset i aluminium väger betydligt mindre än en vanlig, jag tror att den satt på -82:orna.

Alu axlarna är ett ofta debatterat ämne när det gäller volvo 240....

Det finns många många olika åsikter om var de sitter och hur bra dom är...

Till att börja med så är dom inte bättre än andra 1030 axlar .

inte lika stryktåliga som 1031 axlarna.

Där finns det många skrönor annars som låter framföra andra åsikter....

volvo placerade ut dessa axlar på bilar under åren -79 -80 till synes helt planlöst.

du kan hitta en alu axel på unjefär vilken bil som av de årsmodellerna....

Volvo lät aldrig några reservdelar till de axlarna säljas utan vidare, de axlar som rasade

och kunder lämnade till service byttes ut och alu axlarna skulle returneras till Volvo.

I stället fick kunden en gjuten vanlig axel tillbaka..

Den vanligaste förklaringen man hör "av de i ämnet insatta" varför axlarna finns är att

volvo ville ha denna axeln till sina grupp A bilar på tävlingarna. För att den skulle få användas

i tävling så var det enligt reglementet tvunget att den skulle finnas i serietillverkade bilar.

Tillräkligt antal bilar fick axeln monterad och kravet var fyllt....

En av de större anledningarna till att volvo ville ha den i sina Grupp A bilar är inte vikten utan att de

tillverkade kilformade shims som placerades mellan diffhuset och axelrören och de kunde då få lite camber

vinkel på bakhjulen .

(detta är något jag själv ifrågasatt iom. drivaxelsplinesen inte blir i vinkel in i diffen sedan, men jag har fått på pälsen av flera pålästa som fans med "i svängen" på den tiden)

Alu. axeln är inte så mycket lättare än den gjutna som man kan tro faktiskt...

axeln på bilden som jag bifogat vägde jag och jämförde med en gjuten.

jag hittade inte uppgifterna nu på vad skillnaden var men gör jag det så ska jag posta det här...

Själv minns jag bara att jag för min del inte värderade vikt differansen lika mycket som en stabilare axelkonstruktion. För min del var den aldrig aktuell för min locost eftersom jag använder en bredare spårvidd bak än 240 axlarna har (volvo 940).

Axeln som är på bild sålde jag till skåne och den sitter nu mer i en MG som går i backtävlingar, så den har jag inte kvar kan jag hälsa eventuella hugade spekulanter.

post-3-1075670175.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just en 1030 alu axel har jag i min bil. Bifogar en bild:

IM000921.JPG

Min axel hittade jag på 242 gt.

Nu kanske jag sticker ut hakan lite.. men jag hävdar att det kvittar vilken bakaxel du väljer 1030/1031 så kommer den hålla i alla fall. I en så pass lätt bil så klarar 1030 axel. Men det är min åsikt. Så svaret på din fråga är.. ta vad du får tag på...

Du frågade om diffbroms också. Det sitter orginal på vissa axlar. Det finns ingen logik i på vilka. Diffbroms var en option på volvo som du kunde få på vilken bil som helst. Så det är bara ut och leta !!!

Link to comment
Share on other sites

Blev lite sugen på en aluaxel ändå. Skall leta efter en sån i första hand. Men annars tar jag vad jag kommer över.

Någon sa en gång att det finns ett sätt att kolla om en axel är diffad. Man hissar upp bilen, och sedan snurrar man på det ena bakhjulet. Sedan såg man om det andra hjulet snurrade medsols eller motsols. Snurrade det åt samma håll som det man snurrade på så var det diffspärr. Men jag vet inte om detta stämmer?

Link to comment
Share on other sites

Blev lite sugen på en aluaxel ändå. Skall leta efter en sån i första hand. Men annars tar jag vad jag kommer över.

Någon sa en gång att det finns ett sätt att kolla om en axel är diffad. Man hissar upp bilen, och sedan snurrar man på det ena bakhjulet. Sedan såg man om det andra hjulet snurrade medsols eller motsols. Snurrade det åt samma håll som det man snurrade på så var det diffspärr. Men jag vet inte om detta stämmer?

Stämmer bra !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...