Liftarn Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Jag läste att trabantrally tydligen blivit poppis i Tyskland. En Trabant kan man få för under 500 kr och tvåtaktar är enkla att trimma. Jag tyckte det lät festligt och funderade lite på att skaffa en Trabant men de är ju aldeles för smutsiga för att kunn tas in i Sverige (såvida man inte tar någon från innan -68). Då började jag fundera på om man skulle byta ut motorn mot något renare. Säg att man monterar i en bur (inte fan att jag skulle köra runt i den papplådan utan bur) och byter ut den lilla tvåtaktsmotorn mot något trevligare. Eftersom Trabanten egentligen är en motorcykel så gick mina tankar mot motorer som t.ex en 'busa. En sådan motor i en bil som vägen under 500 kg borde ge intressanta resultat. Tanken är att sedan regga den som ombyggt fordon. Är det möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Mycket möjligt att det går! men det blir nog lättare och bättre att börja i andra ändan och bygga en ram och sätta en trabant kaross på den! Du får nog lägga ner mycket jobb en trabant innan du kan få någon som kan kallas för väghålning:) Men det skulle ju vara fräsigt att åka omkirng i:)... Har också haft såna dära ideér som tex att trycka ner en stor v8 i typ en renult5 eller något liknande:) Altid så retar det någon:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 29, 2004 Share Posted January 29, 2004 Troligtvis skulle du få bygga om så mycket så att det skulle bli ett amatörbygge istället. Men det hade varit tufft :) Men på tal om avgasrening läste jag I ett nummer av DKW-klubbens tidning om några tyskar som satte en katalysator på en DKW F102 (den har tvåtaktare alltså), och de påstod att det funkade bra och avgaserna blev renare. Undrar hur länge... :) Vem vet, du kanske kan bygga ett megasquirt och sätta dit en lambdasond och kat på den. Sen kan du regga och trimma utta hilvete ;) Förrsten, är det inte efter 1975 som det måste vara avgasrening? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Hej Problemet är delvis att det är svårt att importera bilar som inte är i originalskick, och då blir det ett moment 22 - den går inte att regga för att motorn är skitig, och byter du till en renare motor går den inte att regga för att den är ändrad. Jag är inte 100% säker på alla importregler för gamla bilar men 1975 och äldre borde vara lättare att ta in. Regga som MC går om den är tillräckligt lätt (under 400kg om jag minns rätt), men en fyrhjulig MC får bara ha typ 30-40 hk... Nej, ny ram (amatörbygge) med Trabikaross är det vettigaste om man nu vill köra runt i en sån. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted January 30, 2004 Author Share Posted January 30, 2004 Importera går den nog att göra (väl?), men inte som körbar bil. Och bygger man om den (bur och ny motor) borde den gå att regga som ombyggd. Eller krävs det att en ombyggd bil först är reggad? Helt nytt chassi behövs väl knappast för att den ska bli ombyggd? Det verkar krävas så lite för att en bil ska klassas som ombyggd. 1975 säger du. Jag har hört att det är 1968 eller tidigare man kan ta in utan restriktioner. Möjligen ska man också kunna ta i de efter 1995 om de har ett alleuropeiskt intyg. Senare Trabanter använder motorn från WV Polo (tre cylindrar, fyrtakt) så den kanske är enklare att rena än en tvåtaktare. 400 kg kan man kanske få ner den i och 30-40 hästar i en såpass lätt bil blir nog rätt kul det med. Tittar man på http://rallye-trabant.gmxhome.de/Frielendorf2003.mpg så ser väghållningen ut att vara i acceptabel nivå (ljudet är däremot inte att leka med). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Hej Ett ombyggt fordon måste ha en svensk identitet först. Alltså måste bilen reggas i originalskick först, innan man kan bygga om den. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 30, 2004 Share Posted January 30, 2004 Vart går gränsen för att trabanten inte längre är en trabant då? En helt nytt chassi med trabant kaross borde inte behövas kalas för trabant. eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 31, 2004 Share Posted January 31, 2004 Vart går gränsen för att trabanten inte längre är en trabant då? En helt nytt chassi med trabant kaross borde inte behövas kalas för trabant. eller? Hej Nej, då är det ju amatörbyggt fordon som jag redan skrivit, eller hur? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 1, 2004 Share Posted February 1, 2004 ja just det:) ursäkta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 2, 2004 Author Share Posted February 2, 2004 Ett ombyggt fordon måste ha en svensk identitet först. Alltså måste bilen reggas i originalskick först, innan man kan bygga om den. Ok, så då är det en 68:a eller tidigare man ska titta efter. Då är tydigen priserna inte lika förmånliga. Fast vad skulle hända om man tog in en såpass gammal Trabi? Första gången man besiktigar den i Sverige lär väl mätarn slå i botten när de ska kolla avgaserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 2, 2004 Share Posted February 2, 2004 Hej Max 4,5% CO på tomgång borde väl även en tvåtaktstrabant klara av om den är någorlunda frisk... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 jag har varit inne på detta då trabantens bottenplatta väger 900kg "ljutjärn" bör man nog slänga den och bygga med rör karossen är av duroplast "blandning mellan plast/bommul" vad jag kan förstå kan man inte inportera en trabant nyare än 71 för att de har bara 1krets bomssytem tror det var mitten 60:talet som de på trabant tykte att bilen var fulländad :lol: :lol: :lol: och tillräkligt bra för den gemene östtysken men fy fan va ballt med duroplast kaross rörram och r1motor en trabant på 15000rpm är inte så vanligt och den borde gå rätt bra då orginal trabant har grymma 26hk och gör typ 0-100 på typ 1min borde bli rätt mycke bättre med en lättning på 800kg och en gammal 150 hk eller sen har man ju rätt mycke som faktist går att använda orginal från trabanten typ de balla stolarna lysena styrning fjädring osv osv osv tro nu inte jag är dum i huvet för att jag lästpå trabanten och dess härkomst om ni vill vara riktigt balla köp då en trabi cab dessa fick bara televärket/polisen/tullen/militären ha så dessa är ganska ovanliga o dyra men balla mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 Jag har en Trabi 601S från 1966. Regad och ok, tog in den i början av 90-talet och hade den som vardagsbil ett bra tag. 900 kg bottenplatta tror jag inte på. Härlig bil, när man mötte bilar ibland så kunde man se i backspegeln att de tände dimbakljusen i all oljerök :lol: :lol: :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 26, 2005 Share Posted June 26, 2005 900 kg bottenplatta tror jag inte på. Ja... 600-700 kg väger en hel Trabant om man kollar lite snabbt på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 jag hadde fel på vikten kolla tekniksidan på www.trabant.se sen är där inga avgaskrav på 2takt under 800cc så det är inget problem kolla även reklamfilmerna dom är hur balla som hälst mvh otto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted November 12, 2005 Share Posted November 12, 2005 klippt från www.trabant.se Köpa bil/Import Det är fortfarande lätt att få tag i Trabant och Wartburg i Tyskland . Barkas är svårare att hitta men det går, även om man får leta en del. En bra trabant kan köpas för 150-500 € (euro) och en Wartburg kostar ca 300-700 €. Barkas brukar vara något dyrare. När man väl köpt en bil är det bara att forsla in den i Sverige. Tullen har inte längre något att göra med privatbilsimporten. Vad man måste tänka på är att man får med sig det tyska registreringsbeviset (Fahrzeugbrief), eller motsvarande (från DDR). Om detta saknas går det ej att registrera bilen i Sverige. Vad gäller hos bilprovningen? Avgaslagen gäller ej för tvåtaktsmotorer och dessutom inte för motorer under 0.8 liter. På det området är det således inga problem. Montera sidoblinkers om de saknas. Finns billiga i biltillbehörs-affärerna. Montera säkerhetsbälte bak (brukar saknas på Trabant) Volvo 240-bälte passar utmärkt. Monteras med mekanismen på hatthyllan och ett plattjärn som förstärkning på undersidan. Wartburg har för det mesta säkerhetsbälte bak men tyvärr inte av rullbältestyp. Bälte från äldre modell av Ford Capri passar. Vid köp av Trabant bör man också förvissa sig om att den har 2-krets bromssystem. Alla har inte det. Går dock i värsta fall att komplettera i efterhand. Är bilen för övrigt i ordning bör det inte bli några problem hos bilprovningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.